Annons:
Etikettsjukdomar-skador
Läst 9656 ggr
EmmaG
7/1/07, 11:05 PM

Naturens gåvor. Del 2

Här kommer andra och sista delen i miniserien Naturens gåvor, denna gång tar jag upp Aloe Vera

**Aloe Vera
**Jag har precis läst klart en mycket bra faktabok om Aloe Vera och ska snart även börja sälja produkter själv för ett företag. Jag skulle alltså kunna tjata på i all evighet om hur bra denna växt är men ska försöka fatta mig så kort som möjligt.

Vad är Aloe Vera?
Kort sagt kan man säga att det är världens nyttigaste grönsak du kan äta!
Det finns flera hundra olika sorters Aloeväxter men den som används i produkter och som har mest läkande egenskaper är Aloe Barbadensis Miller. 
Växten har tjocka gröna och lite taggiga blad, det är främst gelén inuti växten som används till olika naturläkemedel.
Namnet Aloe är ett gammalt arabiskt namn som avser arter som används som medicinalväxter, och Vera betyder "den sanna arten".
Aloe Vera innehåller 75 verksamma nyttiga ämnen. Det är en hel radda med vitaminer, mineraler, aminosyror, socker (den positiva sorten) växtsteroler, lignin, saponiner, antraktinoner, salicylsyra och enzymer. 

                                         
Du frågar mig om vilka hemliga krafter som höll mig uppe genom mina långa fasteperioder. Nå, det var min orubbliga tro på Gud, min nyktra livsstil och aloe, som jag upptäckte nyttovärdet av då jag slog mig ned i Sydafrika i slutet av 1800-talet. Mahatma Gandhi, i brev till sin förläggare Romain Rolland.

Hur verkar den?
Här går jag lite snabbt och lätt igenom några av de verkningssättenr Aloe har för kroppen. Det är kanske lite svåra ord och så, men det är snart över ;-)

Utvärtes;
- Antiseptisk verkan, ger en renande effekt och bidrar till att avlägsna smuts och avfallsämnen ifrån huden.
- _Fuktighetsgivande
_- Bryter ned och avlägsnar död vävnad, detta underlättar sårläkning och lindrar hudbesvär
- Ökad celldelning, när man stryker på Aloe så ökar celldelningen och sker ca 3 ggr snabbare. Såret läker alltså snabbare.
- Lokalbedövande effekt,
- Minskar klåda, lindrar klådan vid brännskador och irriterad hud.
- Antiåldringseffekt, ja detta är något som är mycket eftersökt. Och att dricka Aloe betyder inte att du och ditt djur kommer att leva för evigt ;-)Som vanligt är god kost och motion ett nyckelord för långt liv. Detta är kanske lite för invecklat för att ta upp just här, men är man nyfiken är det bara att höra av sig.

Invärtes
- Renande, saponinerna som finns i Aloen verkar kraftigt mot bakterier, virus, svamp och jäst. Kroppen rensas alltså ut på gifter grovt talat.
- Bättre matsmältning, förbättrar balansen i tarmfloran
- Immunstimulerande verkan, detta innebär att ämnet polysackariderna stärker immunbarriären i tjocktarmens slemhinnevägg, så att kroppen inte tar upp giftiga avfallsprodukter.
- Antioxidantverkan, dessa är också bra för att stärka det viktiga immunförsvaret.

Hur använder jag Aloe Vera?
Aloe Vera har en rad användningsområden, och tittar man i ett företags produktkatalog hittar du allt från tandkräm, dryck och smink. I varje produkt kommer Aloen tillrätta och hjälper till på något sätt. Och dom flesta företag har även ett brett sortiment för djur. Men även människoprodukter som drycken och den koncentrerade gellyn går att använda till djur.

Här följer lite olika sjukdomar och hur du kan använda Aloe Vera.
- Abscess, eller varböld som det också heter. En varböld kan uppkomma av t.ex. ett sår som inte läker som det ska utan blir inflammerat. En varböld ska alltid tömmas av en kunnig person. För att snabba på läkningsprocessen kan man smörja en gelly i såret.
- Fläckvis håravfall, låter kanske konstigt men det kan hända ibland utan att man vet varför. Smörj de kala områdena med gelly dagligen och ge gerbilen Aloe dryck oralt. Det är viktigt att doseringen är rätt. Rådfråga någon som har kunskap om detta.
- Diarré, en gerbil med diarré mår verkligen inte bra och en veterinärkontakt är nödvändig. Men ger man gerbilen aloe dryck kan man förhoppningsvis förhindra sånt här, har gerbilen fått diarré skadar det inte heller att ge det som komplement.
- Insektbett, skulle du ha med dig dina gerbiler ut i gräset någon dag och en av dom skulle bli insektsbitna är det bra att smörja in det med Aloe gelly. Det verkar lugnande för huden, minskar klådan och är lite smärtstillande.
- Sår, som jag tidigare nämnt så gör Aloe Vera att celldelningen går ca 3 ggr snabbare, vilket innebär att såret läker ihop snabbare. Smörj med Aloe gelly.

Användningsområdena är nästan obegränsade egentligen, men jag tänker inte ta upp mer här nu. Utan vill man veta mer så finns det gott om material att läsa vidare i bl.a. mina källhänvisningar nedan.

