Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 3054 ggr
Sannsen
0

vilken sand? :)

Hej, jag bara undrar var man kan få tag på bra sand till gerbilernas sandbad. Funkar det med finkornig akvariesand från en djurafär eller ska man ha en typ som är speciel för gerbiler?

Om någon har ett tipps på ett bra, ickedammande bottenmatrial så skulle det vara väldigt snällt att dela med sig av det!

Många kramar från mig!! ^^

Varje människa bär sin skräddarsyda mask av själviskhet, Ty spelet spelas, folk såras, av någon man skänner med en mörkerets mask glidande på plats, din ända räddning är insikten och modet att förändra.

ks.gerbil
0

gerbiler kan ha chinnchilla sand den behöver vara finkornig. det finns inget speccilellt som jag känner till iallaffall. men håller med dig att det kan vara dyrt :(

jag har vanlig spån från tillexempel granngården.

Gerbil-hemsidan hittar du R

Sannsen
0

Oki, tackar! :)  Granngården är typ den enda "djurafären" som finns där jag bor, Jag bor ganska långt ut på landet. Så dit kommer jag nog gå!

Varje människa bär sin skräddarsyda mask av själviskhet, Ty spelet spelas, folk såras, av någon man skänner med en mörkerets mask glidande på plats, din ända räddning är insikten och modet att förändra.

ks.gerbil
0

vad bra. dock går inte jag dit mycke så jag vet inte om de har chinchilla sand :(

Tsunamis
0

Biltemas blästersand (UTAN Aluminium) 18kg 89:-
Granngårdens Stl Strö 10kg 49:-
Granngårdens Lättströ (Hampaströ) 18kg/140 liter 149:-

Vill du skippa Stl strö så kan de inte gräva tunnlar lika bra men du får mindre damm.

MvH  Tsunamis

AnneN
0

Jag använder denna sand från Biltema, tycker den dammar mindre än blästersanden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ks.gerbil
0

Går det verkligen bra? För jag har alldrig använt den för jag var lite orrolig att den inte skulle passa :(

Tsunamis
0

#5 tack det var egntligen den jag ville länka till.

MvH  Tsunamis

AnneN
0

#6 Vilken av oss är det du frågar?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ks.gerbil
0

Alla :)

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

#4.
Ska man blanda stl och hampaströ för bästa effekt? Glad

[Jessica_91]
0

#10 Jag har kört Stl + hampa ett tag, testade bara hampa först men det gick knappt att gräva gångar alls då eftersom det blir för tungt. Så för mig funkar Stl + hampa bäst! Har aldrig prövat bara Stl men har läst här på GiF att det kan funka fast då får man packa det hårt i akvariet och ha mycket inredning som hjälper till att hålla det uppe. Så jag upplever i alla fall att det bästa är en blandning, mina gerbiler kan gräva lika snygga gångar i Stl + hampa som de kunde i kutterspån. Glad

Anne.K
0

#10 hampa +stl skulle jag oxå vilja säga är en bra kombination, nu när jag provat det för första gången, killarna här hemma gräver duktigt med gångar i det :) så det verkar ju funka super bra :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Sannsen
0

Då kör jag på stl + hampa! <3

ks.gerbil
0

vad var det för fel med kutterspån?

[Jessica_91]
0

#14 Ofta dammar det och innehåller barrträ (om man läser engelska beskrivningen på förpackningen kan det stå softwood = barrträ).
Med det inte sagt att ALLT kutterspån är dammigt och innehåller barrträ men många sorter gör det. Både damm och barrträ är dåligt för gerbilernas luftvägar och en del menar på att spån med barrträ kan ge upphov till tumörer pga terpentinet.

ks.gerbil
0

problemet ät att på djuraffärenn vi har nära har det bara en sort och på den står det inget på :( de andra har typ citron lukt XP. granngården är det lite långttill :(… det luktar ej barr trä och när jag var lite orolig över om det skulle vara barr trä tog jag lite till min träslöjds lärare som är jätte duktig och han sa att den var nog inte barrträ…

jag kan ta kort och se vad ni tycker…

[Jessica_91]
0

#16 Om din lärare inte tror att det är barrträ i så är det nog ingen fara :) Så länge det inte dammar mycket så kan du allt fortsätta använda det!

ks.gerbil
0

bra! tack :) var väldigt orolig nu att jag förgiftade mina gerbiler :P + att den inte dammar alls och att de gör bra tunnlar i den lite missbildade men de håller och själv tycker att alla gerbiler är jätte duktiga skulle vilja vara en gerbil för en dag :P

Tsunamis
0

kutterspån som inte stinker terpentin är  ok oavsett om det är barrträd eller inte. Men i 9 fall av 10 luktar det nåt förfärligt tycker jag och mina små bebisar har lägre motståndskraft för terpentinet och kan fara illa vilket är varför jag väljer att inte ha det.

