Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 2707 ggr
[KKlara]
0

Skadat öra, blodig nos

Igår upptäckte min lilleboror att min ena gerbil Pontus hade som ett jack ner från örat, det såg inte djupt ut alls, bara som om pälsen delat på sig och det runnit lite blod. Så jag försökte tvätta bort det väldigt försiktigt med en tops och ljummet vatten. Det såg bättre ut och då.
Idag när jag kollade till honom såg det också bra ut (i örat…), jag upptäckte att hans näsa var röd och lite blodig nu istället.
Kan det vara att han är alergisk mot spånet eller har killarna bråkat? Jag tycker att dom verkar vara sams, sover och putsar varandra som vanligt.
Ska jag åka till vetrinren eller avvakta?

//Klara

ks.gerbil
0

kan det inte vara förkylning? fast det kanske är lite konstigt att han också har ett litet jack i örat om det vore det. ser det ut som han är sårig vid näsan? om inte kanske det är snor för den är ju röd, avvakta lite se om det blir bättre annars skulle jag ringa vetten Glad

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Tassy]
0

Deras öron är ju så otroligt sköra, så jag tror inte att det behöver betyda bråk. Kan kan ju ha rispat det nånstans eller vad som helst.

Vid bråk så brukar de inte direkt ge sig på öronen heller, utan antingen brukar de bli bett runt baken eller halsen, där det sistnämnda är mycket mer akut då de verkligen har försökt döda. Bett på baken tyder på att de försöker jaga bort den bitna.

Näsan tyder på snuva som ovan säger. Det kan bero på dammigt strö, förkylning, allergi med mera. Avvakta några dar. Ett tips är att helt enkelt stoppa ner näsan i buren och andas in, känns det dammigt/luktar illa, så tänk på att gerbilerna lever däri hela tiden. Det ger en bra hint om något är knas i buren. Glad

[KKlara]
0

Tack för svaren! :)

#1: Jag tror den är lite sårig… svårt att säga…

#2: Några sånna bett har jag inte sett så det är ju bra :)

jag tror, som ni säger att det är förkylning, för när jag tog upp honnom hostade han till (tickande ljud, svårt att beskriva). Men jag avvaktar tills imorgon :)

//Klara

[Tassy]
0

Klickar det när han andas kan det vara luftvägsinfektion, då behövs antibiotika eventuellt. En del klarar att tillfriskna själv, andra behöver medicin. Du får vara observant på om gerbilen verkar bli sämre. Var det bara ett läte så är det nog för att nosen är irriterad. Försök notera om det är som nån enstaka nys/fnys då och då, eller om det är mer rytmiskt klickande i takt med andningen.

[KKlara]
0

#4: Nej, nej! Det var bara en gång, mer som en nysning/fnysning :) Men jag har ögonen på honom nu i några dagar så får vi se

//Klara

ks.gerbil
0

Pröva att torka bort den vid näsan se om du ser några sår :)

[KKlara]
0

#6. jo jag gjorde det lite försiktigt när jag först såg att kan var röd och då kom det lite torkat bold.

Nu när jag tog upp honom idag så såg både hans näsa och hans öra ut som vanligt! :)

//Klara

ks.gerbil
0

7# va bra att det ser bättre ut! hoppas det stannar som den är nu!

[KKlara]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har Pontus rivit upp sitt sår i örat igen!
Ska jag sätta honom i en mindre duna så att det får läka ordentligt eller ska jag åka till vetrinären?

Dålig bild, det mörka är blod och så ser man inte allt blod där, så det är värre än det ser ut på bilden tyvärr :(

[Tassy]
0

Ser ut som om han kliar sönder sig?

[KKlara]
0

Ja, jag har en teori om att hans skorpa gått upp, men nu har det läkt igen så vi får hoppas att han inte klar sönder den igen…
Men om han gör det, vad jag jag göra då?

[KKlara]
0

Nu har Pontus kliat upp sin skorpa för tredje gången! Han tar hand om såret jättefint tills det blir en skorpa. Då börjar han klia på det så det går upp! Finns det ingenting jag kan göra för att få honom att sluta klia??

ks.gerbil
0

Kanske du kan rådfråga veterinären? Har ingen aning kanske nån annan kan?

