Genetik?
Hej alla genetik älskare! Jag skulle vilja ha hjälp med att bestämma vilken färg, kod och vilka ungar dessa två gerbiler troligen skulle få.
Någon som vet vilken kod Black har?
Någon snäll människa får också gärna försöka förklara hur genetik funkar, om det spelar någon roll vilken ordning man sätter bokstäverna i och om vittecknade har en vanlig färgkod med Sp på slutet.
Blev lite rörig, men men…
Lita aldrig på pannkakor i luften.
En black har koden: aa C- D- E- G- P- Och är gerbilen vittecknad så avslutar man med Spsp är den inte vittecknad så är det spsp. Sedan en mer ingående beskrivning av koderna kan nog någon annan hoppa in och skriva då jag själv inte är så super haj på genetiken ännu.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Tack!
Fler svar önskas!

Den "gule" är en Dark eyed honey om han har svarta ögon, då borde väl A- C- D- e- G- P- vara rätt? Är nybörjare på genetik också! :)
Gerbiler har 6 st olika genbeteckningar som beskriver gerbilens färg. Alla gener betecknas med bokstäver, oftast i den här ordningen: A, C, D, E, G, P
Alla gerbiler har två stycken bokstäver för varje gen, eftersom en kommer från mamma och en från pappa.
En agoutis genbetckning skrivs alltså ut så här: AA CC DD EE GG PP.
En bokstav kan skrivas som stor eller liten. När bokstaven är stor betyder det att det att den är dominant. Om bokstaven är liten betyder det att den är recessiv, eller vikande kan man också säga.
Det betyder att om en gerbil är Aa, så är det det stora A:et som "vinner" över det lilla och är det som syns utanpå. Alltså kan en agoutis genkod likaväl vara: Aa Ccb Dd Ee Gg Pp. Men den är ändå agouti för de små bokstäverna (de recessiva generna) syns inte!
Så vad betyder då bokstäverna?
AA, Aa = inte helfärgad (vilket oftast innebär att gerbilen har vit mage)
aa = helfärgad, (vilket oftast innebär att gerbilen inte har någon vit mage)
CC = ingen blekt pälsfärg
Ccb = eftersom blekgener är ganska starka kan de "synas igenom" på vissa färger, även fast de är recessiva.
Cch = eftersom blekgener är ganska starka kan de "synas igenom" på vissa färger, även fast de är recessiva.
cbcb = ganska blekt
cbch = liter mer blekt
chch = väldigt blekt, ibland så mycket att t.o.m. pigmentet i ögonen bleks
(Som du såg så finns det inget som heter Cc eller cc, eftersom det finns två olika sorters "små c:n", cb och ch. Cb bleker mindre och ch lite mer).
DD, Dd = ingen "urtvättad" färg
dd = färgen ser urtvättad ut
EE, Ee = inget gult i pälsen
ee = gult i pälsen
GG, Gg = inget grått i pälsen
gg = grått i pälsen
PP, Pp = svarta ögon
pp = röda ögon
Eftersom de flesta recessiva gener (små bokstäver) som står ensamma, t.ex. Aa, inte syns utanpå så är det ju inte alltid man vet exakt vilken genkod ens gerbil har. Så när man ser att gerbilen är agouti men inte vet vilka recessiva gener den bär på så kan man skriva ut det man inte vet med hjälp av streck eller en stjärna.
T.ex. så här: A- C- D- E- G- P-
Eller så här: A* C* D* E* G* P*
Eller kanske så här: AA C- D- Ee GG P-
Eller på samma sätt med stjärnor, så här: AA C* D* Ee GG P*
Men alla de ovanstående genkoderna betecknar fortfarande samma färg, agouti!
Det finns egentligen flera bra artiklar här på Gerbiler iFokus om genetik, men jag kände mig lite extra hurtig och skrev ut det åt dig ;)
Black betecknas: aa C- D- E- G- P-
Dark Eyed Honey betecknas: A- C- D- ee G- P-
Om du tänker på hur färgerna faktiskt ser ut och på vad generna ovan betyder, så ser du att det stämmer in :) (Men det finns ingen gen som betecknar att gerbilen är just svart, men när den är helfärgad, aa, så blir den det).
Sen kan ju alla gerbiler ha en massa "dolda" recessiva gener, kanske är de Gg, Pp osv, men eftersom vi inte vet så skriver vi bara ett -.
För det mesta sätter man ut generna i den ordningen (bokstavsordning), det brukar bli mindre rörigt då. Men om man vill kan man också skriva ut bara de recessiva generna som står två och två. Det kan man göra om man bara vill beteckna vilken färg det är utan att syfta på någon enskild gerbil. De dominanta generna är underförstådda att de finns där.
Så här:
Black: aa
Dark Eyed Honey: ee
Eller kanske Silver Nutmeg: aa ee gg
Men ibland vill man veta även de recessiva gener som står ensamma, t.ex. Pp, och då skriver vi ut alltihopa :)
Om du parar din black + Dark Eyed Honey kan vi säkert veta att det blir agoutis, men alla dessa agoutis kommer att bära på ett litet e från Dark eyed honey-föräldern och ett litet a från black-föräldern.
