Sätta ihop honor?
Hej! Jag har undrar om det går att sätta ihop en 1 års gammal med en som också är ett år. Går det? Eller måste man glömma det
jag är inte säker men sjaf tror det är lättare om du har en 1:åring med en max 8 v. unge
rätta mig om jag har fel
Jag lever inte för att äta Jag äter för att leva.
Jag är en medis på Barnens iFokus.
Nää, honor kan man säga är omöjliga att få ihop efter ca 8-10 veckor, tyvärr :(
Jag har satt ihop en 4 månader gammal hona med en 1+ år gammal hona så det är inte helt omöjligt att sätta ihop könsmogna honor med varandra.
Dock är det väldigt väldigt ovanligt och jag hade mycket tur som lyckades få ihop mina. Anledningen till att jag ens försökte var för att jag hade en ensam hona och plötsligt fick sära på två andra honor. Eftersom att jag då hade 3 honor som satt ensama så testade jag att sätta ihop de två som jag trodde hade störst chans att komma överens.
Så för att sammanfatta, det är väldigt ovanligt att man lyckas och jag skulle inte rekommendera någon att köpa två könsmogna honor som inte bor ihop för att testa att sätta ihop dem.
Som föregående säger så är det Otroligt svårt och ingenting jag rekommenderar dig att testa. (jag talar av egen erfarenhet - har försökt på olika sätt - genom delad bur, byta plats, öppna ytor - you Name it och min slutsats är Nej) Ingenting jag heller rekommenderar att testa! Det bästa är att skaffa småttingar som sällskap i så fall om dom är ensamna :)