Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettköp-sälj-omplacera
Läst 2143 ggr
kimky
0

6/10 (S) Gerbilungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessa pluttar letar nya hem! =)
E: Red Fox(E: Nutmeg U: Lilac) U: BEW(E: Light CP nutmeg U: DTW/PEW)
Det finns 2st BEH/Nutmeg(tror med på BEH, 1st hona 1st hane), 1st Red Fox(Hane) samt 4st Schimel(Tror det är det,dock lite osäker 3st hanar 1st hona). Alla ungarna är supertrevliga i tempramentet och vana vid handtering ^^

Mamma är reggad i SHF och kommer efter Tsunamies linjer!
Pappa är efter djur som kommer från Himmelstalunds gymnasiets där bland annat många uppfödare djur finns längre bakåt med fina djur :)

Stam finns då dokumenterad på båda sidorna, kan reggas i SHF vid köpares önskan då jag inte hunnit ännu!

Midgårds
0
kimky
0

#1 Glömde det,tack för påminnelsen! =)

De finns i Linköping,östergötland men kan tas med till Stockholm i början av November :)

[Jessica_91]
0

Bara för att förtydliga för de som eventuellt är intresserade: Red Fox är alltså Saffron och det heter DEH, inte BEH. Sen tror jag inte att det finns några Schimmel (Orange Mold) i kullen om pappan är från en skola. ef genen som ger Orange Mold är nämligen otroligt ovanlig i Sverige, tyvärr. För övrigt jättefina ungar :)

kimky
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var litet tag sedan jag var så inne i gerbiler, ber om ursäkt! =)

Osäker då stoora delar består av uppfödar djur samt Imazo-djur långt bak i väldigt udda färger som kom då bland annat DTW mm ovanliga färger..

En till bild på bebisarna, de med vita sidor jag misstänker är Schimel(iaf de jag har sätt på bild påminner om dessa).

[Jessica_91]
0

Jag kan nästan garantera att du inte har någon Mold i kullen, däremot så bär samtliga ungar på en blekgen eftersom att mamman är BEW. :)

kimky
0

Vad för färger kan annars bli?
Japp,det vet jag :)

[Jessica_91]
0

Är alla de fyra ljusaste rödögda?

kimky
1

#7 Japp

[Jessica_91]
1

Då skulle jag gissa på Red Eyed Honey som blivit extra ljusa pga blekgenen. :)

Midgårds
1
kimky
0

Hm.. Lustiga är att de är så variabla dock! Kollade lite på stammen nu och finns en hel del Polar Fox och liknande varianter som kan bära genen på deras stammar dock men men kan vara olika :)

[Jessica_91]
1

BEW har antingen blekgenerna cbcb eller cbch. Om mamman har cbch så kan vissa ungar fått cb medan andra fått ch. ch bleker mer än cb så det kan förklara att de fått olika nyanser ^^.

kimky
0

Tackar för infon =) Tycker gerbilers genetik är ett helsike mot alla andra djur x) Men mamma är troligen cbch :)

ossilian
0

Vilka fina ungar! :) Är det du som fött upp dem? I hemmiljö?

gothic_eve
1

Fina bebisar!

Jag har ett par som sitter ihop nu där mamman är BEW och pappan är Saffron - dock har inga bebisar kommitän men jag hoppas det tar sig snart!

Kan bli spännande att jämföra lite - dock så har min Saffron andra gener bakåt (E: collar pied Nutmeg   U: Nutmeg)  tror fadern bär på blekgener och rödögt :)

Tsunamis
0

Yes Kim frågade mig här om dagen ang dessa. Finns ingen mold bakåt i stammen på just de här linjerna (med ett ev undantag lååångt bak bland danska djur men sannorlikheten är liten då jag själv aldrig fick någon bekräftad bärare)

