Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 933 ggr
sybarit
0

vill haa alla tips jag kan få

Hej

Är  ny gerbil ägare som blev totalt blåst av de zoo som sålde.

Har självklart nu tagit reda på massa fakta och börjat lösa dom problem jag genast upptävkte.

Men tänkte jag ställer lite frågor här och hoppas på svar.

Va till zoo och fick en stackars ensam gerbil såld till mig tills jag kom hem och upptäckte dom ej ska vara själv.

Så samma dygn skaffade jag två hanar till ihóp sättningen har en så länge gått jätte bra.

Jag är total djur vän och vill saker ska bli rätt.

Jag har nu valt att skaffa ett jätte akvarium på 450 l som jag nu ska börja bygga deras värld i.

Skulle vilja ha lite tipps till detta jätte boende.

Läser till och ifrån hätr att spån som botten mtrial jag som har så stort till dom har ni då tipps på annat botten matrial förutom halm och hö.

Jag önskar även komma i kontakt med någon som har ett stort akvarium som skulle vilja visa bilder och tipps på hur jag nu ska inreda.

målet är att bygga den perfekta världen för dom.

Ps dessa djur skaffades för mina tre barn tjatat i flera år och nu är jag och hela familjen helt galna och helt farsinerade av dessa djur.

mvh maria

gothic_eve
0

Hej!

Vad bra att du har läst på lite själv - tyvärr går zoobutiker inte alltid att lita på.

Du undrar lite över spånet - jag skulle säga att det är nödvändigt att ha för att dom ska kunna få gräva tunnlar - sen kan du självklart lägga hö ovanpå.

Tyvärr har jag inget så stort akvarium -mitt största är 225 liter ;)

sybarit
0

Tack Okej fick den uppfattningen att de ej va bra. Du kanske har lite tips ändå vad man kan hitta för skojig inredning. Min tanke är att bygga de mesta själv. undrar ex på vad för lim man kan andvända när man bygger som man VET ej är skadligt. mvh maria

ks.gerbil
0

om du vill få kontakt med dem skulle jag råda att köpa en mindre akvarium, över 300L känner inte gerbilerna längre behoven av att komma ut därför kan de blir mindre interesserade av dig och barnen också :) minst 100 L men om du vill ge dem ett stor akvarium men fortfarande få kontakt med dem så kanske 200 L? ungefär så stort har jag kan visa kort om jag hittar en hihi

kul att du vill bygga själv! det finns ofarligt lim som funkar t.ex. smältlim (alså sån limpistol då) anars hobbylim för barn? ett annat tips är att använda träpluggar istället :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

sybarit
0

Tack

Tanken är att de ska finnas stort utrumme att bygga olika delar i akvariumet, Så boende delen kommer ej vara 450 lite snarare hälften.

Har lite ider får se om jag får till de som vi vill.

Jag hoppas att de kommer bli bra i slutändan.

mvh maria

ks.gerbil
0

nu låter detta helt och håller knäppt men xD det kanske ger inspiration :P

du kan dela den i mitten då blir det ungefär 200 L (jag kan räkna jag vet att det blir 225 men ;P) och så gör du en sån typ "trapdoor" som man kan dra upp och ner på så använder du hälften till den vanliga buren och så kanske lite varje dag så öppnar du "dörren" så får dem utforska den andra delen som kan vara fylld med örter och annat kul :D bara en tanke :)

sybarit
0

De du skriver nu är lite av tanken. Då jag fått tag i ett snyggt akvarium med den stora utan vill jag hitt på något som är roligt och ser bra ut.

ytan 450 låter jätte stort men de beror ju på vad som sk byggas i om man bygger stora trappsattser olika hus och dessutom sk dela av en bil så blir bo utan inte så enorm.

ska blandanat på ena sidan höja botten sen bygga upp i trappsattser.

jg hopps att genom att ha ex en trapdoor kunna aktivera dom genom en lekdel,

tanken med örter och annat spännande sk jag verkligen kolla över.

Folk kanske tycker detta är onöding stort men om jag lyckas bygga upp den trapp del jag önskar tror jg detta krävs. Och den av skärmade lek del för extra mass lek.

ks.gerbil
0

bara tänk att om du har det jätte stort (över 300l) kommer gerbilerna tappa interesset för dig barnen os.v. och det kanske inte dem tycker är så roligt att inte kunna ha dem i handen o.s.v. :) men din ide låter jätte spännande :D

dfniklas
0

Att gerbilerna tappar intresset för en är ju inte bevisat på något sätt. Beror helt klart på individen. Mina fyra killar har flyttat in i ett 450 liters akvarium som är fyllt med 200 liter kutterspån, 65 liter toa-lätt och en påse med hö. Dom har inte tappat intresset för fem öre. Dock så har dom det jävligt bra i sitt akvarium och trivs som fisken i vattnet (eller gerbilen i spånet) och gräver en massa gångar och har alltid fullt upp.. men så fort man öppnar locket kommer de rusandes och hoppar upp på locket för att bli matade med solrosfrön och annat gott gott.

Så, storleken har ingen betydelse brukar man väl säga?

sybarit
0

De va härligt att höra då jag hoppas att kunna ge dom ett gerbil paradis just för jag nu har möjlighet att kunna ge dom de.

Blev lite förvånad att man på denna sida heldre vill man sk köpa en plast låda på ikea än ett stort akvrium. obs obs menar inte alls de skulle vara något fel i de obs.

Men när jag under gårdagen läst på massor av sidor och på flera håll fått höra jag begår ett misstag att ha ett stort boende till mina tre hanar.

På flera håll får jag höra jag aldrig kommer kunna få dom handtama pågrund av att dom kommer ha de roligare i akvariumet låter för mig som en knasig å sikt. kanske jag nu kommer trampa folk på tårna må så vara.

Jag ska inte ha mina till avel utan mitt ända mål va att ge dessa den bästa möjliga miljö.

Jag tackar otroligt för ditt svar dfnicklas då jag börjat tveka att jag valt fel när jag valde att ha de stora hemmet till mina gerbiler.

Och självklart vill jag dom ska vara handtama och vilja vara med mig och min familj men de vikltigaste är djurens hälsa och deras boende är väl ändå de viktigaste och om dom så triv mera i sitt hem än i min hand borde i slutändan inte ens vara viktigt. om de beror på att dom trivs för bra i sitt hem.

mvh maria

Anne.K
0

Jag tycker självklart att om man har platsen och möjligheten att ge dom ett paradis i form av stort boende så ska man absolut göra det :) ju större desto bättre egentligen om man vill ge djuren ett så bra liv som möjligt. Hade jag haft platsen att ge alla mina gerbiler Var sitt akvarie på minst 400 liter så hade jag utan tvekan gjort det. Men nu som uppfödare så har jag verkligen inte möjlighet att ge varje flock ett så stort hem tyvärr. Det skulle inte få plats i lägenheten :P. Men jag är verkligen avundsjuk på de som kan unna sina gerbiler ett paradis :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

sybarit
0

Tack

som jag skrev så är inte dom mindre hemmen något fel då de är lätt att ha dom utan för buren.

och jag förstår att dom som föder upp ej kan ha som vi tänker ha de.

och igentligen blev jag bara förvånad att man ger rådet till ett litet hem pg  av handtamhet.

och att de är lätt för mig som ny ägare att lyssna på er med mera erfarenhet.

Tanken har slagit mig sista dagarna att inte ta hem de stora akvariumet dpå flera gerbil ägare har sagt de inte är bra.

nu känns de bättre pg av svaren jag fått här i min tråd så kommer köra fullt ut att bygga i detta stora utrymme och hoppas att dom val jag gör fast jag är ny ägare av detta djur blir rätt för djuret i slut ändan

sybarit
0

Jag har fått lite ider av åvanstående att dela av bygga lekdel mm så får väl här inne lägga upp lite bilder på mitt byggande , kanske de kan ge andra lite ider med. tackar för alla svar av er här inne

ossilian
0

Jag tycker du tänker helt rätt! Är ju själv inne på din linje :) Min ensamma (lång historia…) hona bor i ett palats. Hon är inte särskilt handtam, men det är av andra orsaker. Trivs hon? Det är jag övertygad om. Hon gräver och fixar och har inga stereotypa beteenden. Jag tror det var Jessica_91 som skrev en bra grej i en tråd jag inte hittar nu. Att det kan vara en ide att den första tiden ha gerbilerna i ett lite mindre utrymme, typ ett 100 l akvarium. Då har ni möjlighet att riktigt lära känna varandra och liksom befästa handtamheten. Jag kommer förmodligen få hem ett par bröder om en månad och då tänker jag göra just så; först ha de i ett mindre akvarium i kanske en månad. Sen låta de flytta in i 300 l akvariet.

