Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 903 ggr
Wony
0

Behöver tips på bra mat!

Just nu får mina gerbiler Dogman (tror jag de heter) fullkost för gnagare som basföda, och så färsk mat några gånger i veckan, och en del mandelspån osv som belöning och godis.

Men jag känner att det inte är det bästa för dem, även om de älskar maten och äter allt.

Kan man blanda egen gerbilmat på något bra sätt? Typ eget torrfoder av gryn och liknande? Eller är det bättre att köpa något annat fodermärke? Jag hade Pretty Pets förut, men upplevde att de som åt det då inte var så förtjusta i det.

Jag skulle ju uppskatta om jag kunde sambeställa deras foder med all kattmat och sand, så då väljer jag i så fall mellan Gerbil Nature och Xtravital Gerbilblandning. Vad av dem skulle ni välja i så fall?

Anne.K
0

Gerbil nature är ett bra sammansatt foder som även jag kör på. Så det kan jag rekomendera. Gerbilerna hos mig tycker den är både god och nyttig hälsar dom ;) .

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ks.gerbil
0

gerbil nature är jätte bra! om du inte vill blanda eget så att säga

Gerbil-hemsidan hittar du R

moawi
0

Vore intressant att veta ingredienserna och näringsinnehållet i Xtravital. Det går ju inte säga att det ena är bättre än det andra förrän man har jämfört dem egentligen. Jag googlade men hittade inget tyvärr.

Men Gerbil Nature är ju många som använder och det är ju bra, så det är ju ett säkert kort i alla fall :)

Wony
0

Ja, jag har ju hört mycket bra om Gerbil Nature… Hur länge skulle ni säga att en påse räcker till två gerbiler?

Anne.K
0

#4 jag kan säga hur länge en påse räcker för 8 gerbiler då det är så många jag har i nuläget. Senaste påsen räckte i 2 veckor, så till två gerbiler lär det vara mycket längre :P men sedan så skämmer jag bort mina gerbiler så de brukar få ganska stora portioner så då tar det ju slut fortare och antalet gerbiler spelar ju in också hehe… Så för endast två gerbiler varar det nog mycket längre. Du kan även blanda ut maten med sädesslag och sånt så varar det ännu längre :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Wony
0

#5 Vad bra! Det borde räcka ungefär lika bra som deras nuvarande foder, om inte längre! Det skulle ju dessutom kännas bra att veta att jag ger ett mer anpassat foder också! Glad

Wony
0

Jag har upptäckt mer och mer att Kenny, som är lite mer trött och "äldre" (fast de är syson…) föredrar gryn framför de lite mer hela sädesslagen som finns i fodret. Så nu har jag blandat ut fodret med müsli jag hade hemma. Men om han nu fördrar gryn och så, så tänkte jag att de får gå över på det på fulltid. Det skadar ju inte Krusse heller.

Men nu behöver jag alltså tips på hur jag ger dem en bra müsliblandning. Nu tog jag bara den vi hade hemma och ger lite av varje dag, men om jag vill få ett så välbalanserat foder som möjligt, har ni några tips? Jag vet att alla fyra sädesslagen är bra att ha i, men mer då? Går det bra med något enstaka cornflakes? Torkad frukt? Nötter? Något annat?

Det ska tilläggas att jag ger dem lite färskfoder varje dag, t ex blåbärspuré, havregrynsgröt, ärter, hallon osv. Det beror på vad vi har hemma för stunden.

ks.gerbil
0

Ge inte verket dag de kan få diarré speciellt om de är vattniga ;)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Wony
0

De får inte mycket varje dag, och äter väldigt lite av det, så det borde inte bli något större problem tycker jag. Förutom med ärter, där får man se till att inte ge för mycket, för det älskar dem. Tungan ute