Man märker absolut skillnad på hur de reagerar mot mig i jämförelse med (till exempel) min syster,mamma, mina vänner osv.
De tvekar betydligt mer innan de går upp i handen på någon okönd.
Om man har ett solrosfrö i handen är det en annan femma. Då spelar det ingen roll vem det är^^
Hunden däremot, älskar dom
(hon är dock livrädd)
#2 Min hjärna vill inte sammarbeta idag 
Jag har aldrig träffat någon som tyckt illa om gerbilerna. Hela min familj är nerkärade i gerbilerna och alla mina närmaste vänner tycker om dem, mer eller mindre.
Vissa är lite halvt tveksamma men ingen har sagt något negativt om
dem.
Alla älskar bebisarna
Min sambo tycker de är roliga men har svårt att erkänna det. Kallar de för fiskar för att reta mig. Mina föräldrar och syster förstår väl inte riktigt varför jag har de. Tycker de är söta men sen då typ? Måste säga mina råttor annars fattar ingen att jag menar gerbiler. ett exempel: När jag var med Lumi till veterinären så hängde min syster med. Jag gick på toa så hon fick passa mina gerbiler (tog med Glace som sällskap). Receptionisten ville prata med mig men trodde min syster var jag. Hon frågade är det du som är Med gerbilerna? Min syster svarar med vadå? Hon upprepar gerbilerna. Min syster svarar vilken bil! Då pekade hon på buren. Min syster säger menar du råttorna eller!? haha ja bra allt pinsamt. :)
Jag har mina två älskade gerbiler och min lilla-syster har en dvärghamster. Jag fick lov att köpa Micky och Mini för ungefär ett år sen därför att min Mamma tyckte att de verkade snälla och söta små kompisar till mig. Men nu så kan jag lugnt säga att min systers dvärghamster är mer populär än mina gerbiler :( När en kompis till mig kommer och vill träffa Micky och Mini så får hon hålla dem lite och tycker att de är jätte söta. Men sen när min syster visar sin dvärghamster så blir den genast mer populär. Det tycker jag är tråkigt och jag vet inte riktigt vad det kan bero på. :( Mina föreldrar tyckte ofta att det luktade illa i mitt rum p.g.a dom. Men det verkar de inte tycka längre. Min Pappa började faktiskt tycka att de var riktigt roliga förra gången jag hade dem utanför buren. Har någon annan varit i samma situation?? Fast egentligen bryr jag mig inte om att de inte är allas favoriter. ;)
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
Samtaget i min familj så tycker väl de flästa att de är intressanta att titta på, men inte mer än så. Tycker det är lite synd när de är så härliga djur.
Men oftast upplever jag det som att barnen är mer intresserad än vad de vuxna är. Där emot vet alla att det är gerbiler och inte råttor, det har jag varit noga med att jag inte tycker om när de kallar dem råttor. De är gerbiler och inget annat! Min man är inte så jätteförtjust i dem, tycker att de är lite läbbiga…men så är han ju ingen jättefantast av djur i huvudtaget, men jag lyckades att få han att gilla katter och det är inte dåligt det ;)
Våra barn däremot älskar dem, de har fått mina djurgener brukar jag och min man skämta om ;)
Och min pappa är faktiskt rätt nyfiken på dem, trotts att han inte heller vill riktgit erkänna det….typiskt honom ;) Han har ju växt upp på en gård där man ska tycka lite mer att djur ska vara till någon form av nytta, men han gillar dem ändå….det märker man ;) hihi
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Min pappa tycker dem är roliga och engagerr sig i dem ibland, han brukar dock ofta skämma bort dem med godis när jag inte är där ;) Min mamma tycker om dem men erkänner inte, hon brukar fråga om en puss från dem men när jag tar upp dem så säger hon att dem vibrerar och kittlas :P dock spelar hon hök ibland :/
Först tyckte mamma att gerbiler var äckliga för att dom har svans (hon gillar verkligen inte gnagarsvansar…) men nu tycker hon bara dom är söta och kan klappa dom lite ibland, men hon vill inte ta upp dom.
Två kompisar har träffat dom, båda tycker dom är söta men den ena har blivit lite rädd för djur då hon hadde en hund som var aggressiv och hon är rädd för att dom ska bitas.
Annars vet jag inte så mycket mer 
#7 Vad menar du med att hon spelar hök? 
Mina vänner vill gärna se dom när dom är här - samma sak med barnens kompisar, dom är också väldigt nyfikna.
Mina föräldrar tycker väl att jag är lite galen som har så många burar (jag har 7 burar).
Dom frågar vad det ska vara bra för - men gerbilerna är ju mina pälsklingar och det kan dom inte riktigt förstå :)
Min sambo har accepterat att dom är en del av familjen och tycker nog om dom lite även om han inte säger det :P men visst fjäskar han med dom emellanåt med solrosfrön och så, hehe… Mina föräldrar undrar dock varför jag har dom och förstår ännu mindre varför jag även föder upp fler av dom, haha. Dom tycker att jag borde nöjt mig med mitt barn och katterna :P mina chinchillor tycker dock mamma är fina. Vänner bryr sig inte om vad jag har hemma :P Små barn som hälsar på ibland blir alltid faschinerade av alla djuren och ska titta, dock vill de även hålla men det får dom dock inte då de är ovana vid smådjur och jag är rädd då att de ska tappa gerbilerna och de då slutar som kattmat XD *ryser*…
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Min sambo accepterar mina bebisar men han tycker dom är superäckliga och förstår inte alls vad jag ska ha dom till.. Likaså familjen och 99% av alla kompisar som kommer hit.. :/ Varje gång en kompis kommer hit så är det första han säger när han ser pälsklingarna i vardagsrummet "har du inte gjort dig av med dom där råttorna än?" Förstår inte hur dom kan tycka att dom är äckliga, dom är ju världens sötaste! :)
Hmm… Mamma tycker att de är söta och jättegulliga, pappa är skeptisk (varit rädd för råttor på grund av incidenter i uppväxten) men de flesta av mina syskon och syskonbarn tycker att de är fascinerande och hjälper mer än gärna till att ge godsaker och att vakta dem när de rastas på sängen t ex.
Sambon har inte riktigt vant sig än tror jag. Han har ju träffat dem innan, men det är först nu på sistone som jag drog med mig djuren hit från mina föräldrars lägenhet. Så det är nog lite nytt att ha dem boende här! Men han vänjer sig nog 
Mamma och pappa tycker om dem. Fast min farmor, faster etc klarar inte ens av att stå nära buren