Mat?
Undrar bara om det går att ge följande till gerbiler som lite gott tilltugg:
Äkta kastanj (inte hästkastanj)
Fikon
Physalis
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
![]()
detta är physalis
är dem sura? i så fall är det bäst att inte ge
kastanjer skulle jag inte ge men vet inte riktigt men bäst att hålla sig borta om man inte vet ^^
fikon brukar vara bra att äta när man har svårt med matsmältningen och så, vet inte vad som skulle hända med gerbilens mage då men det kanske går att ge vi få se om någon annan vet :)
Physalis är typ lite tomat-aktiga till smaken, lite syrligare kanske. Testa ge men i mycket små mängder - det är ju varken citrus eller stenfrukt, så det borde vara okej. Var försiktig till en början!
Fikon vet jag inte riktigt, det är nog lite risk för lösa magar där.
Med vänliga hälsningar,
Filip
Physalis är inte så bra att ge ¨å de är väldigt sura! :)
#5 Förlåt om jag låter kritisk, men det skulle vara bra om du kunde utveckla… Varför bör det inte ges? Har du testat på fler gerbiler eller bara en? Hur stora mängder?
Med vänliga hälsningar,
Filip
#6 Det bör inte ges för att den är väldigt sur. + att det är en stenfrukt, och gerbiler ska inte äta stenfrukter såsom lime, citron, physalis och avocado mm.
citron och citrus fruker är inga stenfruker. dock så är detta med att man inte ska ge stenfruker alls är en myt, det går bra att ge i små mängder och man borde inte ge skalet och köttet närmast fröet. dock så finns det vissa fruker som fortfarande är bra att undvika som avokado. men mango och persika går bra i små mängder
#9 OJ! Var fick jag citron och lime ifrån? Haha, förlåt!
Men jag tror facktist att man inte ska ge Physalis till de då den är väldigt, väldigt sur, hade själv aldrig vågat ge det till mina!
#11 Ja, den är jättesur!..
Ja, om man ska ge stenfrukter så ska man vara väldigt försiktig med det.
Fast jag har smakat physalis som jag inte ansåg var särskillt sur. #12 de just du har ätit kanske inte var fullt mogna. När de är fullt mogna har jag snarare upplevt dem dem som besk söta.
Physalis ska man nog undvika att ge, ja.
Fikon kan jag inte uttala mig om, då jag är så allergisk mot dem att jag reagerar om någon skär upp ett fikon i ett annat rum i närheten av mig, så har inte varit så frestad att smaka. 
Äkta kastanjer vet jag ingenting om.
Googlar man på äkta kastanj så är det en slags nöt och tydligen används den till djurfoder en del. Så det tror jag inte ska vara någon fara att testa o ge dem.
MvH Tsunamis
Physalis är ett bär från en växt som tillhör potatisfamiljen. det har en lite syrlig men söt smak.. Ska inte vara jättesurt för då är det inte moget utan sötman ska överväga det sura! :) Här är en detaljerad innehållsförteckning som jag hittade,, väldigt rikt på C-vitamin! :)
100g Physalis innehåller:
Energi:
53kcal/221.75kJ
Vatten:
85.4g
Protein:
1.9g
Fett:
0.7g varav mättat: 0g, enkelomättat: 0g, fleromättat: 0g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater:
11.2g
Vattenlösl. vitaminer:
C: 11mg, Niacin: 2.8mg, B2: 0.04mg, B1: 0.11mg
Mineraler:
Fosfor: 40mg, Järn: 1mg, Kalcium: 9mg
Kastenjer borde inte vara nån fara eftersom det används som djurfoder som nån annan redan skrivit, dock ska det nog ges med försiktighet!
Fikon innehåller ganska mycket socker så det hade jag nog inte gett till dom!
Hoppas det var till lite hjälp! :)
Jag tror inte att man ska ge gerbiler physalis då det är surt/syrligt.
Tänk så här:
När vi människor är magsjuka kan vi bara äta milda grejer, man skulle aldrig stoppa i sig en physalis om man är magsjuk. Det är för att man har kännslig mage då.
Så man kan tänka att man bara ska ge gerbiler sånt som är milt, ungefär sånt man kan äta när man är magsjuk :)
Vet att marsvin kan få munsvamp om dom äter sånt som är för surt förutom att dom blir kassa i magen då! Är det så för gerbiler också?