hjälp angående mina honor
Jag har två honor på ca 6 månder, först och främst så när jag köpte dem för några veckor sedan så sa uppfödaren att de var handtama. Dessa gerbiler är INTE handtama.
har försökt locka dem med godis och allt möjligt men dom är fortfarande lika rädda. så där är min första fråga: hur ska jag göra dem mindre rädd för mig?
Sedan har jag problemet at jag gärna vill sätta ihop en annan hona eller hane med dem, vad fungerar bäst?
dessutom funderar jag om jag sätter en hane i buren och ena honan får ungar, vad gör den andra honan då?
Vill tillägga att dessa honor är systrar!
SNÄLLA HJÄLP MIG som är nybörjare
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
jag har inte gerbiler men jag skulle inte rekommendera att du har två honor och en hanne i samma bur om jag inte mins fel så kan honan som inte har ungar ( om den andra har ungar) döda ungarna om jag inte mins ennu mer fel kan honnorna döda varandra rätta mig om jag har fel!?
Jag lever inte för att äta Jag äter för att leva.
Jag är en medis på Barnens iFokus.
Det var det jag misstänkte, har även läst att om man har fler än två honor så börjar dom bråka. :/
Har även läst att om man tar ut ena honan för att ta en kull på henne så kan man inte sätta tillbaka henne senare med den hona hon var med innan.
är det verkligen så?
oj det med 3 honnor är ju för det mesta sannt men jag skulle inte rekomendera (igen)(hur länge har du haft gerbiler) att ha 3 st det är väldigt riskabelt Stavning?
Om jag var du skulle varken satt ihop en hona eller hane till dina tjejer. Honor rekommenderar man inte att ha fler än två, dom börjar ofta bråka. En hane är absolut NO till två honor om man inte har planer på att föda upp gerbiler. Som #1 sa kommer den andra honan döda den andra honans ungar och dom kommer bara fortsätta producera ungar tills dom dör av utmattning.
Och om uppfödaren sa att dom var handtama, men inte var det måste det varit en väldigt oseriös uppfödare.. Men om jag var du skulle jag fortsatt ha godis i handen och bara ha tålamod 
tack BettaSplendens för att du rättade mig och sa att jag hade rätt det ger mig mer självskänsla och förstärkelse om att ha mer kunskap om gerbiler
och att jag inte förvirade KaosarN helt
med tanke på att jag inte har gerbiler och ganska hyfsade kunskaper
och förlåt för OT:et KaosarN
#2 Nej du kommer inte kunna sätta ihop två honor du delat på (om dom är äldre än 8 veckor). Kan gå med hanar i enstaka fall men krävs mycket kunskap.
Fasen också, kommer inte bli några ungar här än på ett tag i så fall :/ Men tack hörni för hjälpen ! :)
det gjorde allting mycket lättare
Som andra nämnt brukar honor funka bäst i par och det är för övrigt nästan helt omöjligt att introducera en ny hona till en befintlig grupp honor. Man ska inte ha en hane hos två eller fler honor eftersom att de då kommer få kull på kull samt att den dominanta honan kan ha ihjäl den andra honans ungar. Om dina honor är så svåra att få tama så verkar det inte heller som att de lämpar sig för avel. I vår artikellista till vänster hittar du många artiklar du kan läsa om avel om du tycker att det verkar intressant. :) Tråkigt att dina tjejer inte är handtama som uppfödaren sa. Hur har du gjort hittills för att försöka göra de tamare? Lättare om man vet vad du redan testat. :)
Mina gerbiler som jag har nu var väldigt skygga och rädda av sig, men jag tränade varje dag med godis i handen samt att jag alltid tog överdrivet lunga rörelser i närheten av dom. Jag har fortfarande godis till som för att dom inte ska ledsna på att komma till mig och hoppa upp i mina händer. Dom gillar det sociala mer då.
Det tog ca 7 mån för dom att bli som dom är nu, helt underbart tama och sociala 
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Jag har ofta godis i handen och då brukar dom komma fram och snappar åt sig godiset och springer iväg.
Dock är dom väldigt sociala i övrigt för så fort man kommer till buren och lyfter i skålen eller i spånet så brukar dom komma fram och fundera vad man håller på med.
Sätter jag ned handen i buren tar det en liiten stund men sedan kommer dom ut (om dom inte sover såklart) och då nosar dom på handen och kommer fram så. Men det är omöjligt att få tag i dem och ta upp dom i handen.
Jag försöker så gott det går men tålamod är inte min starka sida, därför ville jag köpa två honor som redan var så pass handtama att jag skulle slippa lirka med dem :P men men..
#10 Jag har inga gerbiler själv men när jag har försökt få några av mina möss handtama har jag lagt små smulor av nåt gott i handen(digestive kex t.ex.). På så sätt kan dom inte springa iväg med nån stor bit utan dom får sitta vid/i handen om dom vill ha mer än en pyttesmula. Prova det kanske, funka jättebra på mina möss iaf.
Skrev nyligen en artikel om att tämja gerbiler, kanske kan du hitta något tips där. 
http://gerbiler.ifokus.se/articles/50685220d3b4fd64420068ad-lar-kanna-dina-gerbiler?discussions-2
#11 Ja bra ide ! det måste jag testa nästa gång.
#12, tack :) ska genast kolla
Vad kul, härligt att läsa :)