Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: hälsa-sjukdomar
Läst 922 ggr
koffeinkick
0

Inflammerat öra (&) eller tumör

Hej på er!

Jag skulle behöva lite råd.

Vet inte jätte mycket om gnagare. Blev med gerbil först när min syster ville rädda ett bortglömt husdjur och placerade gerbilen Gurra hos mig. Vet inte hur eller varför de bara hade en. Inte heller hur gammal han var. Men han levde hos mig i ett akvarium i lite över 1,5 år. När han gick bort blev det tomt och i djuraffären i mitt kvarter fanns 2 små rackare som blivit ett par månader, tyckte lite synd om dem så de fick flytta in,

Nu är de 2 år gamla, har just fått ett nytt terrarium och varit på sin andra vet.koll. Där fick jag veta att Alfreds öroninflamation ( 2a ggn han får det) ev beror på att en tumör. Antibiotikan fungerar inte lika bra denna gången. Örat ser hemskt ut!

Veterinären varnade mig för att det kanske inte blir bra, beroende på den eventuella tumören, så om det inte läker vet jag att jag måste ta bort honom. Men annars då? hur vet jag hur mycket han orkar? Eller om han har ont?

Har försökt läsa så mkt som möjligt om skötsel och sjukdomar men gud vad svårt det är att veta! Har något några tips till mig? Är som sagt inte jätte insatt och vill inte plåga mina husdjur..!

Han bits inte, gnäller inte, han äter, dricker, gnager, leker och vill gosa. päls och ögon är oförändrat. Örat ser hemskt ut men tvättar det varje dag och det verkar han vara okej med ändå, inget gnäll lr bitande..

Tacksam för tips

// Koffeinkick

Anne.K
2

Sånt är verkligen svårt. Men jag skulle nog gå efter allmäntillståndet hos gerbilen. Verkar den betee sig fullt normalt och äter, dricker och busar på som vanligt så känns det ju som att då kan man avvakta en eventuell Avlivning. Men samtidigt kan jag tänka såhär: vill jag verkligen vänta tills jag ser att gerbilen börjar må jätte dåligt?… Så det blir ju ett dilemma. Men som ägare så känner man sitt husdjur bäst och kan nog ändå ta vettiga beslut om man månar om sina djur. Så om du anser att gerbilen fortfarande kan leva ett bra liv så ska du såklart gå på den känslan. Du som ägare kommer ju märka ganska snabbt när det är dags för det svåra beslutet. Så med andra ord försök att hålla koll på allmänhälsan på gerbilen :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

koffeinkick
0

Tack för svaret!

Jo det är precis där jag står. Vet hur människor kan må av tumörer som sittet vid huvud och nacke. De kan trycka emot både det ena och det andra och sådant som märks är huvudvärk, yrsel, illamående osv. Jag vill inte förkorta hans liv i onödan. Men om det var jag som var sjuk o aldrig skulle bli frisk, skulle jag vilja ha hjälp att dö om jag inte kunde göra något själv. Så känner jag ju.. Men när det kommer till mitt lilla luddiga husdjur känner jag mig som en ondskefull mördare…

Kanske borde jag gett upp redan när öroninflamationen kom tillbaka…