Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 729 ggr
Frida B
0

Frågor om Gerbiler!

Hej! Har fått upp intresset för gerbiler, och vill gärna veta lite mer innan jag kanske skaffar :) (kan framstås som dumma frågor men fick upp intresset idag, så vet inte ett skvatt nästan)

-Jag är för tillfället marsvinsägare, och dom äter ju hö och grönsaker. Men vad äter gerbiler?

- Hur stor bur måste gerbiler ha?

-Hur många måste dom vara?

- Måste gerbiler vara ute och springa så som marsvin? (på golvet menar jag)

Sedan kan ni gärna berätta lite allt möjligt om gerbiler, vill veta allt!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Smullis
1

1. En bra färdigblandad basmat är Gerbil Nature som finns att köpa i de flesta djuraffärer. Utöver det ges färskmat i form av pasta, ärtor, barnmat osv. Finns en artikel om vad gerbiler inte ska äta.

2. Minsta lagliga burmått är så litet att det inte ens är värt att nämna. Satsa på ett 100 liters akvarium, minst. Samlalådar på ikea är också bra, 130 liters. Vissa har terrarium.

3. Minst två då gerbiler är flockdjur.

4. Gerbiler får rätt bra motion i buren av att gräva osv. så det är inte absolut nödvändigt, nej. Men du kan om du vill :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Frida B
0

okej tack :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Smullis
0

#2 Det var så lite :)

Kameo
1

Trots att någon redan svarat så tänkte jag att jag ger en "second opinion". Blev för övrigt gerbilägare för första gången för ungefär tre veckor sedan - något jag absolut inte ångrar!

1. Gerbiler äter speciellt gerbilfoder, till exempel Gerbil Nature, men man kan göra en egen blandning själv. Det finns särskilda trådar om detta.
Förutom torrfodret bör färsk mat ges två-tre gånger i veckan, då kan man ge gurka, morötter, pasta, potatis etc.
Frukter och nötter bör ges som godis och i små mängder.

2. Det minsta lagliga är (om jag inte minns fel) 40x60cm för två gerbiler. Det som rekommenderas är ju så stort som möjligt, men kom ihåg att är det jättestort och du bara har två gerbiler kan det hända att gerbilerna splittras och skaffar två egna revir i buren och bråkar med varandra!

3. Gerbiler är flockdjur och ska därför vara minst två tillsammans. Två honor brukar gå bra, särskilt om de är syskon, men även en äldre hona tillsammans med en unghona går bra. Fler honor bråkar ofta.
Hanar går däremot lättare att ha många tillsammans (jag har 4 bröder från 2 olika kullar) och så kan du förstås ha en större grupp med honor och hanar, men då får du räkna med ungar (vilket inte rekommenderas för folk som inte är erfarna inom gerbilområdet).

4. Gerbiler bör tas ut ur buren så ofta som möjligt, gärna 30 minuter om dagen. Mer är förstås att rekommendera.
Det räcker inte för dem att gräva runt i buren och leka med leksakerna där i - de behöver få undersöka sin omgivning. Var väldigt försiktig med sladdar, höga bord och saker som kan ramla.
Du kan för övrigt byta plats på leksakerna varje gång du gör rent buren, eller oftare, för att de ska få lite fler saker att undersöka!

Med vänliga hälsningar,
Filip

Smullis
0

Minsta lagliga är 30x40 ;)

Smullis
0

Missuppfattade fråga 4. Trodde du menade att gerbiler skulle ha rasthagage, vilket de inte behöver med en tillräckligt stor bur som jag utgår ifrån att man har. Annars älskar de att utforska och springa runt utanför buren och klättra på dig ;) Man ska, precis som #4 säger, ta ut dem en stund varje dag :)

Frida B
0

#4 oj tack för ett väldigt informativt svar! ;)

#5 30x40, det är ju ingenting!! stackars små djur, hoppas ingen har det så lite :(

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Smullis
0

#7 Hoppas inte jag heller, men det finns det säkert folk som har då det faktiskt är lagligt :( usch.

Kameo
0

#5 Ojdå, tack. :P Olika hemsidor har olika, ibland 30 och ibland 40. Det jag mindes var då 40.

Med vänliga hälsningar,
Filip

Smullis
0

#9 Sånt händer :P

ks.gerbil
0

tyvärr tycker många i USA UK m.m. att 50 liter räcker gott :S

lite OT men ..

Gerbil-hemsidan hittar du R

ossilian
1

Jag tycker du har fått jättebra svar redan, men vill lägga till en sak som jag tycker är viktig. Tidigare var jag inte övertygad om att skillnaden mellan djuraffärsgerbiler och gerbiler från uppfödare var så stor. Men sedan vi fick hem ett par bröder från en duktig uppfödare är jag helt överens med dem som förespråkar att man ska köpa från uppfödare. Det är en enorm skillnad mellan vår djuraffärsgerbil och dessa killar. Så mitt tips är att du tar kontakt med en uppfödare när du bestämt dig för att köpa :)

ks.gerbil
1

vill bara tillägga att inte alla djuraffärs gerbiler är dåliga men det är fel att "supporta" grossist avel :)

Gerbil-hemsidan hittar du R