Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbilder-berättelser
Läst 912 ggr
[_hsleiufhbtv]
6

"Börjar" bli gammal..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en pojke här hemma, som var en av mina första tre gerbiler och som också fick upp mitt intresse för avel. Idag är han 7 år gammal!

Jag köpte honom när jag var liten, i Helsingborg på Grizzly, där jag självklart aldrig mer kommer köpa djur, men jag var liten och kunde ingenting. Vi kom dit en dag för att titta på gerbilerna, och jag fick syn på en ynklig liten sak som fick följa med hem till mig och sättas ihop med mina andra två bebis-"hanar" (som visade sig vara honor men det är ju en annan historia..). Fram tills han var runt ett år gick det hur bra som helst, samhörigheten i flocken var underbar. Tills det en dag fanns bebisar i buren.. Och då insåg vi att vi blivit blåsta, dom andra två bebisarna som vi blivit lovade varit hanar var naturligtvis honor. Såhär i efterhand känns det fruktansvärt pinsamt, men alla har vi varit nybörjare? Tyst

Jaja, dom särades på såklart, och helt plötsligt hade jag tre burar istället för en, varav en av dom fanns där t.o.m. bebisar i. Då fick jag upp ögonen för avel, och denna hane som idag är 7 år gammal, fick tre kullar. Det var hemskt oansvarigt egentligen, jag visste ingenting om honom, men jag ångrar inte mina val en sekund! Ur hans första kull lever ingen (6 år sedan), ur den andra kullen lever alla (5 år sedan) och hela hans sista kull har jag hemma hos mig, varav en fick avlivas och resten lever - 4 år gamla. Under tiden fick jag upp ögonen för avel, och höll på ett tag och fick totalt 14 kullar, sen har jag lagt av pga tidsbrist.

Idag har jag 6 gerbiler kvar, endast två akvarium och det känns hemskt tomt. Alla gerbiler är gamla, i det ena bor Tummelisa och Obsidian, och i det andra Eddie som alltså är den 7-åriga hanen, och tre av hans söner tillsammans.

Trots att Eddie är 7 år, gammal, väldigt liten och tanig, så läxar han upp sina söner med brottningsmatcher än idag. Och han vinner alltid, för ingen vågar riktigt ställa sig upp mot honom, deras far och ledare. Han har fortfarande rejäl muskulatur, glansig päls, glimten i ögonen och tackar aldrig nej till lek och bus. Just nu ser jag hans svans i en av sovgångarna.. Han ligger och sover ovanpå Håkan och dom andra två ligger intill..

Kände att jag ville skriva av mig lite bara, trots att inlägget är väldigt flummigt och konstigt skrivet. Men trots att gerbiler är köpta i djuraffär behöver dom inte vara dåliga, visst - majoriteten är det, men inte alla. Jag uppmanar inte folk att köpa från djuraffärer, absolut inte! Men det finns faktiskt bra och fina djur där också. Dessutom har han aldrig någonsin varit sjuk. Så jag fick tag på en guldklimp helt enkelt.

Min fina skatt som jag hoppas lever ett bra tag till. ♥

Bekka-AR
0

Fint skrivet! Kul att läsa om kärleken mellan gerbil och ägare. Håller med om att gerbiler från affären också kan vara underbara men är ingen garanti på att de är det. Här två från butik som är underbara! Har lyckats få de handtama så går ju med de också! :) Kul att höra att han blivit så gammal och fortfarande mår bra!

svartkanin
0

Gerbilerna jag hade från djuraffär var helt underbara i sättet, kanske lite vildare än dom jag har köpt från uppfödare men väldigt orädda och tillgivna. Visserligen så dog båda nästan samtidigt i ca 2 års åldern av cancer i Doftkörteln som troligtvis var genetiskt… Du har tur som har en fin och frisk grabb! Länge leve Eddie! =D haha

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[Tassy]
0

Vilken fin berättelse! Roligt kuriosa: en av mina allra första gerbiler var också zoogerbil som blev drygt sju år. En liten tanig argentetjej. Glad

ks.gerbil
0

Undra vad som gör att vissa djuraffärs gerbiler lever så länge :P Om mina lever om drygt sju år så är jag typ 20 Haha hade varit lite kul :* Länge leve Eddie som svart kanon sa :D

Gerbil-hemsidan hittar du R

[_hsleiufhbtv]
0

#1 Ja min erfarenhet av djuraffärsgerbiler är faktiskt positiv, alla jag haft (har fått hem lite olika sorters gerbiler från alla möjliga djuraffärer som omplaceringar) har blivit riktigt tama och klättrar upp på armen och sätter sig på axeln Glad Sen är han helt tumörfri så vitt jag vet också, jag är faktiskt ganska imponerad av att ett djuraffärsdjur kan vara så fint och bra på alla sätt.

#2 Ja sånt som är mitt intryck av djuraffärsgerbiler, cancer och tumörer samt alla möjliga sjukdomar. Men alla mina har varit friska så vitt jag vet, att dom är lite vildare håller jag också med om haha.

#3 Haha sammanträffande där, Eddie är också jättetanig, syns inte på bilden dock. Men alla hans avkommor har blivit riktigt rejäla och robusta, tror de tre sönerna han lever med, alla tre, väger dubbelt så mycket som honom, nästan iaf. Likaså alla andra avkommor, måste vara något genetiskt? Oavsett hona har alla avkommor blivit sådär.  

#4 Haha ja jag var ju inte gammal när jag köpte honom heller, men han hade förmodligen fina, rena linjer bakom sig så det är därför han är så "bra" Glad

ks.gerbil
0

det kanske är något genetisk :P

tycker eddie är jätte fin på bilden by the way ;D

[_hsleiufhbtv]
0

#6 Förmodligen är det så ja.

Haha han tackar så mycket här på min axel, dock är bilden från när han var "ung" Tungan ute

Bine93
0

Fin berättelse :)! 
Visste inte att gerbiler kunde bli så gamla som sju år :O. Hoppas han lever länge till :)!

ks.gerbil
0

nawwis Kyss

Gerbilles
0

En väldigt fin berättelse om en söt liten gubbe! :)