För stort med 375 liters akvarium?
Hej! Vi har köpt ett 375 liters akvarium till våra kommande två gerbiler för att vi vill att de ska ha gott om plats. Nu har jag hört av en uppfödare att det inte alls är att föredra. Risken att de blir skygga och/eller försöker skaffa sig var sitt revir och börjar bråka är mycket större. Ni som har stora hem till era gerbiler, vad är er erfarenhet? Vi vill såklart att de ska bli tama.
Det där med att de kan bli lite skyggare är ju iaf något som stämmer när det blir väldigt stora burar. För då är det mycket roligare för dom att vara i buren å gräva och dona än att komma upp i handen. Men det är såklart individuellt och beror också på hur mycket tid man kan lägga ner på gerbilerna så att de kan bli tama trots en stor bostad.
Men vill man göra det enklare för sig så rekomenderar jag att ni kanske istället går ner till att köpa ett 200 liter akvarium istället. Det blir fortfarande stort och rymligt, men blir lättare för er att hantera gerbilerna :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Ju större bur desto lyckligare gerbiler säger jag.
Visst som nämnts kan de bli lite skygga, men inte otama! Det gäller bara att vara mer intressant än hemmet, som lär bli rena gerbilparadiset 
Angående risk för gräl så har jag bara erfarat det bland senila gamlingar i för stora burar.
Ni kan ju alltid ta och köpa en Samla låda från Ikea t.ex där ni kan ha gerbilerna de första månaderna för att det ska bli lättare för er att tämja dem.
Den största som är att föredra är på 130 liter och kostar bara 149 kr.
Att risken för bråk ökar med större bur tror jag bara gäller om gerbilerna redan har det lite ostadigt, eller om man har såna gerbiler som Tassy berättade om.
Det största akvarium jag har är på 315 liter och det funkar hur bra som helst. Honorna i buren är syskon, har varit tillsammans hela livet och kommer alltid bra överens. De har tidigare bott i burar som varit 70 liter, 130 liter, 150 liter och 220 liter. Märker ingen skillnad nu när de bor i det största akvariet. 
Tack för svar! Ja jag tänker ju också att de måste ha roligare ju större det är men vill samtidigt inte att det ska bli bråk eller att de ska bli osociala, men då verkar det som om risken inte är så jättestor i alla fall. De kommer ju att vara syskon av samma kön.
Vi har faktiskt ett 70 liters också som jag faktiskt funderat på att starta i som du föreslog Jessica_91. Har inte bestämt mig än :)
Tar gärna emot fler svar och synpunkter 
Vi gick från ett 105 liters akvarium till ett 450 liters för våra gerbiler. I början så var allt väldigt spännande i det nya akvariumet. Lite skygga vart dem ett tag men nu hoppar dem upp på ena locket så fort man öppnar. Sen sitter de uppe på locket och väntar på att de ska få lite godis :)