Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 477 ggr
lizzie20
0

två frågor...

Ganska nybliven gerbilägare så har två frågor!

1.Har bara motionerat mina gerbiler i badkaret har inte vågat motionera dom någon annanstans, men skulle gärna sitta lite mer med dom och så, om ni förstårFlört Men hur ska man göra så att gerbilerna inte rymmer? eller är det bara mina gerbiler som är rymmningsbelägna?

2.Mina gerbiler är inte så jättetama och jag behöver alla tips som finns om det… Dom är inte jätte rädda för handen och lyfter man upp dom i tröjarmen så kan man ha dem i handen en liten stund…

TACK I FÖRHAND!Tungan uteSkrattandeFlört

//Lisa :)

ks.gerbil
0

titta på artiklarna vi har de besvarar nog dian frågor :D

kan tyvörr inte skrivamer nu xD

Gerbil-hemsidan hittar du R

Kameo
0

1. Två av mina fyra killar har gått jättebra att ha ute, men två gillar inte att komma tillbaka sedan. Jag började med badkaret, men sedan när de vant sig lite vid min hand så lät jag dem springa löst i hela badrummet (täckte igen ALLA små hål och lyfte upp alla småsaker).

Numera låter jag dem springa runt i mitt rum så länge jag tagit bort allt gnagbart. Mina har inte varit sugna på sladdar, men för säkerhets skull rekommenderar jag dig att ta bort dem innan du släpper ut dem!

2. Ha handen nere i buren ofta och lägg gärna godis (solrosfrön, pumpafrön, knäckebröd) i handen. Har du tur kommer de snabbt fram och äter, men ha tålamod. Vänta tills de har ätit från dig innan du lyfter upp dem. Då bör de förstå att du inte är farlig.

För mer information om det kan du läsa en artikel här på GiF som heter något i stil med "Lär känna din gerbil".

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,
Filip

ks.gerbil
0

titta också på gerbilsäkra rummet inte riktigt det du frågar efter men det kanske ger lite tips ändå ^^

lizzie20
0

Altså… Dom äter ur handen men tar oftast ett frö.och springer iväg en decimeter och äter fröet en bit från handen… Hur ska man göra så att gerbilen sitter kvar i/brevid handen?. Tack för svaren iallafall! :)

//Lisa :)

ks.gerbil
0

Fortsätt göra så du är på rätt väg ! Att de springer iväg betyder att de inte riktigt är bekväma med att vara runt din hand så om du fortsätter ge frön från handen som du gör kommer de sakta men säkert komma närmare handen och till slut sitta i den :) då kan du börja jobba med att få dem att vara bekväma med att du lyfter handen :)

Kameo
0

#5 Precis! Man ska bara låta dem komma närmre och närmre, och till slut lyfta handen LITE ur buren och sedan lägga ner den igen direkt.

Bara en av mina fyra gerbiler gillar att sitta i handen just nu och jag har haft dem i ungefär tre veckor.

Med vänliga hälsningar,
Filip

ks.gerbil
0

eller det bästa att göra är att röra den sakta sidleds innuti buren då känner dem sig säkra  från va jag har känt. om de hoppar ur handen om du försöker flytta den ge dem en massa godis när de sitter i handen och lyft typ en mm från bottnet och fortsätt från det :)

Kameo
0

Just det, du kan gräva lite i buren och flytta hus och leksaker, så kommer de gärna och ställer sig i vägen/hjälper dig gräva!

Med vänliga hälsningar,
Filip