[KKlara]
0

#14: Jo, nån som vet om det finns nån bra vetrinär för smådjur här i Västerås? :)

ks.gerbil
0

ringa kan du göra till vilken veterinär klinik som helst, blåstjärnan är duktig på smådjur :)

[KKlara]
0

#15: Ah juste ;) Har du nummret dit eller vart kan jag hitta det? :)

ks.gerbil
0

näää Obestämd titta på google då kanske du hittar! vet att många på sajten känner till den kanske nån som vet?

moawi
0

Telefonrådgivning samt tidsbokning för exotiska djur, gnagare, reptiler och fåglar, öppen vardagar kl. 11.00-12.00. Telefon 031-65 35 15

Glad

moawi
0

Jo just det, har du kollat efter ohyra i pälsen?

[KKlara]
0

#18: Ah tack, vad bra! :)

#19: Nej, men är den lätt att se? Hur ser ohyran ut? Tycker hans päls är fin och ser ut som vanligt. :)

moawi
0

#20 Du kan blåsa lite i pälsen och se ifall du ser något som rör sig. 
Eftersom han kliar sig så mycket så skulle det ju kunna bero på det.

ks.gerbil
0

Men Kliar han sig inte bara vid örat?

[KKlara]
0

#21: Jo, jag kan kolla det, men som #22 sa så kliar han sig bara på såret (vad jag har sett) :)

[KKlara]
0

Jag tänkte bara säga att nu har hans öra blivit sämre. Det är lixom rött inuti det eller vad man ska säga.
Jag och pappa har rint runt till massa veterinärer här i Västerås och vi ska åka till DjurDoktorn, heter det, imorgon.
Nästan alla kleniker vi ringt till har sagt att vi ska göra en slagt krage (sån hundar har ni vet) av typ kartong eller tyg (?), men hur ska man göra och få på den och kommer inte Elvis gnaga sönder den?

ks.gerbil
2

nej fy då skulle gerbilen få panik ok göra sig ännu mer illa :/ hoppas vetten kan hjälpa dig!

[KKlara]
0

Ja! Stackarn att gå runt med en sån där som skaver, käns inge bra :/

[KKlara]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag suttit med en tops och massa solrosfrön och lirkat i en halvtimme. Pontus öra har lixom växt ihop eller vad man ska säga.

Första bilden ska föreställa ett normalt gerbilöra och den andra bilden ska föreställa Pontus öra. Sidorna på örat har lixom klippat ihop av gamalt blod eller något. Så jag har suttit och mycket försiktigt tagit bort det där blodet. Så nu har hans öra veklat ut sig lite mer.
Just nu är Pontus i buren och vilar lite. Sen ska jag ta upp honom igen för det är lixom lite blod inuti örat. Nej, inte inuti, mer i vecket där hans "öronsidor" har klibbat fast… Hoppas ni fatta. I alla fall. När jag fått bort det där sista blodet ska han kunna veckla ut sitt öra igen :)

ks.gerbil
0

Fattar inte riktigt vad ärdet röra strecket? XD har du bild istället kanske? :P

[KKlara]
0

#28: Haha, fin bild gjord i keynote. Ehm… det röda är blodet xD Men nu har jag lyckets få bort allt blod så jag har ingen bild.

Det sitter kvar en liten skorpbit på insidan av örat men jag vågade inte ta bort den eftersom den satt så hårt så det kändes som om det skulle börja blöda om jag tog bort den.
Inuti hans öra är han lite ljusröd. Hanns andra öra är ju grått/beget inuti så det känns som om örat är ganska irriterat. Dessutom ser hans sår hemsk ut! Det är som 2 upprivna skorpor och allt ser ganska bodigt ut. (kan tyvärr inte ta bild eftersom dom står i brorsans rum och han sover, kan försöka fixa en i morgon bitti). Hans tass är också lite blodg eftersom han kliar på såret hela tiden. Det kanske får bli sån dä kragen ändå… Man kankse kan göra så att den inte skaver och gör så att han gör ännu mer illa sig, hur nu det ska gå och fixa.
Hoppas veterinären har något bra förslag.