Aloe Vera på marknaden
Du har kanske sett både i din vanliga mataffär, på apoteket och lite varstans produkter med Aloe Vera. Men vilka produkter kan man lita på?
Det är nämligen så att ett företag kan droppa i 3ml Aloe Vera i en flaska på 500ml med resten bestående av vatten och skriva på framsidan att denna produkt innehåller 100% Aloe Vera. Vad som i själva verket är 100% är just dom där 3ml Aloe medan hela flaskan bara innehåller 3% Aloe! I den produkten gör alltså inte Aloen så mycket nytta.
Det man ska titta på i första hand är innehållsförteckningen på flaskan. Det finns nämligen en lag som säger att företagen måste rangordna innehållet i den ordning dom kommer. Är första ingrediensen Aloe Barbadensis så är det jättebra, men är första ingrediensen Aqua (vatten) och Aloe kommer först långt i efterhand är det inte en tillförlitlig produkt just på punkten Aloe Vera om det är det man är ute efter.
Men det finns ett kvalitetsmärke du kan titta efter också. Iasc är en oberoende organisation som kvalitetskollar olika Aloeprodukter så att dom håller upp till deras krav. Gör produkten det så får den den eftertraktade stämpeln. Var dock uppmärksam på att stämpeln måste vara tryckt och ej påklistrad för att va giltig så att säga. 


Det är detta märke du skall titta efter när du handlar Aloeprodukter

**En studie
**Året 1997 gjordes det en intressant studie på råttor gällande Aloe och livslängd.
Det sista som står gällande studier och människor kan jag inte svara på ordentligt, men detta var ju trots allt 10 år sen nu och många fler studier gällande Aloe har gjorts.

- Vid studier på råttor har Aloe Vera visat sig ha effekter också på de inre organen.
Under en djurstudie som utfördes på Texasuniversitet 1997 levde råttor som fick Aloe Vera 10 procent längre tid än sådana som fått vanlig mat. Aloe Vera-råttorna fick dessutom mindre problem med njursvikt, hjärtsjukdomar, blodproppar och tumörer. Enligt läkarna bakom studien berodde växtens positiva effekter delvis på antioxidanta och antiinflammatoriska ämnen. Det finns dock ännu inga studier som ger belägg för att Aloe Vera har samma effekt på människor.


_"…att Aloe Vera taget invärtes inte direkt avhjälper på symptom, utan verkar via indirekt stimulering av kroppens självreparerande egenskaper."
_Audun Myskja (författare & läkare) om att Aloe Vera själv "anpassar sig" att hjälpa åt bägge hållen, t.ex. diarré och förstoppning

Egen planta?
Nu kanske du funderar lite på om du inte lika gärna kan köpa dig en egen Aloeplanta och använda dig av? Självklart kan du det!
Men enbart utvärtes, då invärtes förtäring kan ge obehagliga biverkningar. Vad detta beror på vet jag tyvärr inte.
Men då ska du också vara säker på att det är rätt Aloeplanta som du köper. Av flera hundra arter är det bara 3st man vet säkert är hälsoverkande, och den mest verksamma är som sagt Aloe Barbadensis Miller. Du kan inte heller vara säker på att plantan är ekologisk odlad, utan konstgödsel har använts och kanske påverkat plantan negativt. Plantan är även mogen först när den är ca 4 år och innan dess ger den inte full verkan. Innehållet i bladet oxiderats även inom ett par timmar efter det att bladet bryts av, därefter måste bladet slängas.

**Avslutningsvis..
**Kom ihåg att Aloe Vera inte ska ersätta all sorts medicin!
Är din gerbil sjuk och behöver medicin är det viktigt att du tar den till veterinären och ger den detta. Men Aloe Vera påverkar inte medicinens verkan utan skall ses som ett komplement eller förebyggande medel.
Det finns inte heller någon garanti för att du eller din gerbil blir hjälpt av Aloe Vera, men faktum kvarstår att många har blivit det och det skadar inte att prova! Det är trots allt inte för inte som 25% av Englands läkare och veterinärer använder Aloe Vera i sina behandlingar.

Källor;
Nyfikenvital
Aftonbladet
IASC
Boken Aloe Vera, Naturens skattkammare av Audun Myskja

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Fairytail
7/2/07, 4:32 PM
#1

Det var verkligen lärorikt! Nu kan jag mycket mer om Aloe Vera än innan jag började läsa.

Gud vad häftigt det är när man tänker på hur mkt denna enda planta kan hjälpa en.

Tina-A
7/2/07, 9:22 PM
#2

Intressant!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Twister
7/8/07, 1:19 AM
#3

Verkligen intressant artickel! Ska köpa aloe vera dryck och spray!

EmmaG
10/5/07, 3:47 PM
#4

Har du testat & köpa de twister?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Speedy
12/22/07, 11:57 PM
#5

vart kan man hitta sådant?

EmmaG
12/23/07, 1:52 AM
#6

*påminner mig själv att svara på din fråga imon när jag hinner*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Speedy
12/27/07, 1:48 AM
#7

hehe ok :P

EmmaG
12/27/07, 12:00 PM
#8

Nämen jag glömde svara ju! Tur att du skrev här igen!
Riktigt bra aloe grejer säljs nog bara av såna som säljer på homepartys etc..Alltså inte i en affär på stan. I hälsokostaffärer & liknande hittar man säkert aloegrejer (har t.o.m med sett dom på ICA) men dom saknar alltid IASC kvalitetsstämpel som syns på bild i artikeln.

Nu är ju ja själv försäljare av aloe vera med denna stämpeln på våra produkter så är man nyfiken kan man snacka med mig =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Sherlock-Watson
10/27/12, 12:14 PM
#9

Bara nyfiken…

Vad händer om en gerbil skulle äta på en Aloe Vera planta??

Upp till toppen
Annons: