Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 2371 ggr
[Jessica_91]
0

Ofarligt kutterspån?

Är det någon som har tips på ett bra kutterspån som inte dammar eller stinker av terpentin? 

Har kört på hampa + Stl ett tag men tycker inte riktigt om lukten från hampan. Dock verkar det inte finnas något bra kutterspån här omkring så jag har fortsatt köra på min blandning. 
Skulle helst vilja köra kutterspån + hampa eller Stl.

På Granngården här har de bara Stabens stallströ och 2 av 3 gånger som jag frågat så säger personalen att det innehåller barrträ. Men då jag fått veta att kutterspån med barrträ kan vara ok så länge det inte stinker så är jag nyfiken på om någon använder Stabens?

Finns det något annat kutterspån ni kan rekommendera?

AnneN
0

Jag köper hårdpressad bal med kutterspån på Stenvalls trä här i Luleå och det luktar inte alls mycket och dammar nästan inget alls.

Kanske finns det att köpa på liknande på nått byggvaruhus eller någon såg eller liknande även i din närhet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

thildatessie
0

jag har samma som dig ibland, tycker inte att det luktar. Annars köper jag från en bonde :)

Clariiz
0

Jag köpe från granngården. Funkar super bra!
Osäker på om det innehåller barrträ, men det luktar inte och gerbilerna har aldrig regerat genom åren.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
0

Det har inte direkt luktat förut men nu när jag har 3 ganska stora akvarium så går det åt en hel 18 kg säck hampa och det har börjat luka lite unket typ. Det stör mig inte jätte mycket men eftersom gerbilerna bor i mitt sovrum så måste jag vädra en del haha ^^.

#3 Vet du vad det heter eller hur ser förpackningen ut? Här på Granngården verkar inte utbudet vara så stort så dem har bara Stabens, en stor bal med genomskinlig plast och typ rödbrun text.

Clariiz
0

#4; Det är en genomskinligplast med grönt på. Vet inte riktigt vad det gröna är.
Har dock haft den förpackningen med röd text en gång och det gick bra :)
Kostar ca 89 kr, så det är i alla fall värt att testa!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

cecilia34
0

Asp-spån, alltså kutterspån gjord på asp, är väldigt bra om man inte vill ha just barrträ. icke att förväxlas med aspflis.

Det luktar nästan inget alls, dammar inte och är dessutom super om man har allergiska eller känsliga gerbiler. Har en gerbil som haft rödrinnig nos, som blivit helt bra med aspen. Och gångarna håller väldigt bra för spånet är liksom mer långflisat än vanligt kutterspån och väver då ihop sig på nåt sätt     Glad

Dock är det ganska dyrt faktiskt, det enda minuset med det

[Jessica_91]
0

Har nu köpt hem kutterspån från Granngården, Stabens, det enda kutterspån de har här i större förpackningar.
Damm mässigt är det super bra, läste någonstans att det ska vara damsmsuget och det märks verkligen! Men tyvärr tycker jag det luktar lite väl mycket. Testade att stoppa huvudet i påsen och dra ett djupt andetag och det funkar, kunde andas där inne hur länge som helst utan att det kändes obehagligt i näsan.
Men som sagt så luktar det ändå och vad jag förstått så är det lukten man går på främst om man vill veta ifall spånet innehåller terpentin?

koffeinkick
0

Hej!

Är också vilse i bland bo-materialen. Bor i en liten stad och utbudet är inte gigantiskt direkt. Törs inte riktigt lita på loka djuraffären heller. Kan inte sätta fingret på orsak, men något är "off" med människorna där. Vet någon om det går att beställa någonstans ifrån? Eller om alternativet är att leta utsoknes?

/Koffeinkick

[Tassy]
0

En del granngården får in okej balar, andra får in såna man storknar av! Väldigt ojämnt med andra ord.

gerbil123
0

jag köpen från min djuraffär. Det är superbra och luktar nästan inget och är nästintill dammfritt. Tyvärr finns de djuraffären bara här hemma:)

Mvh

kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se

BettaSplendens
0

Jag har spån från granngården, var bara en stor spånbal med plast runt, stog inget på den. Jag tycker inte den luktar eller dammar :)

Sphynx
0

Köper också från granngården. När jag byter spån brukar jag spraya lite med en vattenflaska (alltså som dimma, det får inte bli vått) så det binder det damm som finns kvar. Men som sagt, det får inte bli vått, då det kan börja mögla.

Har hittills bara fått en "omöjlig"bal som tur är :)