Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 794 ggr
ks.gerbil
0

tips? ska ta hand om en gerbil

kanske i alla fall.. det är kompis till mig och vi har inte känt varandra så länge och idag va det första gången jag va hem hos henne… jag har alltid vetat att hon har haft gerbiler och att de inte hade det så jätte bra men ändå HERRE GUD de bor i sådna små galler burar 3 hanar (själva) och den ena bits bara man lägger fingret nära gallret och dem andra två tar hon upp bara sådär när de springer iväg, och hon har lärt en 3:e kompis att man ska göra så.. när hon tog upp en av dem så pep den och jag sa att lägga ner honnom men hon bara sa att den piper för den inte gillar att bli tryckt på magen blir så ***** arg!

i alla fall mitt mål är att ta den gerbilen som är minst tam som biter genom gallret och göra den liiite tamare, dem andra två kommer den andra kompisen ta och tyvärr ävem om man alldrig ska säga så om något så hoppas jag att dem dör snart för dem skulle få det såååå mycket bättre där tyvärr Gråter

tips på hur man kan hjälpa en väldigt otam gerbil? tålamod jag vet och jag har i alla fall tänk att börja ge den godis genom gallret och fortsätta därifrån. har ni haft att göra men väldigt otama gerbiler?

PS. hon som har gerbilerna tar upp honnom i famnen hon är den ända som  kan göra det..

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Pelisa]
0

Ush, en del personer ska bara inte ha djur!!! Hoppas det går bra med gerbilen, lycka till! Och hoppas du kan övertala henne om att gallerbur är den sämsta buren man kan ha till gerbiler, och att dom ska bo minst två & två Gråter

ks.gerbil
0

grejen är att hon vet men hon bryr sig inte Obestämd

gothic_eve
0

Det är bara att "börja om från början" med gerbilen. Börja med att sätta ner handen i buren och låt honom lukta. När han biter eller nafsar så blås på honom för att markera. Ta en godbit i handen och bara håll stilla. Gör det gärna flera gånger om dagen och tillslut vänjer han sig förhoppningsvis vid din hand. Då kan du gå vidare till steg två för att försöka få upp honom i handen :)

ks.gerbil
0

Han bits så han håller fast han släpper inte :/

gerbil123
0

som #3 säger så får du börja om från början du kan även ta spån i handen och lixom gnugga mot handen så att spånet får din lukt! Så kan du även göra med huset m.m blir såååå trött på människor som inte tar hand om sina djur!!!

Mvh

kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se

ks.gerbil
0

men jag vågar inte lägga in handen i en jätte rädd gerbils bur hahah xD men jag får väl börja se hur "aggressiv" han är igentligen, sen får jag väl se :P

en fråga till hon sa att hon hade fått ohyra (sån man får från maten) och att hon fortfarande hade lite, är det safe att ens ha han här då? :/

gothic_eve
0

Oj nej ohyra skulle jag inte ta in frivilligt i mitt hem!

Det är tydligen väldigt svårt att bli av med om man väl har fått in det i sitt hem har jag hört.

Men om han bits så mycket så börja med att ta på dig en tjock handske :)

ks.gerbil
0

Mm det är sån som finns i maten och flygwr så inte sån röd gerbilerna får på sig jag kan ju inte bara ändra maten :/

ossilian
0

Är det ohyra som flyger, så är det förmodligen någon mottfjäril. De kan vara jättesvåra att bli av med, men det går bara man är ihärdig. ALLT ätbart måste vara i tättslutande förpackningar. Om du skulle ta över gerbilen, se till att inte få med dig mat eller spån därifrån.

Jag förstår dig så väl och jag hade känt samma som du i den situation som du beskriver. Men har du tänkt framåt? Hur vill du att gerbilkillen ska leva? Tillsammans med dina eller med en bebiskompis?

Hoppas de alla tre får ett bättre liv - snart.

ks.gerbil
0

Nej jag har inte tänkt ta honnom iaf för nu.. men om jag inte kan ta mat därifrån hur Ska jag göra? :/

ossilian
0

# 10 Hm, vad menar du nu? :)