Nafsas, boar i sandbadet
Hej! Båda mina gerbiler kommer från djuraffär, tyvärr, men från en bra och seriös där de bodde i ett fint akvarium när de inte bodde hos mig. De gräver inte i hörn, men den ena, Nalle, nafsas och nyss bet han till så det började blöda på fingret. Jag smäller ju självklart inte till honom då, och när han nafsas så har jag inte gjort något speciellt, när jag ska vara med honom och hans kompis springer båda fram och nosar men Nalle, som är tamast, kan börja nafsa utan anledning efter nosandet. Någon som har tips på hur man kan lära honom att jag inte gillar det? Ska man blåsa på honom då? Har iallafall läst det någon stans, kommer inte ihåg var. Sen boar båda gerbilerna i sandbadet ibland, då boar dom verkligen med mycket spån där inne, och sanden måste bytas oftare och det kan ju bli dyrt till slut, så är det någon som har tips på att lära dem att inte boa i sandbadet utan i huset istället?
Du kan testa att blåsa försiktigt på gerbilen som nafsar. Efter ett tag så lär han sig förhoppningsvis. Angående sandbadet så kan du skaffa en finmaskig sil och sila sanden så behöver du inte byta den hela tiden och spar pengar på det.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Obs! Men luktar sanden illa trots att du sikat så ska du självklart byta sanden. Men verkar sande fortfarande användbar så behöver du inte byta ut sanden :)
Silat*
Ibland kan det nästan krävas att man hat två sålar med sand eftersom de gillar att boa i ena.
Som Achangra säger så kan du blåsa när de bits vilket fota brukar fungera bra.
Tack för svaren :D #2 jag byter sanden oftast varannan dag, ibland får dom ha den lite längre eller lite kortare på grund av boandet. I djuraffären hadde Gerbilerna ett halvt hus då det var gammalt så dom sov alltid i sandbadet så jag misstänker att det har lite med saken att göra också :) #4 Det blir nog lite trångt med två sandbad just nu (har ikea burkar så det inte åker ut sand i spånet eller så dom inte ska gräva in massor av spån) för vi har bara en samla på 45 liter, men jag hoppas på att kunna byta till 130 liters innan december, då kan jag fixa en till burk och se om det går bättre :) Hoppas dom inte tänker att dom kan boa i båda nu bara :P
att dem boar i sandbadet kan även betyda att de inte könner sig så jätte sökra med omgivningen, vilket kan kopplas till nafsandet också, men försök blås på dem som dem ovan säger jag tror att de kommer sluta att boa i sandbadet. annars kan de ju vara att de bara trivs med att boa där då är det inget man kan göra ;D ett annat hypotes kan vara att om du har en sandbad i glas är att de känner sig säkra med att de kan se ut och se om det kommer en varg och vill äta upp dem men vargen inte kan komma åt dem ;P
- Jag har också läst någonstans att man ska blåsa på gerbilen när den bits, antagligen samma källa eftersom jag vet att jag bara läst det på ett ställe.
Du kan ju testa och se hur det fungerar! Var bara försiktig.
- Angående sanden så gör i alla fall jag så att jag tar bort locket från SAMLA-lådan så ofta jag kan, och då lägger jag ner sandbadet så får de möjlighet att göra sig rena. När jag sedan ska gå tar jag med ur sandbadet. På så sätt kan de inte fylla den med spån, men får möjlighet att tvätta sig.
Förhoppningsvis får de även in rutinen att tvätta sig när de hör locket försvinna! :)
Med vänliga hälsningar,
Filip
#8 Jo, det är ju sant. Risken att man måste göra rent hela buren oftare är ju rätt stor om man gör som jag säger.
Med vänliga hälsningar,
Filip
#9 dock anser jag att sandbadet alltid ska finnas tillgängligt i en gerbilbur och inte plockas ur och sättas in ibland. Det ska finnas hela tiden i buren.
#11 vem ställer du frågan till?
Haha, jaha. Men är inte svaret ganska uppenbart? För mig är det en självklarhet att gerbiler ska ha fri tillgång till sandbadet. För tänk dig själv att ha någon som bestämmer över när och hur ofta du ska få putsa rent dig och inte få göra det efter dina egna behov. Sedan fungerar ju den även som toalett när dom känner sig färdiga med badandet. Jag ser på mina gerbiler och ser via dom att den fria tillgången är uppskattat. Vi som ägare är helt enkelt skyldiga att se till att våra gerbilers behov blir tillfredställda. Så ja det är vad jag tycker och tänker om saken :)
Eftersom jag har många gerbiler så köper jag en säck på flera kg med sand vilket blur mycket billigare än de där småförpackningarna. :)
Jag instämmer om att sila sanden om man inte vill köpa nytt så ofta. När jag hade ett syskonpar som fyllde skålen med spån hela tiden så silade jag sanden, och lade till lite ny ren sand för att ersätta kissklumparna som blivit bortrensade. Det tycker jag funkade bra, men jag fick ju byta helt och hållet då och då i alla fall. 
Jag köpte en liten sil på Clas Ohlson tror jag. Den ser ut som en vanlig, större sil, men är kanske 6-7cm i diameter. Titta på köksavdelningar på varuhus också, där kan det finnas.
Ibland följde det med spån för mig, men det var så lite att det funkade ändå. Det blev i varje fall bättr eän med hela skålen fylld av spån.
#20 Jag använder en fiskhåv från mitt gamla akvarium
Finns i nästan alla djuraffärer.
#20 jag själv använderen kökssil som har finmaskigt nät i metall. Fungerar jätte bra och man kan silaigenim allt på en gång :)
#24 nej inte denna. Den är finmaskig. Vääääldigt finmaskig. Bara sanden kommer igenom inget annat. Kan fota den i morgon och lägga upp så kan du få se vad jag menar :)
#26 minns inte…. Kan vart ÖB eller liknande… Eller om det var Ica…nån affär med köksredskap iaf :P