magra, lite tips?
vi har precis kommit hem från italien och precis varit och hämtat shiro & kiro från en vän. när jag tog upp dem så kändes de väldigt lätta och nu när jag har vägt dem så kan jag bekräfta detta. när vi lämnade dem så var dem runt 60 gr. som var de normala vikten de alltid hade hållit nu är kiro 57 gr. och shiro 59 gr. jag vet att det va hon som inte riktigt hade förstått hur mycke godis och mat de skulle få… men ja till det jag ville fråga: har ni tips på hur man kan få dem upp i vikt igen? jag har för mig mer godis havregryn och och lite mindre motion? har jag rätt och finns det mer? tacksam för snabba svar :)
Mitt förslag är väl helt enkelt att ge dom lite mer mat, sånt som ger lite mer viktökning och samtidigt se till att de motioneras så att det inte blir att de blir feta istället :P Men ge dom lite extra godsaker och sånt ett tag helt enkelt å motionera dom :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Göm maten i spånet. Djur letar naturligt föda i naturen och dom har en instinkt att VILJA söka mat hellre än att få de serverat i skålen.
Så göm mat i spånet och lite extra godsaker så som några solrosfrön och pumpa frön, lite nötter osv.
Då håller dom igång och får motion av att gräva runt och leta samtidigt som dom äter väldigt bra.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
1# har du några tips på viktökning mat eller en länk till det?
2# men jag skulle gärna vilja hålla koll på hur mycke de äter o så men tack för tipsen jag bruker ändå gömma godiset :)
jag har gett dem lite egenblandad musli som jag har och ger ibland men de äter den inte från skålen (det finns solrosfrön i den) inte ens solrosfröna! men om jag håller lite av den i handen kommer de som galna :P vet inte om det är en bra eller dålig grej :P
#3 ge dom solrosfrön, pumpafrön, nötter och groddar brukar funka bra för viktökning med. Det är bara prova dig fram å se vad dom gillar och var försiktig så de inte blir feta.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Mat med mycket protein är bra om de behöver gå upp, t.ex hirs (ska tydligen ha mycket bra proteiner även om det totala innehållet protein inte är jätte högt) och framför allt vetegroddar 
Ägg funkar ju bra också :) Men mjölmaskar ska vara bra också.
Jag håller på att föda upp en massa mask nu. Dom har lagt ägg så snart blir de maskar.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Normalbyggda honor(~60g) kan i princip aldrig bli för feta så det är bara att ösa på med frön och nöter som dem ovan föreslår.
MvH Tsunamis
#7 De är hanar 
Måste ta på mig brillorna nästa gång 
Hanar som väger 60 är heller ingen risk att de blir tjocka! Ös på!
MvH Tsunamis
Nu har de gått lite tid från början av godis kalaset men kiro har inte gått upp nu har han till och med tappat appetiten för godiset :o men är fortfarande 2 gr. För lite.. Jag har gett gröt med några gånger men ska ge det ikväll med. De har nu t.o.m. En super musli de kan alltid äta som är ganaka fet.. Några tips? Ja jusdet! Shiro har inte heller nått sitt mål än han är 59 gr.
Hej
Jag kan rekomendera plättar gjorda på kokosmjölk eller kokosgrädde. Utan socker o salt då =) Jobbade med dietik/kost till äldre förut så provade lite människo-knep när jag fick hem min stackars Gurra ( han var väldigt tunn).
Mina luddbollar äter också hellst godis ur handen, inte från marken.
Tycker att det är smidigt men knepigt, vad kan det beror på? De äter ju maten ur skål eller vart som. =)
Tack för fler tips dock är det länge sen detta hände men snart är det jul igen så jag ska till italien :P ska skriva ner väldigt noga att hon ska ge dem fler godis xD Dock är mina gerbiler väldigt små de väger ändå runt 65 gram dem är inte för smala det finns kort på dem som jag visat ^^ ibland känns det till och med som om jag ger lite för mycket godis och att dem blivit tjoka xD