Är han överviktig???
Jag skulle väga han om jag var du, säger mycket mer än en bild :) Men om man utgår från bilden ser han väl lite mullig ut :)
#1 tycker du jag ska försöka få honom att gå ner lite eller, och hur ska det gå till i sånna fall??
Jag tycker också han ser lite överviktig ut, har du fler bilder på honom i andra vinklar?
Minska ner på feta nötter och frön samt torkad frukt om det finns sådant i hans mat.
Jag har Casewnötter och hasselnätter i hans mat, ska jag ta bort det??
Mindre godis och mer aktivering, men ta inte ner på basfodret. Om det finns godis i maten skulle jag plocka ut det. Att banta en gerbil tar ganska lång :)
Okej, men vad är bra mat att ge om man vill att den ska gå ner??
Jag ger gerbil nature och vet att många andra ger det. Det finns endel nötter/fröer i den men inte så svår att sortera tycker jag :)
Vill bara förtydliga att du inte ska ta bort alla feta nötter och fröer ur fodret. De innehåller många nyttigheter och är viktigt att gerbilen får i sig, men i lagom mängd :)
Men det som lär ge mest resultat är om du tar ut honom en stund varje dag så att han får springa fritt.
Om du skulle kunna ta kort på fodret han får så kan vi eventuellt hjälpa dig mer med vad man skulle kunna ta bort/minska ner/byta ut.
#13 Jag har inga bilder på maten men jag ska skriva vad jag har i, jag har casewnötter, hasselnötter, havregryn, matvete, linser, knäckebröd blandat med någon gerbil mat!!
Han har lite tjurnacke så han har lite extra trivselvikt. Men han ät för övrigt fin tycker jag 
Cashewnötter & hasselnötter kan du ta bort, och en del solrosfrön vilket förmodligen finns i gerbilblandningen.
MvH Tsunamis
#15 Jag har hackat nötterna lite men jag kan försöka ta ur så många som möjligt, det är inga solrosfrön i maten!! ;)
Söt gerbil du har där :)
Som Tsunamis sa så är det några extra "trivselgram" ;)
Hur ser Torstens vardagsmotion ut?
Är han ute och rör sig mycket om dagarna?
#17 tack, jag släpper ner honom i badkaret kanske varanann dag, men jag kan ju ta och väga honom, vad ska han väga???
#18 Det finns inte någon "rätt" vikt för gerbiler eftersom att de kan vara olika stora utan att vara feta/underviktiga. Det finns de som väger runt 50 gram och de som väger över 100 gram. Det vanligaste som jag uppfattat det är dock en vikt på 70-90 gram. Hanar väger vanligtvis mer än honor.
Men om du kan väga honom så vore det bra, det kanske kan ge en indikation på hur mycket han behöver gå ner. 
#19 jag ska se om vi har någon våg hemma och då väga honom,
Har ni en hushållsvåg kan du ju sätta en låda med lock på den och nollställa vågen, sen stoppa ner honom i lådan för de sitter ju gärna inte stilla 
MvH Tsunamis
själv lägger jag vågen på nåt platt i buren och så lägger jag massa små godis som är små så de inte ger sig iväg och äter utan stannar kvar så tittar jag på vågen :P eller ställer sandbadet med lite godis på vågen :)
det är i alla fall en bra ide med godis s"de sitter stilla då blir det lättare att se hur mycket de väger :)
jag hittade tyvärr ingen våg hemma, men ska kolla med en kompis, tack för tipsen med huset och godiset!!