Protein tillskott
Hallå!
Nu ska min gerbil äntligen bli mamma! Jag undrar till alla rutinerade "uppfödare" vad ni ger era honor för protein tillskott?
Lita aldrig på pannkakor i luften.
Jag brukar blanda ner kattmat i det vanliga fodret och ger även kokt ägg och lite annat smått och gott som innehåller protein när jag hade en dräktig hona :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag ger gröna ärtor, kikärtor, bönor, kokt ägg bland annat :)
Köttet kan ges kokt och i vissa fall rått (är dock inte säker på vilka typer av kött som kan ges rått).
Man brukar avråda från att para vittecknat med vittecknat. Vitteckning är en dominant gen som betecknas Sp. Vittecknade gerbiler har Spsp, icke vittecknade gerbiler har spsp.
När två vittecknade gerbiler får ungar så får (statistiskt sett) 50% vitteckning, 25% ingen vitteckning och de sista 25% dör/tillbakabildas i livmodern eftersom att SpSp är en så kallad letal (dödlig) kombination. I något enstaka fall så har det fötts ungar med SpSp men de har ganska snart dött. Man vet inte exakt hur det påverkar modern men ett problem kan vara att hela kullen får SpSp och tillbakabildas i livmodern (livet håller sig ju sällan till exakt statistik i enskilda fall). Då har alltså modern varit dräktig men om det inte har funnits tecken på det så antar man lätt att parningen inte tog och parar då honan igen vilket kan bli slitsamt på honan speciellt om hon redan varit dräktig tidigare.
Det finns skilda meningar om huruvida man ska avla på vitteckat + vittecknat så om jag var du så skulle jag googla (framför allt på engelska) så att du kan bilda dig en egen uppfattning om det är något som du vill göra.
Ojdå! Det verkar ju inte alls bra! Ska genast kolla upp det och hitta en nya pappa! Tack för tipset!
Lita aldrig på pannkakor i luften.