Anne.K
0

#12 lägg gärna upp bilder på ditt byggande :) sånt är alltid roligt och inspirationsgivande.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Jessica_91]
0

Stora burar är jätte bra men som övriga sagt så kan det resultera i att det blir svårare att få gerbilerna handtama. Men det tror jag bara gäller om man flyttar in ett gäng ungar i ett megaakvarium, har inte märkt någon skillnad på mina gerbiler som bott i 315 liters akvariet men det är antagligen för att de redan är handtama. Glad

Ikeas Samla lådor är billiga och funkar därför ofta bra som tillfälliga burar (och även som permanenta), en låda på 130 liter kostar 149 kr och det kan vara bra att låta gerbilerna bo i en sådan först innan man flyttar in de i ett väldigt stort akvarium.
Det behöver naturligtvis inte bli så att det blir svårare att få de tama i ett stort akvarium men det finns de som har fått det problemet så det är upp till dig att avgöra hur du vill göra. Du kan ju alltid flytta in de direkt i det stora akvariet och om det skulle bli svårt att få kontakt med gerbilerna så kan du köpa en Samla låda t.ex.

CatchFatch
0

Nu orka jag inte läsa alla svar så du kanske redan har fått tips på detta! :)

Tänkte först berätta vad jag hade i mitt akvarium ( 150 liters ), förutom MASSOR av spån så hade jag pappkartonger, toarullar, keramik sko, trä tunnlar x 2, en trä bro, trä hängmatta och ett stoort plaströr som är gjorda för tex iller.

Dessa saker hade jag och varierade mellan under de första 5 åren med gerbiler och jag kan säga att kartonger är favoriten! Jag hade skokartonger, kattmats kartonger, trosskydds kartonger, isglass kartonger osv osv. :) Klipp lite hål här och där och de kommer anpassa gångarna efter hålen. :)
I en sko kartong klippte jag ett jätte hål och hade mot akvariefönstret, på så vis kunde jag alltid se om min dåvarande hona sov och då slippa störa henne. ( även bra sät för små barn att se gerbilen utan att behöva ta upp henne elelr att de knackar på rutan. :)

Ta gärna toapapper eller serveter i olika färger och riv sönder i några cm stora bitar, de bygger bo av det. :) Även ängshö byggde mina bo av.

Min pojkvän köpte förra året ett ordentligt, stort och fint trähus med balkong och hela köret - tyvärr hann min sista gerbil inte undersöka det ordentligt då vi var tvungen att avliva honom pga tumör.

När jag har internet till min data igen så lägger jag gärna ut bilder på några av inredningarna :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[EmiliaLJ]
0

#16 du vet väl att gerbiler inte får ha varken plaströr eller någon annan sorts plast

CatchFatch
0

#17 Ja de vet jag :) Men mina gnagde inte på detta så de fick ha kvar det. :)

Däremot älskade de att springa i det :P

sybarit
0

Hej och tack för alla svar

Jo jag kan se vad ni menar med stor bur mindre handtama.

Dock kommer de ta ett tag att bygga som jag vill i detta utrumme.

så dom kommer bo i litet utrumme några veckor till.

Sen är jag hemma hela dagarna och har tid att leka locka och busa med dom massor.

Jag hoppas jag kan få till en del som kommer bli en aktivitets del där de händer lite nytt och skoj hela tiden som inte kommer vara öppet hela dagarna.

Jag älskar att bygga och fixa så just nu ska jag hämta en större stock och borra ut och bygga liten tunnel hus. får se om jag tagit vatten över huvudet hehe.

Ska även bygga lite stegar häng broar hoppas jag. dom är ju jätte dyra på zoo då jag vill ha allt i trä. så bygger väl de själv.

Så har nu en lång inköpslista som jag ska införskaffa.

Jag undrar en sak i samma veva när jag gör rent i buren till dom nu så blir dom jätte aktiva och busar runt av bara den är de stress eller glädje

CatchFatch
0

#19  Jag tror att de blir glada :)
Mina brukade alltid vilja vara med när jag höll på i buren, de satte sig gärna precis där jag skulle lägga nånting med så man fick ju försöka locka undan dem sammtidigt. :P

Men om du ska storstäda och byta allt spån och sådant så tycker jag att du ska ta ut dem först för de kan bli jobbigt att hålla koll på dem hela tiden. ( Man vill ju inte att de ska hamna under ett hus eller under massor av spån och bli klämda. :) )

[EmiliaLJ]
0

#18 då är det väl okej, men du får ändå vara försiktig ;) (jag skulle tagit bort det, men du gör som du vill ;)

CatchFatch
0

#21  Jag hade det i över 7 år och de bet endast på det det sista året när de hade åkt ner på botten. ;)

Idag har jag inga gerbiler kavar då mina två sista hanar båda dog i doftkörtels tumör.