Gräver i hörnen på buren
Jag köpte två gerbiler och fick hem dem igår, de har ett 160l akvarie med massa sågspån i och ändå gräver de vid kanterna som om de har panik och vill ut. Hur ska jag göra? De är inte tama nog att tas ut än och börjar oroa mig för avariet för de gör det hela tiden.
Är de från en uppfödare eller djuraffär?
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Jättebra att de kan gräva, men har du andra roliga leksaker de greja med och saker de kan gnaga på? Ge dem gärna kartong varje dag om du inte redan gör det :)
#2 Vill även lägga till att hårdare gnagmaterial (t. Ex. trä) också är bra att ha i buren för att säkert tillfredställa gerbilernas behov.
Att de gräver i hörnen kan vara stereotypt beteende och det finns mer eller mindre hos alla gerbiler (särskilt sådana som fötts utanför hålor). Mina gerbiler kommer alla 4 från uppfödare och gräver då och då i hörnen, men dina kan som sagt ha "mer" av det i sig.
Du kan inte vänja av dem helt, de kommer att fortsätta. Det enda man kan göra är att dämpa beteendet genom att se till att djuren får ordentligt med stimulering.
Med vänliga hälsningar,
Filip
Om de inte riktigt "fattat" hur man gräver, kan man hjälpa dem att komma igång genom att de den lite ledtrådar. Gräv ned toarullar, kartonger eller annat så en liten öppning sticker upp så att det bildar en konstgjord tunnel.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
det kan också vara så att de precis har kommit hem till dig och de är lite panikiserade (haha hjärnsläpp så) de kan sluta senare när de har blivit hemasstadda.
hur mycket spån har du annars? har du en bild på akvariumet det kanske blir lättare att hjälpa se om det går att förbättra buren på något sett :)
3# de kan sluta helt det går. mina gjorde det när de bodde i dunan och slutade när de fick sitt terrarium
#5 Är du säker på att det då var stereotypt beteende och inte bara grävande efter större bur?
Med vänliga hälsningar,
Filip
Några tipps är att först och främst ha massor av spån i, sen kan du även blanda i hö som håller upp gångar lite bättre sen kan du även lägga i kartonger och toarullar under spånet som hjälper till lite bättre! Mina höll också på så. I början men nu gräver de helt "normalt" Hoppas det löser sig Med vänlig hälsning, Ella
Mvh
kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se
Oj märkte att kommentaren lät lite konstig och det kom in lite punkter här och var men hoppas du förstår vad det stod:)
Mvh
kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se
#7 Om du läst mitt första inlägg i tråden, som tydligt sade att det KAN vara stereotypt beteende, tja, då hade du vetat vad jag menade.
Med vänliga hälsningar,
Filip

