Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 2076 ggr
Ripan1
2010-11-20 10:07
0

Matfrågor

Har 2 gerbilhonor som är ca 4 månader. Köpt i djuraffär eftersom jag inte hitade någon uppfödare med något till salu. Matar dem med gnagarpellets och en frö blandning. Enligt råden från djuraffären är gnagarpellets basfoder.

Vad jag kan se plockar dock gerbilerna först ut det gottaste i matskålen tex solrosfrö. Gnagarpelletsen blir nästan orörda. Ska man mata med bara gnagarpellets några dagar i veckan?

Brukar lägga in en toarulle till dem. Den försvinner på en timma. Verkar som om dom äter upp den är det ok? Kan inte va mycket näring i den.

Vad jag läst brukar gebriller vara vakan mer än tex hamster. Mina sover mest på dagarna. PÅ nätterna är det dock mycket aktivitet. Kan man vända på dygnet för dem? Är det Ok att väcka dem?

Isac och Jonas

[00liviaaaa]
2010-11-20 10:58
0

Du kan köpa Pretty Pets i djuraffären som du kan ha som basfoder… Jag tror att det är mer uppskattat än gnagarpellets…:/

Nej, de äter inte upp toarullen, de bara gnagar i sönder den och gör spån av den…Och boar med den=)

Nästa fråga vet jag dock inte om du kan väcka dem, men mina brukar jag öppna locket och typ säga hej, och då kommer de fram fast att de låg och sov…:) Jag tror att det kan vara okej, men kolla vad de andra skriver (om de skriver nått):P

Neoos
2010-11-20 13:15
0

Du ska mata dom varje dag. Om dom bara äter det godaste finns det risk att dom inte får i sig all näring dom ska ha. Då kan man som sagt ge dem pretty pets istället som 00liviaaaa sa, då är allting ihop malat tillsammans, så dem kan ej plocka ur saker dom ej gillar.

Det är okej att väcka dem, dom blir inte arga eller liknande. Mina har börjat vända på sitt dygn nu så dom är mest vakna på natten, då är det bara att aktivera dom mer på dagen så dom är vakna på dagen och blir trötta och sover natten lång istället. Glad En lång tur på golvet (om du har gerbil säkrat rum) brukar göra susen.

Solaika
2010-11-21 20:32
0

Ha inte bara pretty pets.. det räcker inte till.. men som grund med annat nedblandat är det jättebra. Mina gerbiler äter gärna pretty pets precis som allt annat i matskålen. Alla gerbiler gillar det dock inte. Men min upplevelse är att de flesta ändå gör det. Annan pellets är det få gerbiler som äter.

Det går utmärkt att väcka gerbiler. De brukar bli glada o nyfikna o undra vad som ska hända.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Cireea
2012-10-07 01:22
0

Jag köpte en blandning på djurmagasinet med bla gula, röda bitar och sen gröna små avlånga pellets. De rör nästan aldrig pelletsen utan äter bara de gula och röda..dock brukar jag inte ge dem mer av det "godare" så dom blir helt enkelt tvugna att äta lite av pelletsen och det som dom egentligen inte tycker om.

Måste nog experimentera lite extra med andra sorters blandningar.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[Tassy]
2012-10-07 01:38
0

Det är väldigt vanligt att gerbiler inte äter pellets alls.

Anne.K
2012-10-07 08:02
0

Ge dina gerbiler ett foder som heter Gerbil Nature som är bättre och uppfyller näringsbehoven väldigt bra. Pellets brukar man inte ge till gerbiler då de ändå inte äter det. Så gerbil nature som basfoder till dom är bättre sedan ge dom färskfoder ca 3 gånger i veckan. Mat ska dom ha varje dag.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ks.gerbil
2012-10-07 11:05
0

Gammal tråd hihi

Gerbil-hemsidan hittar du R