Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 724 ggr
Disyerto
0

Gerbil påverkar de andra

Har problem med en av mina gerbiler som för övrigt är den enda av dem som är köpt i djuraffär är. Har verkligen försökt att få han tam men det är svårt då han har oehört svårt att lita på någon, han är vågad och vågar gå fram och så men minsta rörelse så sticker han ner igen. Det dumma med detta är att han påverkar de två andra eftersom han är den dominanta av dem tre, de två andra är inte alls är lika skygga och kommer gärna fram och äter ur handen.

Men så fort om den skygga gerbilen tycker att det är fara och sticker så gör de andra också det. Ibland också när de andra två sitter och äter i min hand jagar han bort dem eftersom han är den dominante men inte för att han vill äta själv utan bara för att raffsa över min hand med en massa spån. :( Vad ska jag göra, jag får inte umgås med mina andra två gerbiler eftersom den skygge av dem hindrar dem.

Hoppas ni har några förslag…..

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Bekka-AR
0

Hur länge har du haft gerbilen? Och när började du med att försöka få den tam? Får man fråga hur du gör? Har sj 2 st från affären och de var heller inte tama till början. Men har tagit ett tag å få de bättre men är relativt tama idag. Håller du på med de varje dag? Något du kan pröva är att alltid tvätta händerna innan du håller på med de för att vara garanterad om att du har samma doft.

Disyerto
0

Jag har haft honom sedan i sommras. Mins inte riktigt hur länge jag väntade innan jag började "greja" med honom efter att han hade fått kommit hem, men har för mig att jag lät honom vara tills nästa eller nästa dag igen har jag för mig.

Japp flera gånger per dag håller jag på, lägger ned handen med något gott i och väntar. Oftast brukar han tillslut dyka upp men vill oftast inte äta särskillt mycket av det jag har i handen utan ska sedan gräva över det. Tvätta händerna har jag dock inte tänkt på, men det säger ju sig lite självt. Har tidigare haft katt och för dem är ju lukten också viktig. Ska testa det :)

Disyerto
0

Glömde skriva också att oftast brukar han naffsa ganska hårt på min hand också, så det blir svårt att disiplinera sig till att vara still med handen. Han naffsar ju inte så hårt att det blir sår men såpass att det verkligen gör ont.

Bekka-AR
0

Om han naffsar är det bara att blåsa lite lätt på honom så han vet att det är fel. Min ena gjorde så i början men jag blåste på honom varje gång å nu har han slutat. Brukar du släppa ut de? Mina blev mer tama när de hade möjligheten att komma själva till mig och nu älskar de att klättra. Hur tar du upp honom i så fall? Jag fick min att gå in i en låda tills det var ok med handen.

Disyerto
0

Blåsa på han har inte tänkt på det Skäms bra tipps, ska testa det också. Jag brukar endast släppa ut de andra två, eftersom han är så svår att få tag på. När jag försäker ta upp honom gör jag det genom att föra upp händerna underifrån från varsin sida…om du förstår min knepiga förklaring.

Bekka-AR
0

Ja jag förstår. om jag var du skulle jag låta honom springa fritt med. Lägg godis i en kartong så kan du få upp honom så. Mina kopplar mig till att få gå ut så kan göra honom tamare.

Disyerto
0

Tack för alla bra tipps :)

Disyerto
3

Tydligen hade jag inte testat med tillräckligt smarrigt godis. Såg tipps här på GiF om att mandelflarn skulle var omtyckt. Krossade lite sötmandel i mortlen och gav dem som handgodis, det var så oemotståndligt så att till och med lille försiktige Kurt vågade sitta å mummsa i min hand. Kan tillägga att det var första gången han vågade det, skönt att det fanns något som han tyckte var riktgit oemotståndligt :)

gothic_eve
0

Vad roligt att höra att det blir bättre :)

Varje gerbil är sin egen individ och det som är mumsigt godis för en del gerbiler passar inte alls i smaken för andra.

Det är bara att fortsätta prova med handen och vara ihärdig nu när du har hittat ett riktigt mums för dom.

Lycka till!

(uppdatera gärna om hur det går för Kurt)  :)

Disyerto
0

Jo han gör framsteg. Precis som gothic_eve säger så är alla olika, de andra två Adámas och Nyx hade inge problem med annat gott som solrosfrön elller pumpakärnor, men Kurt behövde något mumsigare ;)

Nu håller han sig inte längre bara på sin kan utan knör med de andra om att få platts i min hand :)

Käns så skönt att jag äntligen har nått fram till honom med.

Disyerto
0

Det går super för lilla Kurt. Nu endast efter två dagar har han visat sig vara en underbar gerbil, han kommer när jag ropar på honom och kruper in i min tröjärm. Jag hade alltid förhoppningar på honom för jag märkte att han verkade modig, men att det skulle gå så här fort bara jag hittade hans favo mumms…..:D

Bekka-AR
0

Vad kul å höra! Grattis! :)