utökning av familjen! :)
Var och hämtade tre små söta tjejer i söndags! :) Alla tre är syskon och ca 1år gammal.. Supersöta men inte så tama så har börjat fjäska lite smått med godis och dom är framme och nosar på mig.. Dom bryr sig inte så mycket om jag är och fixar i buren och kan komma fram och nosa men man får inte klappa! :P Nån som vet vad dom är för färger? Förra ägaren verkade inte ha så bra koll på det! :)
Jag tror att jag har rätt nu, men ser inte så tydligt på mobilen!
Lilla Grå: Grey Agouti
Rudy: Lilac
Norris: Black Pied Varigated
Rätta mig om jag har fel!
(Du kan söka på dessa färgerna och se om de liknar dina! ;))
Grattis till dina nykomlingar! Att bli klappade kommer de nog aldrig vilja, de flesta gerbiler tycker inte om det, tyvärr.
Lilla Grå skulle jag vilja se bättre bild på, tror inte det är en Grey Agouti. Kanske Polar Fox eller Colorpoint/Light Colorpoint Agouti.
Ruby ser ut att vara Lilac men funderar på om hon kan vara Sapphire då hon ser ganska ljus ut.
Norris är defintivt en vittecknad Black, skulle behövas bättre bilder på henne också men jag tycker hon ser ut som en Black Pied Collared.
Tackar :) , ska försöka sno tillbaka min digitalkamera från sambon så jag kan få lite bättre bilder på tjejerna, dom är så hiskeligt snabba så det är svårt att få bra kort på dom! :) Ska se om jag kan lägga upp bättre bilder ikväll! :)
Ruby är definitivt lilac.
Tror lille grå är polar fox.
Norris ser ut som en Black Pied Collared när man jämför med andra bilder. :)
Men ska se om jag kan ta fler bilder ikväll. :)
Lille grå har svarta ögon! Hon är gråaktig med vita tecken i ansiktet och i nacken och lite på ryggen. :) Ske se om jag kan få ordentliga bilder på dom när jag ska städa buren imorgon! :)
Tack så mycket! :)
Grattis! Jättesöta gerbiler du har fått hem! :D
Det där med färgerna är jag urkass på så det får de lite mer erfarna och kunniga medlemmarna svara på (;
//Klara
Bara jag som tycker lille Grå liknar en Grey agouti? :)
Mjo jag tycker också att det ser ut som att Lille Grå skulle kunna vara Grey Agouti nu med de andra bilderna och vetskapen om att hon är vittecknad, det bleker ju färgen lite.
Colorpoint Agouti/Colorpoint Grey Agouti ger dock den typen av färg också så jag kan i alla fall inte säga säkert förän jag får se bättre bilder.
Men det kan kanske någon annan här. 
Han liknar pied/collared (vet inte skillnaden haha) men jag vet inte :)
Ingen aning faktiskt, kom på att det var ju förra ägarens bild så tog bort den.. :P Det där med färger är inte min grej riktigt. xD
Jag tycker i alla fall att lilla grå ser ut som en Grey Agouti, ser ut som lilla signe här hemma som är Grey Agouti!
Men som sagt så ser jag inte riktigt på bilderna :/
Mycket möjligt! :) Hon har en vit liten "bläs" i pannan och sen som ett vitt band som går runt nacken ner på halsen och är vit under magen och på tassarna, grå på resten av kroppen, svansen är mycket mörkare grå än resten av kroppen med en vit tofs på slutet.. När Ruby (lilac) och lille grå ligger bredvid varandra så påminner lilla grå's gråa färg väldigt mycket om ruby's färg, enda som jag tycker är skillnaden är att lilla grå har grått överhår med vitt som bas som lyser igenom ser det ut som. :) Hoppas nån förstår vad jag menar! :)
Här är lite bilder på vittecknade Grey Agoutis, ser Lilla Grå ut så? 
Om hon har vitt runt halsen och nacken som en krage så har hon vitteckningen Pied Collared i alla fall, om hon inte har vitt på rygg/rumpa (typ såhär:http://www.gerbils.pwp.blueyonder.co.uk/gerbils/images/blkpied.jpg)
http://migrated.ifokus.se/uploads/c66/c6674f3e89e6eff9dad0789af1e0fc13/willow-bebis.jpg (till vänster)
http://migrated.ifokus.se/uploads/461/4618e73c494a993526484647a03e1fb2/willowochvirikas-orig-se.jpg (till vänster)
http://migrated.ifokus.se/uploads/b70/b70e9d18a6c45f9150e26d34b58a67d3/owl.jpg
http://migrated.ifokus.se/uploads/306/30644149d468fa36f3452571f224c028/p1040107.jpg
Den i tredje länken var väldigt lik min lille grå! :)
#22 Okej.
Är hon mer lik en Grey Agouti än de färger som jag länkade bilder till i #15? (Om du bortset från vitteckningen då)
Ja, jag tror nog det! :) Ser ut som det iallafall.. Så svårt att se på datorn. :P
#26 Okej då kan vi nog vara ganska säkra på att hon är Grey Agouti Pied Collared. 