[Tassy]
0

En av mina gerbiler hade också liknande besvär och kliade sönder sig så blodet skvätte bokstavligen på burväggarna. Riktigt otäckt, men med tålamod och hjälp att hålla rent såret läkte det till slut, men det tog en jäkla tid. En krage tror jag inte en gerbil skulle fixa att ha tyvärr. Den kommer nog inte ens att gå att få fast utan att strypa kraken (annars lär han slingra sig ur den).

[KKlara]
0

#30: OJ! Nej så allvarligt är det inte :O Jag tror vi skippat det där med kragen, kanske vetten har nån bra salva eller nåt som hjälper.

Tsunamis
0

Gerbiler som kliar sig i örat kan tyda på första stadierna av öroninflamation det är bla. det som ger snedskalle. Hör med vetten om det inte kan vara öroninflamation/infektion då är det ju en kur antibiotika som gäller.

MvH  Tsunamis

[KKlara]
0

Vi har fått en annan vetrinärtid nu. Vi ska dit på fredag kl. 10 så det är pappa som får åka dit eftersom jag är i skolan.

#32: Oj, tack! Ska be pappa fråga det när han är hos vetrinären!

gothic_eve
0

Tack Tsunamis!

Jag har nämligen en tjej här hemma som har kliat sig väldigt mycket i örat senaste dagarna - ska kolla upp om det kan vara öroninflammation :)

Är öroninflammation "vanligt" bland gerbiler?

ks.gerbil
0

Det skulle jag nog säga dock gr jag inte haft så många gerbiler så mitt svar är bara vag

Tsunamis
0

#34 Så lite så!

Jag minns inte senast jag hade det så att det är vanligt vill jag nog inte påstå. Då är luftvägsinfektioner och kala nosar pga bakterier eller svamp mycket vanligare (bara som exempel)

MvH  Tsunamis

ks.gerbil
0

Lite svårt igentligen att säga när man bara haft 2 x)

gothic_eve
0

Okej då vet jag.

Det bästa med att vara gerbilägare är att desto längre tid som går desto mera lär man sig om både "gerbilspråk" uttryck, personligheter, sjukdomar, färger och genetik, uppfödning.

Det är en konstant lärdom hela tiden vilket gör det så intressant att vara gerbilägare :)

[KKlara]
0

Lite uppdaterning:

Pontus öra ser mycket bättre ut nu! Det är som om han har slutat klia. Dock klibbar hans öra igen med något rött hela tiden (örat ser ut som en totilla) som jag får tvätta bort med jämna mellanrum. Men det går frammåt i alla fall! :)

ks.gerbil
0

Å Va bra! Hoppas det fortsätter så!

[KKlara]
0

I dag var pappa hos veterinären och det visade sig att Pontus inte alls rivit sig på något och sedan kliar upp det. Han hade fått en jätteagresiv öroninflamation! :(
Så, veterinären tryckte in en topz i hans öra och tvättade rent ordentligt för hans öra var helt igengrott (antagligen derför som det klibbade ihop hela tiden). Sen fick vi hem rengöringsmedel och nån slags örondroppar som egentligen är till för hundar och katter (som också kan få denna sjukdom). Så den medicinen ska vi ta två gånger om dagen i två veckor.
Det kankse låter bra, men vetrinären sa att det är 80% chans att han inte överlever Gråter

Tsunamis
1

Gissar på att du fick fucidin eller liknande det brukar funka, bara du fick ordinerat mer än 7 dagar för man får ibland hålla på länge med det typ 10 dar.

Mja det är nog bara att fortsätta med medicinen och hoppas på det bästa, vetrinärer brukar inte vara så optimistiska när det gäller smådjur och gerbiler är faktiskt ganska tåliga. Så länge han inte sitter lealös och uppburrad utan rör sig och äter så är inte prognosen helt dålig.

MvH  Tsunamis

[KKlara]
0

#42: Okej, vad bra, nu blev jag lite lugnare. Han är ju faktiskt ganska pigg, spninger runt och gräver precis som vanligt! :)

[KKlara]
0

Förresten, medicinen hette "Surolan" :)