Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1070 ggr
Kameo
2012-12-01 17:27
0

Frigolit?

Undrar om frigolit fungerar bra som material i en gerbilbur eller om det finns onödiga gifter i det?

Undrar även hur det är med mossa.

Med vänliga hälsningar,
Filip

[EmiliaLJ]
2012-12-01 17:29
0

Frigolit är väl en sorts plast? och om det är en sorts plats, så ska du absolut inte ha det då det är giftigt :)

Och mossa, det har jag ingen aning om…

moawi
2012-12-01 17:44
0

Frigolit ska du inte ha i buren. Kan tänka mig att det är ännu värre än vanlig plast för söndertuggad frigolit blir ju lätt för gerbilerna att få i sig. För ja, de lär tugga sönder det på nolltid.

Mossa vet jag inte riktigt. Men om du t.ex. tar en bit mossa från skogen så kan det ju finnas småkryp som gömmer sig i mossan, eftersom det växer så tätt. Men om det skulle vara giftigt eller så, det vet jag inte.

Anne.K
2012-12-01 18:48
0

Frigolit är en mycket dålig ide. Det smular ju något förfärligt och gerbilerna kommer tugga sönder det på nolltid och risk att de får i sig är stor och då kan de bli väldigt allvarligt förstoppade av det materialet. Så Nej nej nej till frigolit. Och mossan kan innehålla mycket kryp som gömmer sig så jag personligen skulle avstå mossa då jag inte vill få ohyra på gerbilerna.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Kameo
2012-12-01 19:01
0

Ja, okej. Ville bara vara säker om frigoliten, men smulandet är ju inget problem. Det är däremot giftet.

Ni har rätt om mossan också… Tackar!

Med vänliga hälsningar,
Filip

[Jessica_91]
2012-12-01 19:06
0

Hmm men mossa kan man ju köpa i vissa affärer också, sådan där vit torkad t.ex. Visserligen blir den väl söndegnagd fort men om den inte är giftig så tror jag inte att det borde vara några problem att ha sådan i buren. Tyvärr kan jag dock inte svara på huruvida mossa är giftig eller ej. Obestämd

[Tassy]
2012-12-01 19:29
0

Säger som övriga, frigolit ska du inte stoppa in, det är en plastprodukt som inte är bra för dem att tugga i sig.

Mossa kan också som nämnts innehålla ohyra, vara giftig eller till och med fridlyst beroende på sort. Anar att det kanske är något projekt med vivariumliknande mossvägg/håla du tänkt dig? Tyvärr passar det inte till gerbiler.

Malinolsn
2012-12-01 19:32
0

Mossa går utmärkt att ha, dock ska du ha det i ugnen först, så småkryp och annat dör.
30 min i ugnen på 130 grader.
Likaså bör man göra med pinnar man tar in utifrån också.
Reptilmossa finns annars att köpa i djuraffärer, julmossa som man har inne på jul i ljusstakar kan jag inte tänka mig är bra, då de är "flammsäkra", och alltså preparerat med något.

Kameo
2012-12-01 21:58
0

#6, nej faktiskt inte. Tänkte mer plocka stora äppelgrenar från ett gammalt äppelträd som det alltså vuxit mossa på genom åren.
Det går ju att skrapa, men ja, ville veta om det var nödvändigt.

#7 Tack så mycket! :)

Med vänliga hälsningar,
Filip

[Tassy]
2012-12-01 22:15
0

#8 Jaha nej sån mossa brukar jag inte bry mig om att plocka bort iaf. Glad