Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1181 ggr
[EmmaLillisLinsved]
2012-10-17 03:17
0

Smågnabb!..

Legat hemma och varit sjuk och därmed spenderat extremt mycket tid med att bara stirra på mina tre pälsbollar som jag har här hemma och då även upptäckt att det har blivit väldigt mycket smågnabb mellan dom de senaste dagarna.. Det började med att jag såg Lille Grå försöka rida på Ruby.. Första tanken var självklart F#N, tänk om min lille gråa tjej är en kille.. Sen så går Lille Grå på Ruby och smågnabbas med henne hela tiden, dom ställer sig på bakbenen och det ser ut som dom biter mot varandra. Nu såg jag även att Lille Grå har börjat gnabbas med Norris också. Ibland rullar dom ihop sig till en liten boll i 2-3 sek och bråkar men oftast är det bara smågnabb jag sett.. Av vad jag har sett så är det Lille Grå som hela tiden börjar gnabbas med Ruby och har även nu på kvällen börjat med Norris också, Norris och Ruby funkar superbra ihop och sitter i matskålen tillsammans och äter kvällsmat men känns nästan som (om man skulle förmänskliga dom) att Lille grå faktiskt är mobbad och lite utfryst.. Vill hon hävda sin plats i flocken? Är det jag som kanske överdriver det jag ser? Inget att oroa sig för eller bör jag hålla ett extra öga på dom så det inte blir allvarliga slagsmål? Är det bara dominasbeteende eller kan Lille grå faktiskt vara en pojk? Inte sett att dom andra försökt rida på varann utan det är bara Lille Grå som gör det.. Nån som vill bolla lite ideer med mig?

[Tassy]
2012-10-17 03:58
3

Du bör sära dem innan det blir allvar.

Det är mer eller mindre givet att honor förr eller senare slåss om de är i grupper på fler än två. Du beskriver ändå starka varningssignaler på ett kommande bråk som kan få dödlig utgång.

Bättre att vara på den säkra sidan. Ta ut den "mobbade" och ge henne en ung hona (ca 6 veckor) som burkamrat i stället. Var noga med ihopsättningen.

[EmmaLillisLinsved]
2012-10-17 17:38
0

ok, men ska jag ta ut Lilla Grå från dom andra och ge henne en annan burkamrat? Hon började ju gå på Norris igår med så hon är ju på båda och bråkar.

[Pelisa]
2012-10-17 18:31
0

Ja, kolla könet lite extra noga och gemför med de andra. Sen går kanske inte alla ihop med alla, och du har ju tre honor och det är ganska riskabelt, så det går nog bättre om du sätter ihop henne med en unge som är cirka 5-6 veckor (som Tassy sa), då har dom ju varandra och kan inte bråka om någon annan burkamrat, för de andra gerbilerna bor ju i en annan bur.

Nu var det nog lite konstigt skrivet.. ^^

Midgårds
2012-10-17 20:17
0

Bara en fråga som jag tänkte på. Hur gamla är töserna?

[EmmaLillisLinsved]
2012-10-17 20:51
0

#3 Får försöka fixa ett till akvarium och en burkompis då!.

#4 Dom är ca 1 år gamla.

Midgårds
2012-10-17 21:21
0

hmm okej ja Dominans i en flock kan ju ändras när som men uppenbarligen är det någon som vill vara lite högre i rang

[EmmaLillisLinsved]
2012-10-17 21:31
0

Kan dom bli osäkra på sin plats i flocken om det blir miljöförändringar? Den enda ändringen som har skett här är ju att dom gick från 80liters akvarium med 2cm spån i till 140liter med 30cm spån.. Men det är snart 4 veckor sen och detta gnabbet har börjat nu för 4-5dagar sen, annars kanske det kan bero på det?.. Ny miljö, ny rangordning? Eller kanske jag är fel ute. :P Men är det inte svårt att få ihop Lilla Grå med en ny kompis eftersom hon visar aggresivitet mot sina nuvarande burkompisar? Är inte risken stor att hon gör det mot en ny burkompis också? Vill ju inte att nån av mina tjejer ska bo ensam.

ks.gerbil
2012-10-18 15:50
0

3# att det rider på varandra betyder inte att de försöker paras det kan va Dominans (vilket det verkar vara) ;)

Gerbil-hemsidan hittar du R