Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 936 ggr
Ratzo
0

Varför inte gallerbur?

Jag har hört att man inte ska ha gallerbur till gerbiler för att de fastnar med svansen mellan gallret. Men jag förstår inte det för råttor fastnar ju inte, är det någon som kan förklara?

I can't drown my demons, they know how to swim.

ks.gerbil
1

vi säger i regel att gerbiler inte borde ha då de fastnar med svans, ben m.m. plus att de kan få stereotypta beteende av gallret. gallerburar brukar inte heller ha djup botten för att tillåta gerbilerna gräva och om man nu skulle ha en med djup botten så skulle spånet skvätta ut. nu vet jag tyvärr inte hur det är med råttor och vad ni säger om gallerburar men så är det för gerbiler i alla fall :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Ratzo
0

Men hur kan de fastna med svansen?

I can't drown my demons, they know how to swim.

[Tassy]
1

Nja, fastna med svansen är inte vad vi brukar använda som referens, det är deras långa bakben framförallt som kan ställa till det, och gallergnag kan orsaka missbildning i mun/kranie. Sen som #1 säger så är det väldigt opraktiskt med galler, då allt strö kommer att ligga i en vid cirkel runt buren inom kort. Flört

Fisfia
1

Varför de skulle löpa större risk att fastna med ben eller svans vet jag inte heller. Men däremot kan de gnaga frenetiskt på gallret och inte sluta förrän tänderna är helt nedslipade. De kan då inte äta fast föda. Detta har hänt min gerbil innan jag fick bytt gallerlocket till ett nätlock. Usch, vilket dåligt samvete jag hade!

Och som #1 säger så gillar ju de flesta gerbiler att gräva och man kan oftast inte ha ett tjockt lager strö att gräva i i en gallerbur.

[Tassy]
1

#4 Gerbiler är bra mycket klumpigare ibland med sina bakben än råttisar. Glad Dom är inte så klättriga av sig, och en del lär sig aldrig att gå/klättra smidigt på galler, medan andra klarar det galant.

ks.gerbil
1

gerbiler är ganska "klumpiga" djur om man ska säga hehehe de har väldigt lätt för att ramla från saker m.m. i alla fall mina xD t.ex. kiro jag hade dem på et tbord så sprang allt va hand kunde och sen gled typ över kanten xD fast matte va där och fångade den lilla rackaren ;P

Gerbil-hemsidan hittar du R