Då bestämmer vi det! :D
25# tänk på att skon kan vara längst ner på buren så att den inte ramlar på dem om spånet inte håller :) kan hända så bäst att vara på den säkra sidan :) hände något liknande med mig när moiz (här på GiF) fick ta hand om mina gerbiler en vecka och kiro hamnade på något sätt under en sån fat för vaser som hon hade lagt på bottnet ;) haha :P
Haha, här hemma är det inte heller lönt att man gör fin t till de!
Jag gjorde rent, satte ner de, gick ner, kom upp 9 min senare, och det såg ut sådär! ;D
De är snabba de små rackarna! :P
#31 Dom är helt sjukt snabba! :o
Men har tänkt på en sak, när dom gräver så ser det ut som dom kisar, nästan blundar. Brukar dom göra det?. Och det är väldigt ofta när dom gräver sina gångar att dom gräver helt frenetiskt mot glaset.. Varför gör dom så? Är det vanligt att dom håller på så eller har jag ett för litet akvarium till dom och det är därför? Ursäkta för newbee frågor men blir så orolig att jag gör nått fel..
Måtten på akvariet är 70#50#40 (Längd-Höjd-Djup)
#30 oj, det vill jag ju inte.. Flyttar på den med en gång! :)
#32 Det är för att de inte ska få spån i ögonen 
Haha, dom är smartare än vad jag är! :P Blir ju så nojjig! xD
Men att dom gräver mot glaset då?
#32 Mina gerbiler blundar också när de gräver, det är helt normalt. Antar att de själva vet att de riskerar att få något i ögonen annars. 
I stort sett alla gerbiler kan gräva mot burväggen en liten stund men när de håller på sådär frenetiskt i flera minuter så har de ett stereotypt beteende, dvs de ägnar sig länge åt någon aktivitet som inte "ger något". T.ex gräva mot väggar eller gnaga på galler. Hur länge de än gräver så kommer de ju inte genom väggen men ändå fortsätter de.
Sådant beteende är vanligare bland gerbiler från grossister eftersom att det har att göra med hur gerbilerna växt upp. Gerbiler som växer upp i små burar med lite spån och dessutom tas tidigt från sina mödrar kan få sådana här störningar. Kanske får de alltid det, jag vet inte.
Allt jag vet är att jag har 6 gerbiler och det är bara de 3 som kommer från grossist/djuraffär som gräver frenetiskt mot väggar.
Det enda som jag har märkt kan hjälpa permanent är större bur (200 liter minst) men det har inte fått beteendet hos mina gerbiler att försvinna helt och hållet. Något som kan hjälpa för stunden är att möblera om i buren.
#36 Nejdå det är inget ovanligt, det gör mina med :) Står gerbilen och gräver i ett hörn 24/7 kan det vara en beteendestörning men för det allra mesta är det bara att en vägg råkar vara i vägen just när de ska gräva sina fina gångar ;)
#37 Dom kan hålla på i 2-3 min och sen slutar dom och sen börjar dom igen.. Det är främst Lilla Grå som gör det.. Hon kan ställa sig och börja gräva på burväggen lite när som helst.. Norris kan göra det när hon gräver en ny tunnel så lägger hon sig lixom på sidan och gräver mot glaset istället för i spånet.. Sen springer hon upp ur tunnlen och försöker igen.. Men det är Lilla Grå som är värst.. Vet att hon som ägde dom innan hämtade deras föräldrar hos en tjej som trodde det var två honor men det visade sig vare en hona och en hane.. Sen blev det en kull med bebisar 2 veckor efter hon hade tagit hem dom och det är dessa tre tjejer som jag har nu.. Vet inte om deras föräldrar kom från djuraffär men jag tror det.
#39 Vet du hur de bodde hos sin förra ägare? Stor/lite bur? Mycket spån att gräva i?
I vilket fall så är det inget farligt även om det kanske inte känns så kul att kolla på. Du har ju ändå en stor bur till dem (140 liter när jag räknade) så de har ju inte ont om plats eller så i alla fall. 
#40 Tror dom hade ca 80L akvarium hos förra ägaren och 10-15cm spån..
Bytte till ett större akvarium idag och nu har dom 3/4 av buren fylld med spån och även ett lager halm i allt spån att boa med och lite mer hus och så! Så förhoppningsvis trivs dom bra! Det verkar som det! :)
Tack för att ni är så snälla och svarar på alla mina frågor! :) Känns bra att kunna fråga här då man får väldigt trevligt bemötande och bra hjälp! :) Så kan jag känna mig lugn nu också! :D
#41 Det låter ju kanon! 
Jättekul att du tycker det, bara att fråga på om du skulle undra över något! ^^
Det märks att dom är nöjda med allt spån iallafall för jisses vilka gångar dom håller på med.. Det bara sprätter spån överallt i hela buren! :D