#3 Ja det menade jag med "saker de kan gnaga på". Men det var bra att du förtydligade så att man förstår att det även självklart är hårdare saker jag syftar på.
#3 "Att de gräver i hörnen kan vara stereotypt beteende och det finns mer eller mindre hos alla gerbiler (särskilt sådana som fötts utanför hålor)."
"Du kan inte vänja av dem helt, de kommer att fortsätta. Det enda man kan göra är att dämpa beteendet genom att se till att djuren får ordentligt med stimulering."
Vad baserar du dessa påståenden på? Jag vill nog hävda att du har fel i bägge påståendena. 
Långt ifrån alla gerbiler har stereotypa beteenden, och att de som är födda utanför någon "håla" skulle vara mer drabbad, håller jag absolut inte med om. Gerbiler har djupt rotade grävinstinkter, och kommer förr eller senare att börja gräva om de har en bra och stimulerande bur, samt duktiga föräldrar som visar hur man ska göra. (Här går det ofta galet i djuraffärer/hos grossister).
Det går att träna bort stereotypa beteenden helt och fullt, har själv gjort det på flera gerbiler. Jag har faktiskt bara råkat på 1 gerbil som jag inte har fått bort stereotypt beteende på till 100%, men den gerbilen har heller inte bott hos mig särskilt länge, så det är för tidigt att säga slutgilitgt resultat.
Tassy, att de gräver i hörnen KAN vara stereotypt beteende skrev jag. Stereotyp = extremt vanligt, alltså att alla har det i någon grad.
Erkänner att jag formulerade mig fel, men att vänja av dem kan vara mycket svårt och det beror på i vilken grad gerbilen lider av det.
Med vänliga hälsningar,
Filip
#13 Jag ser att du skrev så, men jag citerar rakt av: "och det finns mer eller mindre hos alla gerbiler (särskilt sådana som fötts utanför hålor)"
Det stämmer inte. Det är inte särskilt vanligt med stereotypa beteenden över huvud taget, i synnerhet inte om gerbilen har fått växa upp under bra förutsättningar. Då är det tvärt om sällsynt med dessa beteenden.
Visst kan det som du säger handla om stereotypa beteenden, men det var nu inte det jag reagerade på, som du kanske ser.
Ja, det kan vara svårt att få bort stereotypa beteenden om de väl börjar med det, det stämmer. Men det går att få bort det, och det är en viktig skillnad.
"Stereotypier
Stereotypier är en av de viktigaste indikatorerna på långvariga välfärdsproblem. När djuren hålls under sådana förhållanden att de inte kan utföra beteenden de är starkt motiverade för uppstår frustration som leder till stereotypier. Stereotypier är rörelser som under lång tid upprepas på samma, eller liknande, sätt. Dessa beteenden syns aldrig i det vilda och de är onormala. Det stereotypa beteendet i sig har ingen funktion. Ett exempel på stereotypt beteende är krubbitning, vilket uppstår när hästen inte får utföra sitt födosöksbeteende, detta kan inträffa då hästen hålls inne i box."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Djurv%C3%A4lf%C3%A4rd
En definition av stereotypa beteenden för den som är intresserad eller känner sig lite förvirrad. 
Grejen är väl som så att många gerbiler (kanske de flesta eller till och med alla) kan ställa sig och gräva i ett hörn lite då och då en stund men för att räknas som stereotypt beteende så behöver grävandet i det här fallet pågå flera minuter i sträck. Alltså om en gerbil står och gräver en halv minut i ett hörn och sedan går vidare så innebär inte det att den har en liten grad av stereotypt beteende.
Det är i alla fall så som jag förstått det. 
Bra förklarat, Jessica_91 
stereotyper brukar visa sig genom att djuret i fråga är närmast fanatisk i sin syssla. Kanske reagerar de inte ens om man petar på dem (så var en zoogerbil jag hade, hon kunde stanna upp lite, men sen fortsatte hon febrilt).
Ett annat vanligt exempel är dessa förbaskade hjul som en del får stereotyper i, en del går det så långt för att de inte har tid att stanna för att sköta toabestyren, utan gör det i farten i hjulet. Ganska beklämmande.

#12 Kan du inte berätta hur du har tränat bort dessa beteenden. Känns relevant i tråden :) Man kan minska ett sådant beteende med bra bur, mycket spån, gnag, diverse stimulering.. osv. Men hur har du tränat bort det?

#16 Håller med
#18 Genom att aktivt visa gerbilen rätt beteende, och belöna detta. T.ex. locka med en gnagrulle och ge godis när den tar rullen. Försöka visa att leksakerna man ger är mer skoj än det där hörnet eller vad det nu är. Slänger man bara in saker är det inte säkert att gerbilen hellre väljer dessa. Ibland behövs lite påpushning. Det låter säkert mer avancerat än vad det är, handlar väl mest om tålamod och envishet.

#20 Gött mos, nu har ts ännu mer att gå på i att försöka få sina gerbiler att sluta gräva i hörnena! 
#21 Ja.
hoppas att det fungerar.