Däremot så ser en cb/ch bärande DEH & REH ganska identisk ut som en moldbärande DEH & REH. Meeen med det lilla undantaget att ingen som avlar colorpoints och/eller mold blandar de två generna för då blir det bara gensoppa och ljusa djur man inte har ngn aning om vad de är färgmässigt. Vilket är varför jag också har linjerna åtskiljda. Flört

MvH  Tsunamis

[Tassy]
0

gensoppa, klockren Cool

supersöta ungar iaf!

kimky
0

#14 Tackar =) Uppfödda i hemmiljö av min lilla syster som haft hand om dessa men jag har stått bakom allt och hållt koll mm :) Jätte trevliga ungar ^^

#15 Är det BEW honan från oss? :) ^^

#16 Mjo men fick iaf ut det jag ville för BEW-avel ju =)

#17 Gensoppa är så hiiiiiiiiiimla jobbigt att få.. :/
Tack :D

gothic_eve
0

Yes det stämmer! Hon har bott ihop ett tag nu med sin "sambo" Dom tycker väldigt mycket om varandra och trivs tillsammans men kullarna lyser med sin frånvaro tyvärr :( Jag är själv väldigt intresserad av OM genen och har varit det länge. Men tar ett steg i taget för att just som Tsunamis säger undvika "blaskighet" i färgerna och generna.

kimky
0

Mjo, denna parning råka jag tänka fel först genetsikt(råka blanda med andra djur & gener, måste sparka mig i arslet och läsa lite) så skulle få fram DEH bland annat men inte domhär bleka Saffrona Tungan ute Dom är söta ändå! Skrattande

Hoppas bebisar kommer snart!

gothic_eve
0

Ja mitt syfte med just mina "tilltänkta" småttingar kommer längre fram i leden senare. Kommer behålla för eget avelssyfte och sälja resterande som sällskap. Det gäller att inte "sno" in sig själv också utan att man hela tiden har lovande obesläktade djur att fortsätta avla framåt på. Jag har blekgener i samtliga gerbiler i min avel så det är min "huvudlinje" jag jobbar på framöver :) BEW avlar du fortfarande TS?

kimky
0

Mina med men sen kan vissa faktorer vara dolda mm :P Sånt händer! x)

Japp, jag har ju från Patricias där huvuddjuren är ifrån samt från detta par samt från en annan parning där det är Agouti x Siamese där jag kommer behålla Agouti då de är CP-bärare och A* genetsikt :)

Vi med i princip haha :P

Jao, kunde inte lägga det åt sidan ändå.. x3 Men försöker hålla det på liten skala xD

apache
0

När är de födda?

Hur mycket kostar dem styck?

Är eventuellt intresserad av en hane :)

kimky
0

Födelsedatum kommer jag med imorgon(ligger i sängen nu så orkar inte gå upp och minnet sviker.. :P) men alla bebisarna är nu reggade i SHF iaf oxå! Skrattande

Pris är 150kr/st ink. stamtavla och påse övergångsfoder =)

Miik
0

Hej! Undrade bara om du hade en kille utan röda ögon? Eftersom att min bur är så stor känns det som om mina pluttar känns lite ensamma. Mvh Miik

Förlägen Med vänliga hälsningar Mika & Oso Vinkar

kimky
0

#25 En Nutmeg kille finns kvar :)

Miik
0

Ok, vad bra

Jag finns i stockholm, som du skrev att du skulle åka hit i början av november. Gäller det nu eller har det redan varit? Men några saker som jag skulle vilja ha av dig:

* Ålder?

* Tam-någorlunda?

* BILD!

om det går bra nummer

mvh Miik

ks.gerbil
0

Sånt är bättre att ta via PM, bara en liten påminnelse :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Miik
0

OK, men asså vad betyder pm?

är det medelande på själva användaren och inte på nån tråd/inlägg

ks.gerbil
1

det står för privat medelande du kan skicka en genom att klicka där uppe till höger där det står din användar namn m.m. så fattar du nog resten själv :)

Gerbil-hemsidan hittar du R