FÖR stort??
På ett engelskspråkigt forum ställdes frågan "är ett 113 liters akvarium för stort?"
Jag vart ganska förbluffad men skrev att det inte finns för stort, att jag själv har ett 220 liters och att vissa har runt 500 liter utan problem. Kan tillägga att de flesta på det forumet har burar/akvarium på ca 30 liter, 100 liter anses STOOORT. En tjej blev helt chockad när jag sa att jag hade 220 liter.
Det fanns mycket med den disskussionen som jag blev väldigt irriterad över som jag inte tänker ta upp här, men en medlem på det forumet svarade mig att det visst finns för stort.
Han menade på att det fanns en risk för "declaning", alltså att flocken splittras i två grupper om man har för stort.
Har någon här varit med om detta och hur stort hade ni då?
Jag menar, har man 2-3 gerbiler så är det väl knappt möjligt heller för det skulle ju innebära att i alla fall en av de två gupperna bara bestod av en medlem och gerbiler (de flesta i alla fall) vill ju inte vara själva?
Nu kan jag inte räkna i liter, för jag har mina i en modifierad kaninbur som är 115 x 60 cm. Så den är STOR!
Mina två gerbilpojkar älskar den, eftersom dom har stor yta att röra sig på, och väldigt mycket tillgång till att gräva långa tunnlar och bohålor.
Nu när dom har fått ha sån stor bur, skulle jag aldrig få för mig att byta ner mig till en mindre, när jag ser hur mycket dom tycker om den!
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Man tar längden gånger djupet (115 x 60 = 6900) för att få fram bottenytan, arean, och sedan tar man det gånger höjden. Vi säger att din kaninbur är 40 cm hög då får vi: 276000 eller helt enkelt 276 liter och det är ju väldigt stort och bra, kanske har du till och med ännu högre bur? :O Finns ju lite olika kaninburar.
Nej jag känner likadant med mina tjejer, ju större desto bättre mår både dem och jag. :)
Undrar verkligen hur stort som krävs för att en grupp gerbiler ska delas in i två och i så fall hur många gerbiler det behöver vara från början då.
Jag skulle kunna fråga på det engelskspråkiga forumet men jag blir bara så arg så jag besöker inte det mer haha x)
Den är 60 hög :)
Jag tror det behövs en väääääldigt stor bur för att det ka bli två flockar. Typ, ett stort rum eller något xD
Oj jösses, lite över 400 liter då, va härligt för dina gerbiler :D
Haha ja jag tror också det, därför kändes frågan lite irrelevant i det forumet då 30-50 liter verkar vara standard ><
Shit, 30-50 liter. Mina möss har mycket större än så!
Stackars Gerbiler :(
Precis, det är största anledningen till att jag inte längre vistas på det forumet. :/
När jag påpekade att jag tyckte att 30 liter är alldeles för litet så menade en annan tjej på att hennes gerbil ÄÄÄLSKADE sitt 30 liters och tyckte jag var mer eller mindre knäpp som hade 220 liter:
"On a side note… 132gal for two gerbils? Thats crazy…. how would you even clean that? And my god I can only imagine what that'd cost not sure many people could afford a tank like that."
Här i Sverige tycker jag att mellan 100-200 liter är vanligast, i alla fall bland de man ser på forumen.
Men det är tydligen lite olika i olika länder, jag trodde dock att amerikanare (som det var flest av på sidan) på ett forum dedikerat till gerbiler skulle vara väldigt duktiga och engagerade men de flesta verkade ha sina gerbiler i väldigt små burar, väldigt ofta ensamma (om man jämför med folk på gerbilforum här som direkt får tillsägelser om att man ska ha minst 2 om de bara har en ensam) och i stort sett alla hade hjul.
Jag bara kände "nej nej nej" xD Så mitt medlemsskap där blev kortvarigt.
Herregud. Folk alltså…
det resonemanget skulle i praktiken innebära att gerbiler inte kan leva i det vilda… världen blir liksom en aningens större än någral liters akvarium.
Jag har läst lite mer nu och då förklarar en del att "declaning" innebär att en dominant gerbil i en grupp "tar med sig" några gerbiler för att bilda ett eget litet territorium av olika anledningar, otillräckligt med föda, för stor flock t.ex.
