Hanar mysigare?
Jag har fått för mig att hanar generellt är en aning mysigare till sinnet än honor. Vad tycker ni som har erfarenhet av båda könen?
Nja det tycker jag inte.. tycker att alla har olika personligheter oberoende på kön.
Dock har jag erfarenhet av att hanar lättare blir tjockare och orkar inte springa runt lika mycket som lite smidigare honor.
Jag tycker det hänger på personlighet och inte kön. Alla mina gerbiler jag har hemma är väldigt olika varandra personlighetsmässigt. Men sedan har ändå hanarna blivit lite mer favoriter hos mig än honorna men det har nog inte så mycket med könen att göra utan mer att jag klickar mer med vissa av gerbilerna än andra och att det råkar vara individer bland hanarna är nog mer en slump :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag måste nog säga att jag också fått det intrycket. Det är ju självklart olika från individ till individ, men hanarna har alltid känts snäppet mysigare här hemma.
Om jag ska vara 100% ärlig så ja, överlag är mina hanar mer kelsjuka än mina honor. Men honorna är helt underbara också, bara att det behövs ett par extra godisar för att få upp dem i handen. Jag brukar undvika att säga att hanar är mysigare/tamare/keligare än honor för det är egentligen inte sant. Då kanske folk får för sig att honor inte alls är lika "bra" som hanar och så är det verkligen inte, allt handlar ju egentligen om hur mycket tid man lägger ner på dem och hur de är som individer, det är ju det som faktiskt räknas.
Så nej, honor och hanar är precis lika mysiga enligt mig! 
Jag har bara hanar, men kan säga att "kelsjukan" verkligen skiljer sig från gerbis till gerbis :P Rocky kan ligga som en sten i handen medans Palantino hellre klättrar runt och skulle aldrig få för sig att sitta stilla en sekund haha :)

Jo, jag tror också det är individuellt, så klart. Det hade ju inte blivit mycket gjort om alla hanar bara låg och mös hela dagarna :) Hos en del djurarter skiljer sig honor och hanar åt enormt. Kanske är det inte så stor skillnad i gerbilvärlden, helt enkelt. Men ändå, av de gerbiler jag träffat har jag nog upplevt att de där riktigt tama har varit just hanar. En slump kanske.