Sällskap till äldre gerbil
Jag undrar om man kan sätta in en ung liten gerbil till en snart 2-årig gerbilhane. Har funderat på det ett tag, men har ingen aning om det kommer att funka. Så jag undrar om ni har någon aning om det?!
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Har han alltid vart ensam?
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Det borte nog gå bra. :) Hanar brukar ha ganska lätta att acceptera nykommlingar, speciellt ungar.
2 (eller fler) unga hanar är bäst, om man bara sätter ihop honom med en blir ju den ensam när han dör.
Fast är ör trött just nu för att förklara hur man gör. ;)
#1 Ja, han har alltid (tyvärr) varit ensam. :/
#2 Det låter som om man borde fundera lite mer på detta. ;)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Gobi blev ensam efter att han fått stryk av sina bröder. Han bodde ensam ett par veckor sedan köpte jag Putte, 5v. Jag satte ihop dom i en bur som ingen av dom bott i o det funkade bra direkt. Gobi blev glad över sällskapet! Kan tillägga att Gobi blir 2 år i juni.
Om detta är bästa sättet att släppa ihop gerbiler vet jag inte.
Att jag valde att bara skaffa en kompis till honom är för att de flockar jag fått problem i (så småningom) har varit när de varit tre. Sen är det säkert tillfälligheter då det ju finns de som har flera gerbiler ihop. Men jag köpte bara Putte o sen den dan när Gobi är borta så får ju Putte en ny kompis.
#4 Tur att det ordnade sig för Gobi. :)
Jag funderar på att skaffa ett större akvarium, ett som är lite bredare. Vi får väl se vad jag hittar. ;)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Här är mitt tips om du ska sätta ihop honom med 2 små killar:
Börja med att låta dem nosa på varandras svansar, visar ingen av dem agrissivitet (gnisslar med tänderna/burrar upp pälsen/försöker hugga) kan du låta dem träffas på en neutral plats. Fungerar också det, fortsätt låta dem träffas ett par ggr om dagen, tills du är helt säker på att de accepterar varandra. Då kan du sätta ihop dem i en nystädad bur, håll dock noga koll på dem i början.
Fungerar de inte på en neutral plats är det bästa om du kan dela av deras bur med något typ av galler. Byt sedan plats på dem ett par ggr om dagen. Efter ett par dagar provar du på en neutral plats igen.
Hanar brukar annars vara väldigt lätta att få ihop. :)
#6 Tack för tipset, om jag skaffar fler kommer det att komma till användning. :)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Min ena dog då köpte jag en ny(egentligen brukar det inte funka) men jag hade tur att jag hade en så snäll gerbil! Dem sov tillsammans natten därpå
#8 Vilken tur att din gerbil är så snäll, annars vet man ju inte hur det kan sluta…
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Nej vi passade dem hela dan och natten typ<3:D
Om jag skaffar fler så har jag bara plats till en liten gerbil, annars blir det för trångt. Det får bara plats två i det akvariumet jag har. Tror ni att det skulle kunna gå bra?
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Problemet är att jag inte vet vad jag ska göra om de bråkar. :/ Förslag?
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
#12 En bebispojke bråkar inte med en äldre hane, och en gammal hane attackarar inte en oskyldig liten gerbil som han ändå kan bossa över.
Jag satte ihop en hona som var 3 år + med en 8 veckor gammal hane och det gick helt utan problem. Det man ska oroa sig för är den yngre som kan känna sig lite påkörd av en vuxen gerbil, särskilt unga hanar som aldrig lärde känna sin pappa har jag märkt.

Är det inte bättre att köpa 2 bebbar till en äldre? *jämför med råttor*
// Emma, aka Althea
#13 Jo, det är klart att det är. Men hon skrev att hon bara hade plats för en gerbil till.. ;)
#15 Det stämmer, jag vill ju inte att de ska ha det trångt. :)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

