Blod runt ögat?
Skulle städa buren och hittade en liten mus med något som såg ut som torkat blod runt ögat. Torkade bort med lite bomull + vatten och la henne i en transport-bur. När jag senare ska släppa ner henne i den rengjora buren har det runnit ännu mer från ögat.
Hon äter som hon ska, går på toa, dricker och beter sig annars som vanligt. Och det är bara ena ögat som krånglar.
Borde jag åka in till veterinären i morgon eller avvakta?
Vet någon vad dett kan vara?
Kan tillägga att hon är gammal, typ 3 år och 3 månader och hennes syster avled i sommras. Troligen av livmoder-cancer.
Medarbetare på bildredigering! :)
Jag har inte vart med om det, men jag skulle nog åka till veterinären :S tycker inte det ser bra ut :S
Gerbilernas tårvätska är röd så det behöver inte vara blod. Det skulle kunna vara ögoninfektion, testa att tvätta ögat ett par gånger om dagen med saltvattenlösning (finns att köpa eller så gör man eget, bara vatten med lite salt i, exakta mått kan man googla fram). Om det inte blir bättre efter några dagar så är det bäst att åka till veterinären.
När en av mina gerbiler fick ögoninfektion så fick jag utskrivet antibiotikadroppar och de funkade kanon.
#2 ok jag ska se om jag kan få tag i det, det enda jag har hemma är till min piercing men är osäker om man kan använda det på henne?
Vet du vart man kan köpa saltvattenslösning?
#3 Apoteket vet jag att det finns på men annars så är det bara att koka x antal liter med x antal teskedar salt och sedan låta svalna så det går bra att göra själv också. Googla bara recept som sagt. 
Jag tvättade ögat med ögondroppar, mamma sa att det funkade.
Ska tvätta en gång till på morgonen och sen se om det blivit bättre sen när jag kommer hem från skolan, Är det inte bättre då drar jag till veterinären med henne <3
#5 Hoppas att lilltösen blir bättre till imorgon! 
Hoppas jag med D: <3
hoppas hon blir bra!
Jag lever inte för att äta Jag äter för att leva.
Jag är en medis på Barnens iFokus.
Hoppas oxå att hon blir bra! :)
Samma sak hände min gerbil bill för inte så längesen. Vi tvättade och avvaktade. Tog ur sandbadet och tog bort allt kutterspån. Efter 1-2 veckor så var han bra igen.
Titta in den tråden jag skapade så kanske du får lite fler tips eller nåt.
http://gerbiler.ifokus.se/discussions/503e2d44d3b4fd544e003f11-rott-runtunder-ogat
Tack så mycket men hon ser helt normal ut och inga förändringar i beteende så antagligen fick hon bara skräp i ögat eller liknande
skönt att höra att hon mår bra
Jag lever inte för att äta Jag äter för att leva.
Jag är en medis på Barnens iFokus.