Så här:
Aa C- D- Ee G- P-
Men om t.ex. black-föräldern bär på ett litet e, alltså:
aa C- D- Ee G- P-
… då bör rent procentuellt hälften av ungarna bli dark eyed honey!
Jag ska förklara varför:
Låt säga att black-gerbilen är pappan. I alla hans kroppsceller "står det" Ee i DNA:t, precis på samma sätt som det står aa, o.s.v.
MEN, när pappans könsceller (dvs hans spermier) ska bildas, så händer något speciellt. DNA:t delar på sig! Det betyder att det bara finns en bokstav i stället för två.
a / a
E / e
Det ena a:et hamnar i en spermie och det andra a:et i en annan.
Det stora E:et hamnar i en spermie och det lilla e:et hamnar i en annan.
Det betyder att alla stora E:en hamnar i hälften av spermierna och alla små e:n i den andra hälften. Men i alla spermier finns ett litet a eftersom pappan inte hade några stora A:n.
Alltså:
a E
eller
a e
Om mamman är Dark Eyed Honey så ser hennes kroppceller ut så här:
A - ee
Men för att göra det lite enklare kan vi låtsas att vi vet att hon har två dominanta (stora) A:n:
AA ee
Då ser alla hennes könsceller (äggen) ut så här
A e
SÅ, antingen träffar en spermie med a E ägget = a E + A e = Aa Ee ~ agouti
Eller så träffar en spermie med a e ägget = a e + A e = Aa ee ~Dark eyed honey
Eftersom det är 50/50 med spermierna så "ska" det alltså bli 50% agouti och 50% Dark Eyed Honey. Men det beror ju på vilka spermier som faktiskt träffar ägget så det kan lika gärna bli bara agouti eller bara Dark Eyed Honey i kullen.
Jag vet inte om du förstår hur jag menar, det är lite överkurs egentligen :P Men jag kan ju säga att helt säkert kan det bli agouti, kanske kan det bli Dark eyed honey om black:en bär på ett litet e, eller så kan det bli black om Dark eyed honey:n bär på ett litet a.
Sen kan det också förekomma andra färger om t.ex. både mamman och pappan råkar vara Pp, då kan det ju bli rödögt också, men det är ju inte alltid man vet det.
Lååååångt inlägg, men är man genetiknörd så är man 
Hell… mjöl i påsen vad mycket text det blev HAHAHA! 
#4 Nästan rätt, A- C- D- ee G- P- 
Det med Sp glömde jag men Achangra förklarade det enkelt och bra! :)
Och just det, här är alla genetikintresserades bibel och räddare i nöden!
http://www.critterplaypen.com/pgs/codes.php
Skitbra när man ska lära sig hur alla färger skrivs ut.
Tack! Men om min mamma är vittecknad slate (om dom kan vara det?), antar att det blir aa C- D- E- gg P- Spsp(?) och min pappa är DEH, A- C- D- ee G- P- (?). Hur tror man då att ungarna blir? Hur dominerande är Sp genen?
När vi ändå är i farten så kanske någon kan svara på vilken färg denna är:
Det där är en vittecknad DEH ser det ut som :) Sp genen i Mina kullar har varit ca 50 procent om antingen mamman eller pappan bär på en vittecknad gen. (Man ska inte para två vittecknade gerbiler - då blir det ett genfel som gör att bebisarna dör i magen på mamman eller föds utvecklingsstörda)
Hm. Jag har nog aldrig tänkt att han är det. Men vit mage har han. Fast det kanske räknas?
Kan det bli något krångel om man korsar vittecknade med vitmagade?
#8 Hehe, trodde du menade min första bild!
#7 Jo det finns vittecknade slates och genkoderna stämmer bra där ja :) Chansen för vitteckning är 50%. Vitteckning nedärvs precis som alla andra gener. Jag bifogar ett underbart korsningsschema ;)
#9 Nej, vitteckning är när det finns vitt på ryggen/nacken/ansiktet. När bara magen är vit beror det inte på Sp-genen utan på A-genen :)
#10 Nej, vit mage är som sagt inte vittecknat-genen så det är inga problem.
Tack var snäll du är som tar dig tid att svara och hjälpa mig! Jag blev lite orolig ett tag då jag redan har behövt planera om aveln en gång!
#7 vitteckningen är dominant så om du parar en vittecknad gerbil med en icke vittecknad så kommer det att finnas vittecknade gerbiler i kullen som föds. Dock ska man inte para två vittecknade med varandra för då får en del ungar i magen uppsättningen SpSp vilket är "lethal" gen som gör att ungar absorberas eller dör i gerbilmammans mage. Så en sådan parning bör man undvika helt för det blir slitsamt för gerbilmamman och kan skapa andra komplikationer om man har otur.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Precis!
#5 Ååå, ett underbart inlägg för lilla mig! Älskar genetik! <3
Så även om det är "fel" djur för mig, så är det super intressant! 
// Nadja
#5 Långt & bra inlägg Moiz ;)
MvH Tsunamis
#16 och #17 Haha tack. Måste ha stjälpt i mig rejält mycket kaffe eller nåt när jag skrev det där & varit allmänt skrivsugen