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
0

#19 Ah så bra, det visste jag inte! Vet du vad det kommer sig att en del spån med barrträd stinker terpentin och andra sorter inte gör det?

Tsunamis
0

Svårt att säga. Låter man det ligga så kan man vädra bort det mesta av terpentinet så spån som inte luktar är förmodligen gammalt, urvädrat eller blandat med lövträd. Kan säkert variera mellan årstiderna också hur mycket av terpentinet som finns i träden.

MvH  Tsunamis

Ninnelille
0

tass :)

ks.gerbil
0

Vilken lättnad :)

League
0

kan även tipsa om torv-balar/kuber. Mina förra gerbiler ÄLSKADE sin, de gräver gångar i det och gnager på de gamla rötterna. Dessutom kan inte jag påminna mig om att det dammar.

Clariiz
0

#24; Torv är en mardröm innomhus! haha :P Det blir en bruntdamm precis överallt. Men lite i en låda/skål tror jag säker är uppskattat! De flesta djurarter brukar älska torv :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

League
0

haha, okej.. men jag hade ju ett terrarium med gallerlock, så d e ju inte så konstigt att jag mindes fel :P men man kanske skulle kunna "spraya" det med sprayflaska med vatten för att liksom binda dammet?

"går iväg o kliar mig under hakan i stora funderingar…..ej… kontakt…bar :P"

[Jessica_91]
0

#26 Mja gerbiler är ju känsliga för fukt så det är nog ingen bra idé. Om man inte fuktar torven, låter det torka någon annanstans, och sedan lägger in den. Dock kanske det fortfarande blir dammigt när det torkat igen?

League
0

Jo, men man kan ju använda sig av gräv-låde-principen, och ha enskilld behållare för torven så de kan välja var de vill vara… torvblock är heller inte samma sak som det i "spånform".

För om man tänker såhär:

I Mongoliet måste det ju regna iaf några gånger om året och de finns nog inte bara sand där, samt att de i det vilda INTE äter sådant som är giftigt för dem. Så rent TEORETISKT så borde det fungera ju? sen att vi när vi åller dem i fångenskap "överbeskyddar" våra djur av kärlek och rädsla för skador och sjukdomar är ju en annan sak, eller hur?

[Jessica_91]
0

#28 Jo fast man kan ju inte jämföra våra domesticerade gerbiler med de gerbiler som bor i Mongoliet. Våra gerbiler är ju t.ex känsliga för drag och det är ju knappast de vilda gerbilerna.

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

tänkt lite på hampa & stl- strö.
ska man ta 50/50 av varje eller hur mkt stl strö krävs det för att de ska bli bra gångar? :)

[Jessica_91]
0

#30 Vet inte exakt men i mina akvarium blir det mer hampa än Stl och det funkar ändå att gräva i. Har nu 3 akvarium och när jag bytte spån så gick det åt en hel säck lättströ (hampa) på 18 kg som innehåller 180 liter om jag inte minns fel + en förpackning papperströ. Allt köpt från Granngården.

Vet inte hur mycket Stl strö det är i en sån förpackning men den är mindre än säcken med hampa. Tror det funkar så bra ändå eftersom Stl, precis som kutterspån, "fluffas upp" när man rör runt i det ^^.

Anne.K
0

#30 jag kör ungefär 50/50 med hampan och stl, så i mitt akvarie gick det en halv förpackning med stl och en fjärdedel ungefär från hampa förpackningen.

Och min fördelning funkar utmärkt för killarna att göra stabila gångar i :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ks.gerbil
0

sen kan inte gerbiler bli fòrskylda av blött?

Kameo
0

Antar att du inte letar längre, men någon annan kanske för det så jag svarar ändå. I mitt lokala Djurmagazinet finns 25kg säckar med chinchillasand för 79:- och jag bor i Eskilstuna. Antar att priset varierar, men skillnaden bör inte vara alltför stor…

Med vänliga hälsningar,
Filip

ks.gerbil
0

Hahaha gud Va roligt att läsa gamla trådar speciellt om man Va nybörjare då xD

ks.gerbil
0

Angående torven om någon undrar så är det en paradis för bakterier också så om man ska ha en liten låda måste Man vara förberädd på att städa den väldigt ofta

[EmiliaLJ]
0

#36 bra att veta Flört

ks.gerbil
0

jag säger inte att det är dåligt om någon skulle uppfatta det så men man ska vara försiktig med den :)

[EmiliaLJ]
0

#38 det var de jag mena Flört

ks.gerbil
0

jo jo jag vet Tungan ute