djuraffär:(
För ett tag sen var jag på djurmagazinet i jönköping och såklart gick jag och kollade i "djurrumet". Jag blev såå ledsen när jag såg hur mössen,hamstrarna och såklart gerbilerna hade det! Gerbilerna bodde i typ 30x20 (breddxhöjd) burar och dem hade max 2-3 cm spån. En matskål med pyttelite mat i och ett super litet hus där max två gerbiler får plats! Och i denna bura hade dem klämt in 4 eller 5 st små gerbiler som inte kan ha varit så gammla. Vattenflaskan var sönder gnagd och det fanns inget vatten i den! Det satt så högt upp så att dem små stakarna inte nådde den. Ännu värre var det hos hamstrarna… Det var 4 jättesmå dvärghamstra med typ 1/2 cm spån och på vissa ställen var det inget spån alls. Mat hade dem dock men inget vatten. Vattenflaskan satt så högt upp så inte dem heller nådde den. Men nu till det värsta *Pust* Två av hamstrarna stälde sig upp och ramlade baklänges, dem stälde sig upp och ramlade baklänges och så gorde dem jättelänge. Dem var vingliga och ramlade omkull jätteofta och så ställde dem sig upp på bakbenen och föll pladask på ryggen :0 jag satt och grät där inne. Men jag vågade inte säga till då jag är 12 år och det var en sur gammal gubbe som jobbade dä den dagen…
Jag har alldrig gillat den affären men där gick droppen!!! Vad kan jag göra?
MVH Gerbil123
Mvh
kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se
Jag tycker om du inte vågar säga till själv så ta med en av dina föräldrar eller om dom har en Email adress så kan du ju skriva vad du såg och hur du känner dig och du tycker vad dom ska göra.
okej<3
Mvh
Bromma blocks tyckte jag va en toppen affär tills jag gick in till smådjuren. Gerbilerna hade jättelite spån och det var en liten gerbil som bodde själv i en bur och han/hon satt och skakade i ett plasthus! 
Jag är 13 år och jag vågade inte häller säga till fast jag va med min mamma! 
mm blir så trött på dem
Mvh
Där kan du läsa om hur man anmäler djuraffärer, du kan göra det anonymt om du vill. Be gärna dina föräldrar hjälpa dig att skriva anmälan om du tycker att det verkar svårt.
Har läst på iFokus (bl.a Hamster) att affären du pratar om redan fått anmälningar så jag tycker helt klart att du också ska anmäla, förr eller senare måste de ju ändra på sig om folk fortsätter anmäla!
Något annat du kan göra är att bojkotta affären och uppmuntra andra att göra det. Dvs sluta handla där, även om det rör sig om foder eller inredning så stöttar man ju då affären även om man inte köper djuren.
själv håller jag faktiskt inte med att djurmagazinet här i jönköping är värst, hur än kallhjärtat det låter har dem förbättrats. förr hade dem pellets som bottenmaterial och nu i alla fall när jag va där sista gången för 3 veckor sen har dem typ 10 cm spån. visst har dem typ jätte litet i buren o.s.v. men att de la in spån m.m. betyder att de kanske är öppna för förändringar.
#5 okej tack=)
#6 Ja vad bra att det är bättre nu då. Jag har bara varit på djurmagazinet i jönköping och i varberg men det finns kanske värre djurmagazin? Jag får se om jag vågar prata med dem och ge dem tips osv men det är ju inte säket att dem lyssnar på en 12 åring? Men som sagt bra att dem har bättrat sig nu då:)
Mvh
Djuraffärer har ju lite spån för att man ska se dom för då är de ju lättare att sälja dom .. Men dom borde inte få sälja i djuraffär, djuren mår ju inte bra :(
Håller med #5 tycker du ska anmäla! En djuraffär måste hålla sig till lagen för att få sälja djur.
