Alt. bottenmaterial
Jag har kommit fram till att jag har problem med både kutterspån (för att det är dammigt och av trä), aspflis (för att det är av trä).
Så därför tänkte jag höra med er här vad ni tror om min idé att blanda hampa/lättströ med strimlat papper från en dokumentförstörare. Hade det funkat för gerilerna att gräva i tror ni. Eller om det rent ut av är någon som har det eller har testat det.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Då jag använde strimlat papper stank det något förfärligt!
Men jag hade kaniner, så jag vet inte om det är samma sak..
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Det borde gå utmärkt :) blanda gärna i kartong också för extra stadga. Har själv använt mig av hampa och blandat med stl strö (kartong bitar). Så din ide bör nog bli bra också.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Håller med föregående skrivare. Borde väl gå bra, bara att pappret riskerar att suga åt sig kiss och lukta lite snabbare. Men med tanke på din "situation" borde det inte vara några problem - det är nog den bästa lösningen. Som #2 sa, kan du blanda in kartong, men ge gärna lite större bitar/toarullar så de får gnaga det till flisor själva! :)
För extra stöd har jag även i en nästan hel mjölkkartong eller liknande. Klipper bort golvet och gör hål i taket. Mina killar älskar detta, då de både gnager på kartongen, boar i den och gräver under den.
Med vänliga hälsningar,
Filip
#4 Man ska helst inte ha mjölkkartonger till gerbilerna då det finns plast på insidan av kartongen, om man så inte envisas med att dra loss plasten på insidan så är den okej att använda!
#5 Ajdå, det visste jag inte. Lyckligtvis föredrar de den större lådan (gammal skokartong) så jag kan ta upp mjölkkartongen utan att killarna blir sura >_
Med vänliga hälsningar,
Filip