Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1600 ggr
lizzie20
0

köpa gerbil? vart?

Funderar på att skaffa gerbil och undrar var det är bäst att köpa… :) uppfödare? Blocket elr liknande? Vill nog inte köpa från djuraffär…. Ngn som vet? Har bra/dåliga erfarenheter? :)

//Lisa :)

Bekka-AR
0

Uppfödare är helt klart bäst. Har från både affär och uppfödare men självklart är ju de från uppfödaren tamare. Uppfödare kan ju också lägga ut en annons på blocket så hittar du rätt person så. Men det beror på vad du söker. Vill du ha stamtavla? eller bara en tam gerbil?

Anne.K
0

En seriös uppfödare är ju helt klart att föredra. Men det gäller ju att kunna sålla för det finns ju en del oseriösa som parar gerbiler lite hur som utan nägon tanke på bakgrund. Så jag skulle väl vilja säga att man nog ska försöka köpa av uppfödare som registrerar sina kullar i föreningar. Men det är ju bara vad jag själv tycker och alla gör ju som de själva vill såklart :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

lizzie20
0

Ok tack! Ska nog inte ställa ut gerbilen, så bara en tam gerbil går bra! :)

Anne.K
0

#3 en registrerad gerbil med stamtavla från en seriös uppfödare är avlade på ett bra sätt så dessa är oftast mycket tama och välhanterade ända från när de är väldigt små. Här på sidan så finns en uppfödar lista du kan kolla på där hittar du några seriösa och duktiga uppfödare med bra gerbiler :)

[Jessica_91]
5

Håller med de övriga om att seriösa uppfödare är att föredra och som Achangra säger så innebär reggade ungar och stamtavla i stort sett alltid bra avel (dock tycker jag att man ska ställa lite frågor ändå för att vara säker). Även om man inte vill bli medlem i en förening eller ställa ut sina gerbiler så är det liksom en försäkring om att uppfödaren har koll på släktskap för att undvika inavel mm.

Sedan tycker jag av etiska skäl att man inte ska köpa från djuraffär eller oseriösa uppfödare. De flesta djuren från djuraffär kommer från grossist som massavlar djur för att tjäna pengar där faktorer som sjukdomar, släktskap och dåligt temperament inte tas i åtanke när man avlar djur. Just eftersom att det är vinsten som styr aveln, till skillnad från seriösa uppfödare som avlar för att de vill bidra till att förbättra gerbilstammen, göra så att gerbiler blir friskare, har bra temperament och till viss del har fina färger/bevara färger i landet.
Så det dåliga med gerbiler från djuraffär/grossist är att man inte riktigt vet vad man får. Du kan få gerbiler som tagits från sin mor för tidigt, som aldrig haft ordentligt med spån att gräva i, med stor sjukdomshistoria i släkten där de flesta bits. Och vad händer då? Jo gerbilerna har beteendestörningar som frenetiskt gnagande på galler/nät/ståltråd och grävande i hörn som kan pågå i flera minuter i sträck. De är rädda, svåra att få tama och får tumörer innan de fyller 2 år.

Detta är så klart lite av ett skräckscenario men tyvärr är det inte omöjligt, ofta så har grossistgerbiler i alla fall en typ av "defekt" t.ex gräver hysteriskt i hörn eller bits oprovocerat.
Jag har tre honor från grossist, samtliga kan bitas oprovocerat även fast de är handtama och samtliga gnager galler om de har det och gräver låååånga stunder i hörn. Två av dem är syskon, den tredje är en omplacering .
Men man kan också få underbart mysiga och friska gerbiler som blir långt över medleåldern för gerbiler, det är viktigt att nämna.
Men som sagt så kan man inte veta vad man får riktigt. Och om man ändå trots allt köper gerbiler från djuraffär så rekommenderar jag att man lär sig kolla kön innan. För det händer så ofta att djuraffärer säljer blandade kön (oavsett djurart) och så blir det en överaskningskull hemma. Tungan ute

Oseriösa uppfödare har precis som grossister inte heller fokus på släktskap, hälsa och temperament. Deras motivation för avel brukar dock inte vara pengar utan det faktum att det är gulligt med ungar. 
Då blir det iväg till djuraffären, köpa en hane och en hona (som ofta är för unga för att paras) och vänta på bebisarna. Problemet är att hanen och honan kan vara släkt, ja till och med syskon. Även om man köper från två olika djuraffärer så köper de flesta djuraffärer från samma grossist så man har ju ingen aning om ifall hanen och honan är släkt. Och även om hanen och honan är toppen i temperament så vet man ingenting om släkten. Om honan och hanen har aggressiva syskon så kan de i sin tur få en kull med aggressiva ungar, även om de själva är hur goa som helst.

Nu blev det en himla massa text här men det är i alla fall varför jag tycker att man borde köpa från seriösa uppfödare. För att inte nämna att de lägger ner mycket tid och pengar på att gerbiler faktiskt ska hållas friska och snälla och bara av den anledningen förtjänar att stöttas enligt mig.
Jag köpte mina första gerbiler från djuraffär efter att ha varit i kontakt med några uppfödare som tyvärr bodde för långt bort. Då visste jag inte om att det fanns andra möjligheter, forum där jag kunde leta andra uppfödare, transporthjälp som man kan hitta på nätet för att få hem sina gerbiler. Idag vet jag bättre och därför försöker jag uppmuntra människor att i alla fall försöka och anstränga sig lite för att köpa från seriösa uppfödare. Det brukar vara mycket lättare än man tror att få allt att gå ihop. Glad

Anne.K
0

Jessica har skrivit väldigt bra och detaljerat om det jag lite hastigt försökte få fram :)

lizzie20
0

ok! tackGlad