Gräver över maten
Är det normalt att gerbilerna hela tiden gräver över matskålen och vattenskålen? Måste byta vatten flera gånger om dagen till slut så orkar jag inte för dom går dit och gräver över så fort jag ställt ned den.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Skulle säga att det är helt normalt, men att ha vatten i en skål brukar inte fungera med gerbiler just för att dem gräver omkring.
Skaffa en flaska istället!
Dom har druckit ur skål hela livet, började med flaska men dom drack inget :/
Börja med att ha både flaska å skål och se sedan om de lär sig börja använda flaskan tillslut, då kan du sedan plocka bort skålen… att ha vattenskål till gerbiler är inte så lämpligt just för att vattnet kommer alltid blir nergrävt och smutsigt.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Okej jag ska försöka och se om dom fattar vinken :)
Har du testat att rulla lite på kulan i pipen på vattenflaskan så att det kommer fram en droppe vatten och sedan hålla fram pipen framför munnen på gerbilerna? Tänkte att det kanske är så att dina tjejer inte fattar att det finns vatten i flaskan och behöver lite hjälp med att upptäcka det ^^. Ser du ofta gerbilerna dricka ur sin skål? Många gerbiler dricker ganska lite så det kanske kan vara så att de använt flaskan utan att du märkt det?
Saken är ju att jag inte kan göra så då dom inte är handtama, lite rädda av sig, fortfarande.
Och ja jag har sett dem dricka ur skålen rätt ofta men dom va aldrig ens i närheten av vattenflaskan. :/
Ah okej nej då blir det svårt kan jag tänka mig :/ Men det är nåt du kan testa sen när de inte är rädda för dina händer längre i alla fall. Tills vidare tycker jag att du ska ha flaskan i buren ändå, ifall att de skulle lära sig hur flaskan funkar själva :)
Jag har matskålen på huset åt mina gerbiler, då skvätter de inte ner massa spån i den 
Jag ger upp..dom gräver över skålarna hela tiden. flaskan skiter dom i totalt.
Jag hade dom på huset också, men dom gräver över ändå. Dessutom äter dom upp husen hela tiden så det matas in kartonhus i den där buren. *SUCK*
Jag kanske har en liten ide som jag kom på här omdagen om man vill sina gerbisar att dricka från vattenfalska.. :) Ta ett solrosfrö (eller godis, inte för litet) och sätt fast i pipen eller vad man ska säga på flaskan, när gerbiler kommer och vill äta upp fröet kommer det ju sippra ut lite vatten och då kanske dom fattar att flaska=vatten? :)
Ingen aning om det funkar men du kan ju pröva :)

mina gerbiler gräver också över skålarna helatiden, jag brukar därför strö ut mat i buren ett par gånger om dagen ;P
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#10 tack det ska jag pröva med ! :)