#15 ah, missade de ^^
Men i annat fall så hade jag rätt iaf *S*
// Emma, aka Althea
#17 Ja, det hade du. :)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Jag är nu på jakt efter ett lite större akvarium, sedan ska jag köpa två små gerbilpojkar! :'D Hoppas att de kommer överrens med Ratman, det gör de nog. :)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Lycka till!
// Emma, aka Althea
#20 Tack! :') Det var en som ringde på vår annons igår, men det var 110 cm brett, när jag bara har plats med 80 cm. :/ Men vi får hoppas att det ringer fler. :)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Jag har gjort det. En tvåårig hane med två stycken pojkbebisar,
Det gick suveränt! Aldrig någonsin något aggressivt beteende hos någon av dem.
#22 Låter bra! :D Hoppas att det går lika bra med mina. ;)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Kan berätta att jag var i samma sits som dig för inte så länge sedan =) Väldigt nyligen tom. Plockade i sön17/6 upp två gerbilpojkar från en uppfödare inom shf. Min äldre grabb är runt 3 år numera och var orolig precis som du ^^
Gjorde som så att jag stoppade ner toalätt från min Raou's bur i transportburen + hans älsklings cocosnöt att lugna ner/gömma sig i. =) Sen stoppa jag taket av en C9 galler bur mitt i Raou's bur och när jag fått hem småttingarna så stoppade jag dem i gallerdelen av Raou's stora terrarium :) Därefter så strödde jag bottenmaterialet som varit i transportburen och hade deras doft nu i resten av terrariumet. Redan medans jag gjorde detta så var min Raou framme och hälsade nosvis på båda småttingarna (som numera kallas Fidgit och Strutter). Dock så använde småttingarna sina grävarkunskaper, och det dröjde inte länge förens Fidgit hade grävt sig under gallertaket. Gick dock galant, även om jag fick hjärtat i halsgropen i 2sekunder. =) Och på sekund 3 så hade Strutter tagit sig ut också och sprang omkring tillsammans med Fidgit och Raou.
Har mao gått helt galant för mig, och jag hoppas du har samma tur som jag hade :D Ångrar verkligen inte att jag skaffade två gerbilhanar som sällis till min Raou. Han har verkligen levt upp!
Lycka till och hoppas allt går super! :D
~Andrea som är fortfarande nybörjare på allt med gerbil och göra :)
#24 Tack så mycket, nu vet jag hur jag ska göra när de träffas. :D
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

#25 Np! Är långt ifrån expert dock…men det var det tipset jag fick…Småttingarna var uppenbart redo att träffa min grabb när de grävde sig ut ur buren =)
#26 Det funkade ju bra. :)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

#27 - definitivt! =) Min grabb leker helt klart farbror till dem :p Så fort en av dem piper litet ynkligt är han där och nosar som ett skott - även om han skulle ligga och sova. ^^
#28 Vad gulligt. :)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

#29 Helt klart =) Är så underbart lättat….och intet för intet så har katten min nu märkt att det är fler än en i Raous bur. :p Fast Raou bryr sig som vanligt inte det minsta om henne XD
#30 Ibland är några av våra katter inne på mitt rum, och kollar in Ratman. De sitter på mattan nedanför buren och tittar med stora ögon. ;) Zorro bryr sig inte längre, han är ju gammal och smart. Minstingen har därimot en liten hjärna. xD
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

#31 Hehe, precis som här då med andra ord :p Har dessutom majsorm här hemma och när jag öppnade luckan till hans terrarium så gjorde mina nya småttingar varningsläten. Raou tittade på dem lugnt som om han tänkte "Vadå…? Det där är inget farligt…" Misstänker att antingen a) han e van då jag haft ormen i ett år, eller b) han har ngra beteendestörningar. Skulle gissa på båda två själv :S
#32 Hm, det kanske inte är så jättebra. :S
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

#33 - Nä, tyvärr inte. :s
#34 Beteendestörningar är ju inte så jättekul. Tyvärr. :/
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

#35 Nej, speciellt inte när man upptäcker dem först man sätter ihop han med andra småttingar…förhoppningsvis så kan de lära upp honom igen :) (hoppas kan man ju alltid)
#36 De yngre får banka in lite vett i skallen på honom. ^^,
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Hade precis som #4 en gerbilhane som blev halvt ihjälslagen och jag gjorde som hon, fast jag köpte två nya istället för en. Den äldre accepterade de nya utan problem och de bråkade aldrig.
#38 Låter ju bra. :)
Ska bara fixa några små detaljer i buren, sedan är det fritt fram att skaffa två små. :D
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se