Bet ihjäl ungen.
Tjena. Vi har 4 gerbiler på djurparken där jag jobbar då och då. Dom har fått ungar förigår.. idag skulle vi städa i terrariet och när jag höll på att ta ut ungarna, så sprang ena honan (inte mamman) och började bita på ungarna. En dog, två är skadade på nosen och bara en är oskadd. Är det vanligt på något sätt..?
Honan bara sprang över heeela terrariet bara för att bita på ungarna som jag höll på att ta ut.
Någon som kan svara..? Djurskötarna var shockade eftersom det har aldrig hänt oss innan..
// Adam 
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokus! 
Jag antar att det inte är du som ansvarar över djuren - men den som gör det är i så fall oerhört okunnig. Gerbiler ska avlas i par en hane och en hona. Har du en hane och flera honor så i 'bästa' fall får du ihjälbitna ungar och i värsta fall slår honorna ihjäl varandra.
Ja du kan få honor som funkar att ha kullar ihop men det är absolut inte regel utan snarare undantag. Ta genast ut de honorna som inte är mammor och sätt dem för sig.
Du kan hälsa dem att vill de visa upp 'koloni' så kan de spara ungar (honor bara, inte hanar) och ha dem i samma bur med avelsparet, dock högst 3-4 månader sen funkar de inte längre utan pappan börjar para ungarna också.
MvH Tsunamis
Sedan bör man väl inte städa och röra runt i terrariet heller när det är nyfödda ungar. Även det skapar stress hos gerbilmamman.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#1 Ahaja! Nej, jag ansvarar inte över djuren. Men jag jobbar där och tar hand om dom. Har däremot inte tillgång till sånt som budget osv osv.. Jag är bara praktikant på heltid om man kan kalla det så hehe xD
Asså.. detta är ganska stort terrarium. Jag tror det är två hanar och två honor som har gått tillsammans i flera månader utan bråk. Det finns inga tecken på att dom har bråkat heller, ungar kommer inte ofta därmed heller. Det verkade som om alla i terrariumet tog hand om ungarna. När mamman la sig ner vid ungarna, så kom andra gerbilerna och la sig runt om och sov tillsammans. Det var bara nu när jag tog ut ungarna där systern sprang fram och bet på ungarna, även på mina fingrar. :/
// Adam 
- Paraxona`s ~
#2 Mamman verkade faktiskt inte stressad. Det var bara den andra honan som var galen rätt åt sagt. Dom är idag tre dagar gamla, så dom är inte sååååå nyfödda heller. :) Ska fråga dom ifall dom kan flytta ut mamman till andra terrariumet nästa gång jag är där! Vi har ju många egentligen..
// Adam 
- Paraxona`s ~
Såg nu att det inte var mamman som bet… Säger som Tsunami att ha flera honor med en hane är verkligen att utmana ödet. Får en hona ungar så kommer de andra troligen bita ihjäl ungarna. Det som hänt här är ett tecken på okunskap om hur man håller gerbiler i fångenskap.
Och jag konstaterar att jag är långsam på att svara :P
#5 Ahaja! Nej.. faktiskt så är våra djurskötare lite okunniga när det gäller våra små gnagare… jag har själv haft möss t.ex. som sällskapsdjur och lärde dom en aning mycket där på djurparken..
Våran smågnagare-djurskötare flyttade och därmed slutade att jobba där. Den enda gnagaren dom tar bra hand om är kapybarorna.. :)
Jag själv, fastän jag är 15, har sagt åt dom massor av saker när det gäller våra små. Dom lyssnar på mig tack och lov. Har hjälpt till med deras möss och Degus än så länge. :)
// Adam 
- Paraxona`s ~
#6 Haha jag med.. xDD
// Adam 
- Paraxona`s ~
#7 oj.. ''Den enda gnagaren dom tar bra hand om är kapybarorna''. Nu lät det som om dom tar hand om djuren dåligt.. det var inte det jag menade! Det jag menade är att dom är säkrast med kapybarorna. xD Dom vet mycket mer om vad dom behöver etc.
// Adam 
- Paraxona`s ~
Att buren är stor spelar ingen som helst roll man får samma problem ändå. Att hanarna inte bråkat är ett rent under det också.
De gör väl misstaget att tro att alla mindre gnagare sköts på samma sätt. Heeelt uppåt väggarna fel faktiskt…
Att det inte kommer mycket ungar kan mycket väl bero på att ungarna blir ihjälbitna direkt när dom fötts. Låter verkligen inte som om skötarna kan se att en hona är dräktig och fött en kull.
MvH Tsunamis
Varje djur kollas upp varje dag .. Dom ser alltid när djuren är dräktiga. :) Men jag tror faktiskt på att ena hanen är kastrerad. Ena honan har aldrig haft ungar än. Dom två brukar alltid sitta med varandra i sanden. Medans den honan som fick ungar har endast fått två kullar. Hanen som kan få ungar är den snällaste av alla fyra..
Djurskötarna säger att dom bara litar på djuren. Som sagt, dom har aldrig skadat ungarna eller något förr. Detta hände endast idag, när jag höll på att ta ut pluttisarna! Det var därför alla var så shockade.
Men sånt händer och man lär sig av sina misstag. :)
// Adam 
- Paraxona`s ~
Jag har tyvärr fortfarande svårt att tro att dom är kunniga om gerbiler. Kan man gerbiler så anser jag att man inte tar sådana risker.
#12 Jo jag förstår att du tycker så! Jag tycker dom borde läsa lite mer eller något om dom.. andra djur har det hur bra som helst och djurskötarna vet väldigt mycket om dom. Då borde dom små ha det likadant! Jag förstår att dom inte bryr sig så mycket om möss och råttor eftersom dom kommer att bli föda.. men man ska ändå ta hand om dom på det bääästa sättet man kan. Jag ska prata med dom om gerbilerna på tisdag då jag är där. :)
Tack ändå!!
// Adam 
- Paraxona`s ~
Jag vet själv hur det är då jag jobbat i djuraffär och djurpark. Har också svårt att tro att de är kunniga om gerbiler.
Men nu vet du i alla fall varför ungarna bits ihjäl så jag hoppas du meddelar dem.
MvH Tsunamis
Jo det ska jag! Tackar.
// Adam 
- Paraxona`s ~
Nu har jag bara skumläst tråden, men sett att du fått en del bra råd. Jag vill bara poängtera att du som praktikant är otroligt ansvarstagande som söker upp information om detta, bra gjort! Det visar ju på att du verkligen vill lära dig mer om ditt yrke.
Trist bara att de som bär ansvaret inte verkar vara lika förnuftiga.
#16 Ja. Fick en massor av bra råd!
Ja! Rätt så.. vår djurpark är uppdelad i olika delar. ''Savannen'' ''Stepp'' ''Skog'' ''Svea'' ''Solskolan'' och just ''Djurhuset & stallet''. Det är i djurhuset våra små gnagare är. Vi har en djurskötare som är ansvarig för sin egen del av djurparken, men man hjälps åt överallt. Saken är att våran huvuddjurskötare för djurhuset har slutat.. så andra kan inte exakt allt om djuren där. Men det ska ändras såklart. :)
// Adam 
- Paraxona`s ~