Frågor om Agility
Ni som håller på med agility med era gerbiler.Vet ni vilken ålder man kan börja med det? Tänkte om de kan skada sig om man börjar när de är för små?
Tips på hur man bygger hinder. Såg att det fanns ett inlägg om det men tänkte på mer vart man kan köpa sakerna som man behöver för att bygga, eller om det är något man har hemma?
Tänkte ockå fråga när man vet att sin gerbil är reda att börja tränas?
Kolla denna länk, helt sjukt duktig gerbil!
Jag började träna mina när de kanske var ett halvår gamla, men det berodde mest på att jag inte kände till agility innan dess.
De hinder jag byggt (har inte kvar dem nu) har varit av tjocka blompinnar, glasspinnar och liknande. Man kan pyssla ihop saker av det mesta, bara fantasin sätter gränser. Men har man gerbiler som älskar att bita på allt, bör det inte vara för tunna material, då kan de lätt gå sönder på ett litet kick om man inte ser upp. 
Jag har ingen aning om det med åldern, man kan säkert börja öva men inte med så höga hinder. Jag väntade med Palantino tills han var ett halvår i alla fall.
Hur jag tränar mina gerbisar:
Jag börjar alltid med "bommar" (lite tjockare pennor funkar bra här), då fattar dom att dom måste akta fötterna lite så dom inte krockar eller vad man ska säga. Sen kan du göra bommar som är sneda, alltså höjda på ena sidan och på marken på andra sidan. När man gör dom övningarna fattar dom att man kan springa över hinderna, vilket är mycket viktigt när du fortsätter med agility. Sen kan du höja succesivt lite i taget. som hinderstöd funkar saker som bara kan hålla uppe det bra, dom behöver inte vara högre än 2-3 cm till en början. Om du vill kan du göra egna hinder men är dom över 5 cm så ska dom vara rivningbara tycker jag, även fast skaderisken inte är så stor :)
Okej tack för tipsen allihop :) Måste bara fråga hur ni får dem att följe er hand? Har inte upplevt än att de är så tokiga i mat? Några tips på vad ni använder? Ska man börja med att träna in att de följer handen? Har ni andvänt klickar? erfarenheter?
klickerträning går också utmärkt jessica här på sajten har skrivit en jätte bra artikel om det :) försök hitta dina gerbiles favorit godis (mina älskar pumpafrön som jag brukar köpa i lösvikt på ica, de är jätte bra för de går att dela väldigt lätt) och håll godiset i handen och locka dem över hindret :)
#5 okej men om de ska våga ta från handen om man flyttar på den måste man kanske träna på det först. 2 av mina vågar ta från handen men inte om jag flyttar på den, så har jag ju en som kommer så fort man har handen i buren. Hon är dock bara 8 veckor så kanske lite tidigt?
Jag har hållt på med klickerträning med hund och katt så vet hur man gör tänkte mer om det har funkat för någon med gerbil. Har sett på video att till och med höns kan lära sig saker med hjälp av klicker.