Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 777 ggr
gerbil123
0

sandbadet luktar

Jag har en sånhär: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00030262/ som sandbad till mina små killar men jag har märkt att det börjar lukta urin från det ganska snabbt och de är ju inte så smidigt att ta ut och tvätta varje dag. Vad kan jag göra?

MVH

Mvh

kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se

ks.gerbil
0

det finns inte mycket att göra, man får rensa den varje dag. om du hittar en liten sil kan du prova att sila sanden varje dag och se om det blir bättre. hur mycket sand har du i?

Gerbil-hemsidan hittar du R

moawi
0

Eftersom de flesta gerbiler ordnar med sina behov i sanden är det inte så konstigt att det börjar lukta ganska snabbt :) Byt sand varje eller varannan dag (eller när man tycker det behövs).

Om du tycker det är jobbigt att byta varje dag kan ett tips vara att ha två skålar som du byter mellan: alltså medan den ena står i buren, rengörs och står den andra på tork.

Ytterligare ett sätt som kan underlätta är att lägga den smutsiga sanden i en plasthink med tätförslutande lock som du har nära till hands, så behöver du bara gå ut och tömma burken när den blir full.

ks.gerbil
0

läste min kommentar och såg att den kunde låta lite otrevligt, det va inte meningen jag ville absolut inte låta "kaxig" ellervad man ska säga :)

Kameo
0

Som tidigare nämnts gör gerbilerna sina behov i sandbadet och därför börjar det lukta. Vet inte hur mycket du läst om detta, men det jag läste innan jag köpte killarna var att man ska byta sandbadet varje-varannan dag, så det är inga konstigheter alls?

Med vänliga hälsningar,
Filip

gerbil123
0

#1#2#4 okej var nog lite otydlig men jag menade att  sanden lixom fastnar på kanterna för att de gräver bort all sand, kissar ocg sen gräver de över  sanden så att sandklumpar typ fastnar på insidan och då är det jobbigt att behöva skölja ur burken varje dag om ni fattar vad jag menar haha :)

#3 hahah nejdå det lät inte kaxigt :)

Mvh

ks.gerbil
0

Jo så händer mig också ta en bit papper och skrapa bort den så behöver du inte sjölja

Kameo
0

#5 Ja, så är det för mig också, fast mindre på kanterna än i mitten på själva bottnen. Jag har tagit en tesked som jag alltid använder för att skrapa på bottnen när jag väl gör rent.

Med vänliga hälsningar,
Filip

Kameo
0

Råkade skicka dubbelt…

Med vänliga hälsningar,
Filip

panini
0

Haha, jag skrapar min botten med en linjal, men bara för att man skrapar, så luktar det fortfarande förfärligt i burken.. Blähh

ks.gerbil
0

varje gång jag städar buren rengör jag sandbadet rejält, låter den stå över natten med massa vatten och diskmedel ^^

panini
0

#19 Samma här! :)

panini
0

#19 Samma här! :)

gerbil123
0

okej ska prova era sätt tack så mycket <3 :)

Mvh