Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 444 ggr
Tjorvis
0

Akut! Utstött gerbil

Hej!

Jag har ett stort terrarium med 4 gerbil-killar, 3 bröder och deras pappa. Detta har funkat alldeles utmärkt i 2 ½ år, men nu häromdagen verkar ena brorsan ha blivit utstött. :-(

Jag såg att han satt själv igår och var lite tilltufsad, men det verkade inte vara så allvarligt så jag avvaktade lite under uppsikt, idag såg jag att han blev jagad och påhoppad av ena brorsan.

Jag plockade precis ut honom och satte honom själv i en Ikea-låda, han är rätt tufsig och lite päls har blivit ryckt på 2 ställen, vid nacken och på sidan/baken.

Han är pigg och kry annars, även om han börjar bli lite till åren (2 år, 7 månader). Men jag vill inte att han ska behöva vara ensam, och det känns inte som läge att stoppa in honom där igen..

Någon som har tips och råd på vad jag kan göra nu? :-/

Eller någon som kan tänka sig att "adoptera" honom? Jag vill bara att han ska få det bra.

Bekka-AR
0

Du kan skaffa en unge som han kan bo med, är inte svårt att sätta ihop . Men du kanske inte vill ha en till flock?

Tjorvis
0

Precis, problemet är att jag inte kan "binda" mig till en ny flock, jag ska flytta utomlands om ett tag, så en ny flock kan inte bli aktuell förrän jag kommer tillbaka.

Bekka-AR
0

Kan förstå det. Då blev det lite klurigare. Men är alla de andra gerbilerna på honom eller skulle du kunna dela på gruppen? annars finns ju inget annat alternativ än att hitta ett nytt hem till honom då du inte vill ha fler.

Tjorvis
0

Det har du rätt i, jag kan ju kolla om dom andra är på honom också. När jag såg hur den ena flög på honom blev det att få ut honom därifrån snabbt. men jag kan ju faktiskt kolla hur det funkar med dom andra, och hoppas det inte sabbar dynamiken.

tack för tipset, jag ska kolla det nu. :)

Bekka-AR
0

Lycka till! berätta hur det gick sen :)