Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 637 ggr
ossilian
2012-11-15 16:54
0

När steril?

Jag har ju en ensamlevande argbigga som nu är ca 8-9 månader. I helgen hämtar vi hem två vackra bebiskillar från en uppfödare i Ystad. Att de inte kan leva tillsammans med vår tjej nu förstår jag, men jag tänker lite fram i tiden. Stämmer det att gerbilhonor blir sterila när de är omkring 1,5 år (och inte fått ungar)? Och en till fråga. Skulle vår tjej ha behållning av att rastas tillsammans med killarna? Eller innebär det bara stress och risk för bråk? Eller oönskad parning för den delen… :)

Tsunamis
2012-11-15 16:56
0

Efter 2,5år kan man säga… men jag säger 3år. Absolut inte 1,5år i alla fall.

Nej det är ingen idé att försöka rasta dem ihop gerbiler har inget utbyte av sånt och det skulle bara stressa dem och de skulle garanterat bråka. Honan med hanarna eller hanarna sinsemellan över honan.

MvH  Tsunamis

ossilian
2012-11-15 17:03
0

Ok, det var ju lite skillnad… Jag vrider och vänder på alla möjligheter att ge henne ett liv med kompis, men jag får nog bara acceptera att denna tjej får förbli ensamvarg.

Anne.K
2012-11-15 17:05
0

Varför inte skaffa en bebishona som kompis? Varför låta en gerbil med så många år kvar att leva sitta ensam?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ossilian
2012-11-15 17:11
0

# 3 Jag har skrivit en del trådar här om henne. Hon har en brokig historia. Hade det varit så enkelt som att bara köpa en kompis till henne, hade jag ju så klart gjort det.

Anne.K
2012-11-15 17:37
0

#4 inte så lätt att memorera alla trådar som skrivs på iFokus och inte alla man hinner läsa heller, så jag vet tyvärr inte vad hon hade för historia. ;)

ossilian
2012-11-15 19:50
0

Nej, jag vet, man kan omöjligt hålla alla trådar i huvet. Men kutym på ett forum tycker jag ändå kan vara att svara på frågan som ställs ist för att med dömande ton ge en motfråga. Eller två :)

Anne.K
2012-11-15 20:24
2

Det var ju dock mer en följdfråga jag ställde på en av dina egna kommentarer om att du skulle bli tvungen att ha henne ensam och då blev jag såklart nyfiken över varför du inte bara skaffade en bebishona :) menade inget illa med det. Lite svårt att få text att låta bra, hehe. Men vill bara säga att det var inget dömmande i min fråga :) ber om ursäkt om det uppfattades på det viset.

ossilian
2012-11-16 11:13
0

#7 Just det där att nyanserna ofta försvinner i text är så knepigt. Lätt att tonen uppfattas hårdare än vad som var tänkt. Jag förstår att du inte menade illa. Jag menade inte heller illa :)