#9 Har faktiskt sett affärer där de har mycket spån, men det är mer en gerbilbur med två plan. Ena är djup med mkt spån och så ett övre plan där de har hus, mat osv. Men visst ser man oftare att de har trångt och lite spån…
de har iaf ändrat lagen att man MÅSTE ha djurutbildning för att öppna en egen butik och det är ju bra iaf. Då kommer det troligen bli bättre för alla djur.
#11 Hur kan de passa om de är till exempel 50 cm lång är det för två och inte fler men de har ju hur många som helst då bör de vara större enligt lag. Hur stora burar har du sett? De brukar vara små
jag ska nog åka dit imorgon före jag åker till stallet så vi får se hur det är nu!
Mvh
jag ska nog åka dit imorgon före jag åker till stallet så vi får se hur det är nu!
Mvh
Usch de låter ju hemskt! jag har själv praktik på en djuraffär där vi har gerbiler, två unga honor i en bur/terrarie som är ca 40x25x30 tror jag och dom har 12cm spån, där dom inte grävt mycket! och i en hamsterbur, tyvärr, har vi en mamma, hennes ungar och en hjälpreda, dom har tyvärr inte jätte mycket spån då vi inte visste att hon var dräktig när hon kom så buren gjordes i ordning i all hast!! Men alla mår bra och är sociala! och dom kommer fram när man är inne i djur rummet och hälsar gör dom me!
//Odjuren
www.odjuren.com
Tyvärr är minimimåtten till gerbiler fasligt små. Minst 20 cm högt och minst 25 cm på kortaste sidan. Rent lagligt får 2 gerbiler bo i en bur på 24 liter om den uppfyller måtten ovan…
#17 jaha ok låter inge bra. Då kan det bli svårare med anmälan..
läste på jordbruksverket att gerbiler i "grupp" (familj/flock) ska ha 0,06kvm/gerbil mao 0,12kvm för två gerbiler, jag själv tycker att de låter helt sjukt litet!
//Odjuren
www.odjuren.com
Hejsan! Ville bara säga att Djurmagazinet i Eskilstuna är väldigt bra (djuren kunde dock ha der bättre). Arken Zoo å andra sidan är väldigt dåligt och djuren vantrivs. En av de som jobbar dör sade till mig att en mindre dunabur räcker åt fyra gerbiler, eftersom jordbruksverket inte kommer hem till mig och tittar. Usch och fy!
Med vänliga hälsningar,
Filip
#22 Jag har allvarligt övervägt det, men jag tror inte att jag har någon fast grund att gå på. Burarna i själva djurrummet ser ut att vara i rätt storlek osv (de hade dock bara 2 gerbiler för tillfället).
Eftersom detta samtal skedde lite "off the record", alltså inte finns uppskrivet eller inspelat, finns det nog ingen chans att jag har något att säga till om.
Med vänliga hälsningar,
Filip
Det kan vara en bra idé. Det ska jag nog göra!
Med vänliga hälsningar,
Filip
Jag bor i Linköping och har alltid tyckt att fyra tassar (inte djurmagasinet utan den andra stora kedjan - jag har hjärnsläpp på namnet just nu) Att dom är jättebra men nu vet jag inte vad son har hänt för nu när jag var inne och köpte spån så har dom tryckt ner ett springhjul och leksaker som är till för fåglar (tjocka stora rep med plastklämmor i ändorna) till dom +att dom har satt in en Saltsten. Vad hände liksom? Jag ska prata med dom nästa gång jag besöker dom annars kommer jag att sluta handla där!
#26 gör det, det är ju inte klokt att de har såna saker till gerbilerna
Ja, det värkar verkligen hemskt och jag tycker att du ska anmäla dem. Undrar vad det där med hamstrarna berodde på?? Jag har nämligen sätt samma sak förut. Kan kanske vara hjärnskakning eller någon tumör etc. :(
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
tror de liksom sitter på strecket så man inte kan amäla