Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 574 ggr
Soeffia
2012-10-19 19:39
0

Delad bur

Hallå alla glada där ute!

Jag tänker avla på mina gerbiler och har några frågor. Jag har läst på jättemycket men vill liksom ha allt bekräftat! Flört

Jag tänkte mig handparning och detta kommer ske i mitt badkar. Måste man låta honan och hanen "lära känna" varandra genom galler först eller går det bra att de träffas direkt? Hur ofta brukar honan brunsta och hur länge ska man låta de para sg med varandra?

När jag sätter ihop mina två honor igen, ska väl helst den betäckta honan inte lukta av hanen? Behöver "ihopsättningen" ske på neutral mark eller räcker det med delad bur?

Hur delar man av en bur på bästa sätt? Glad

Lita aldrig på pannkakor i luften.

Soeffia
2012-10-19 20:27
0

Ingen som kan svara?

[EmiliaLJ]
2012-10-19 20:30
0

Kan ingenting om avel, men hoppas någon annan kan svara :)

Soeffia
2012-10-19 20:51
0

Hoppas jag med! :)

moawi
2012-10-19 21:56
0

Japp handparning genomförs på neutral mark så badkaret kan nog fungera bra, alternativt att du städar och gör i ordning en bur som de kan vara i några timmar.

Nu har jag visserligen aldrig handparat men om jag skulle sätta tillbaka honan igen, skulle jag låta henne bada i hennes och kompisens sandbad och sedan låta dem träffas i sin bur och ha lite extra koll någon dag eller två. Alternativt skulle jag städa buren först, för säkerhets skull.

Lycka till!

Soeffia
2012-10-19 23:18
1

Tack! Varför tror du det är bra att städa? Är det inte bra om minoparade hona redan känner lukten i spånet av den andra honan och kopplar att det är den ganla kompisen? Jag vet inte, det är därför jag undrar! :)

moawi
2012-10-19 23:32
0

Jo det har du ju faktiskt rätt i… :P Jag tänkte på ihopsättning och att det blir lite samma sak men deras doft sitter ju redan i spånet till skillnad mot en "vanlig" ihopsättning. Jag skyller på fredagströtthet Tungan ute

Anne.K
2012-10-20 08:19
1

Jag har handparat och kan säga att mouz beskrev ganska bra hur jag själv gör. Dock är det viktigt att du väljer den dominanta honan när du handparar för väljer du den icke diminanta så finns risken att den dominanta dödar kompisens ungar.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
2012-10-20 08:19
0

Moiz*

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Soeffia
2012-10-20 08:52
0

Tack! Ja, det tänkte jag göra.