Hjälp! mina gerbiler är rädda
Detta är inte första gången de är rädda. Men nu sitter de i köket och stampar och jag vet inte hur jag ska göra, försökt att prata med dem osv men inget hjälper.
Mina brukar också stampa när jag antingen rör mig fastigt, eller om katterna jamareller om hunden skäller! Det är bara som de varnar! Jag brukar bara låte de stampa eller bara gå därifrån! :)
Du behöver inte oroa dig..! ;)
Jo men ofta stampar de åt ingenting, speciellt den ena. Nu har de suttit på samma ställen i en halvtimme,iaf den ena. Bara undrar om detta är normalt?
Dom försöker varna varandra om att det är något farligt som är på gång! Du skulle inte kunna flytta deras bur och ställa dom nån annanstans? Det kan ju vara något där dom har sin bur som stressar dom och gör att dom singnalerar fara! :)
Ställ dem lite ner avskilt så de slipper så mycket liv och rörelse runtomkring! De hör ju bättre än du gör och hör kanske tex en råtta i väggen.
Med vänliga hälsningar,
Filip
Det är ett naturligt beteende hos dom att stampa "signalera" för fara och varna andra gerbiler.
Som dom har skrivit ovan är deras hörsel mycket bättre än våran och jag hör mina gerbiler stampa ibland också fast jag inte kan se eller höra någon "hotande fara".
Är dom ute på golvet och sitter och stampar så sätt dig bredvid och sitt stilla - låt dom komma fram till dig.
Dom kommer säkert att ta "myrsteg" springa tillbaka - stampa lite för att upprepa igen tills dom till slut är framme hos dig och nosar.
Sen vet jag att köket är en mycket trevlig plats hos oss dit gerbiler på rymmen ofta söker sig (dom har mycket bättre luktsinne än oss så jag tror att dom känner av lukten av mat) ;)