Sårig gerbil
Hej!
Min ena gerbilhane, Goofy ca 6 månader, har helt plötsligt fått fullt med fula sår på främre delen av kroppen. De är lokaliserade till bogen, och upp under hals och haka. Ser ut som bitsår, med lite svullnad. Han är inte osams med burkamraten och han kliar sig inte. Just nu är han dessutom i ett eget akvarium. I övrigt är pigg och glad- men han har tappat vikt! Är det någon som varit med om något liknande?
Jag funderar på om det är något autoimmunt, veterinären utesluter det inte heller, men vi började med penicillin eftersom sårområdena inte är fina. Så om han inte svarar bra på penicillinet kommer vi att testa kortison. Om han klarar sig, han har gått ned mycket, men som sagt ännu är han pigg och glad.
Han får mycket fett nu- extra nötter och frön, och så penicillinet då förstås, jag vet inte vad jag kan göra mer.
Jättetacksam för tips och ideer :)
Förövrigt älskar han sitt penicillin, han tar tag i sprutan med båda tassarna och trycker in den i munnen. Så söt <3
Nej, inget bråk, Goofy är den dominanta. Blev mycket tydligt då de varit ifrån varann nästan två dagar nu(Goofy fick vara i en egen bur de första dagarna, men nu är även Filten i samma bur).
Han läker bra (men lite för långsamt tycker jag, mina farhågor kvarstår) och lägger på sig i vikt igen. Himla konstigt allting. Har dem i ett litet (ca 100 liters) akvarie nu, och bara fem cm spån för att jag ska kunna hålla extra koll på dem ett tag.
Tillägg: Såren ser verkligen udda ut, om ni tänker er inflammerade hårsäckar? Kan inte fota makro just nu, för min kamera har bestämt sig för att bara prata någonslags asiatiska….inte så lätt att ställa om till engelska i menyn…jag fattar ju inte vad som står alls…
Och Filten är definitivt den undergivne, han tom bebis-pep när jag satte i hop dem igen.
Det låter underligt, men ibland får de olika slags ohyra som kan ställa till det, som ks.gerbil säger. Jag har sett liknande fenomen, och rätt var det var tappade dom sedan all päls. Minns inte vad det var, men behandlades med både oral antibiotika och salva att smörja in hela gerbilerna med.
Nä, ingen ohyra. Finns ingeti pälsen, och veterinären undersökte honom ordentligt (och för det priset så…;) och isf borde ju Filten också ha, men har är hur fin som helst.
Jo det ser ut som bitmärken. Men det är det inte….fattar inte. Har kollat dem hur mycket som helst och Filten är definitivt undergiven och det är överhuvudtaget inget gruff dem emellan. Kommer hålla dem i de´nna lilla buren ett tag så man har riktigt bra uppsikt över dem.
Nu när de läker (men går lite långsamt som sagt) lossnar det krustor, med päls. Har fotat med mobilen ska bara få in det i datorn med…
Tack ska ni ha, skönt att Gerbil i fokus finns :) :)
Nähan har inte kunnat göra det själv. Skrev jag något sådant? Nej det jag misstänkte är att det var något autoimmunt (ex på autoimmuna tillstånd http://www.hummelviksgarden.com/autoimmuna_sjukdomar.htm)
Det tror jag inte längre för då borde såren vara tillbaka nu.
Goofy är alltså helt frisk nu, vi fick förlänga penicillinkuren, men nu är allt borta, bara tunn päls vittnar om var såren varit. Har dem fortfarande i den lilla buren för att kunna hålla ordentlig koll att det inte kommer tillbaka. Tror aldrig jag kommer få veta vad det var för något, tyvärr.