Men det måste ju vara vansinnigt stort och dessutom vara en ganska stor grupp gerbiler. Ne jag blir inte klok på det.
Här är diskussionen om någon har lust att läsa, efter en månad var jag tvungen att gå in igen och kika.
http://gerbilforum.proboards.com/index.cgi?board=housing&action=display&thread=20689

OJ! En bur på endast 30-50 liter skulle jag nog endast använda till transport och/eller sjukbur!
Mina akvarium är ca 186 liter & 250 liter och i dessa har jag 2 gerbiler per akvarium. Skulle inte ha samvete att någonsin ha dem permanent i något som är under 100 liter som minst!
Men i usa så är det överlag en helt annan djurhållning och andra djurlagar som gäller än i Sverige, i många fall så har Sverige bland de bästa djurskyddslagarna i världen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag fick ett väldigt bra svar från en medlem på det forumet så det känns som att det finns lite hopp ändå :)
"The situation in different countries tends to depend on history, how animals were kept in the past. It's difficult to change people's habits when they grew up with certain things being certain ways. In the past, labs have kept animals in extremely tiny enclosures, and pet owners were assured this was fine. For many years, 10 gallons for a pair of gerbils was considered standard, and no one questioned it.
We also have pet supplies manufacturers who label tiny cages as suitable for several gerbils, and pet store employees who encourage customers to buy these things.
As a result, there is a great deal of misinformation to overcome, and it's a slow process. We try to look at even slight increases in habitat size as an improvement; better than nothing."
Jo fast lagarna om burmått i Sverige känns inte sådär jätte bra heller ;O I varje fall inte när det kommer till gerbiler. Jag har läst på några ställen att det är runt 50 liter men jag är ganska säker på at det är 24 liter som är minimimåttet för gerbiller.. För visst tar man arean gånger höjden för att få liter? http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/smagnagare.4.62af51191240430af4d80002633.html

#11 Ja jag får det också till 24 liter enligt de måtten tyvärr 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Känns nästan för dåligt för att vara sant :/ Innan jag fick reda på att det faktiskt var 24 så skrev jag på det där forumet angående 30 liters akvarium att vi i Sverige minnsan har ett minimimått på 50 liter. SOM jag skämdes i efterhand när jag fick reda på att det var mer än hälften så litet egentligen.
Nu är det ju dock prat om att jordbruksverket ska börja se igenom måtten för smådjur, de har nämligen börjat prata om att öka måtten för burfåglar. Och då är det inte lite heller utan otroligt mycket större än de gällande måtten. Just nu är framtiden oviss för seriösa fågelägare som inte vet om de kommer kunna möta de kraven, om de skulle gå igenom.
Har dock svårt att tro att de skulle öka minimimåtten för smådjur lika drastigt men vem vet..
I vilket fall tycker jag personligen att man gott och väl kan öka minimimåttet för gerbiler till 100 liter. Det är ju vad i stort sett alla uppfödare och erfarna gerbilägare brukar rekommendera och det är inte heller ett svårt krav att möta. Ett 100 liters akvarium kan man ju få för ett par hundralappar om man bara spanar på blocket liksom, eller helt enkelt köpa en Samla på 130 för 149 kr. :)
Tycker ni gör helt rätt i att ifrågasätt bur/terrarie strl! Som sagt så bryr sig alldeles för få försäljare om vad de ska användas till och så blir det smått och "behändigt". Reglerna bör inte bara styrkas utan efterhållas av de som säljer!
Jag är själv relativt ny på smådjursfronten och köpes tillbehör i djuraffären får man inte mycket hjälp. Har de inga bra grejor, påstår de att det som finns i butiken är vad som är bra. Väldigt tråkigt.
En liten tanke bara, i citatet står det gal dvs gallons. 30 us gallons är 24 brittiska gallons och ca 113 Liter enl metrik. 132 gal som hon nämner är alltså nämre 500 L. Även om detta är fin fint för små gerbiler kan jag förstå om det är stort för dem att hantera. Mitt terrarium ligger omkring 350-375 Liter och det kan jag tex inte flytta själv, ärligt talat var det ett helsike att få upp i lägenheten nu när vi flyttade =)