Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 602 ggr
Maja_majsen
1

Gerbiler på sjön?

Hej! Jag har funderat på att köpa gerbiler. De verkar jättefina. Men på sommaren är vi ute och seglar i 2-3 veckor… Är det möjligt att ta med gerbiler ut på sjön? Eller kan de bli sjösjuka? Tacksam för svar:)

[Tassy]
0

Oj, svåraste frågan jag nånsin sett tror jag. Tungan ute

Jag har ärligt talat ingen aning!

Wony
2

Jag har googlat runt lite och hittade några stycken om det:

"I know for certain that gerbils and piglets are motion sick if subjected to rought transport. Having suffered from a middle ear/ balance problem myself (and the inevitable nausea), I'm fairly sure it's a general mammalian phenomenon, after all mammals use the same basic biological balance setup."

- http://www.newscientist.com/blog/lastword/2007/09/sick-as-horse.html#9189206178650131251

och följande:

"The dog was afraid, the gerbils got seasick, and the guinea pig tipped over if the weather got too rough. Through all of that, they didn’t seem to mind."

- http://www.oregonquarterly.com/autumn2009/feature4.php

Så ja, de kan nog bli sjösjuka ändå. Men sedan är ju frågan om alla individer blir det eller inte…

moawi
4

Tanken har slagit mig också eftersom jag seglar på somrarna. Men jag skulle säga nej med tanke på hur mycket en segelbåt kan kränga. Att ha gerbilerna i ett akvarie är ju uteslutet, och skulle de vara i en liten duna skulle de antagligen flyga omkring om man kryssar och så. Jag skulle tro att de blir rätt stressade av alla ljud och all rörelse. Även om man hade haft dem, ja låt säga längst fram i förpiken där det gungar mindre och gjort i ordning med stöd runtom buren så den inte glider iväg, så skulle jag ändå vara orolig för att saker i buren skulle välta, vore inte roligt att hitta en fastklämd gerbil.

Enda gången jag skulle kunna tänka mig att ha med ett par gerbiler på båten vore om vi bara var ute några dagar, jag använde en dunabur och visste att vi inte skulle segla särskilt våldsamt. Men är man ute under 2-3 veckor kan man väl knappast undvika kryssning eller segling i hårt väder.

Så försök att hitta en djurvakt, det vore det bästa! Glad Hör dig om med släkt och vänner eller kolla med oss här på Gerbiler iFokus vetja ;) En del av oss brukar kunna hjälpa till om vi bor i närheten.

Midgårds
0

Jag har ju transportera gerbiler på kryssningär flera gånger och det är utan problem men som de andra har nämnt så rör sig en segelbåt lite mer.

Maja_majsen
0

Tack så hemskt mycket för alla svar. Får se om det blir några gerbiler:)

Sparklingponi
0

Kanske kan en kompis sköta dom under tiden ni seglar? Skrattande

ks.gerbil
0

Precis eller nån släkting kanske? :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
0

Sen skulle jag vara jätte rädd att ta med dem, skulle tänka på det värsta som kan hända dem och inte våga gå ifrån buren xD

Gerbil-hemsidan hittar du R