Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2095 ggr
EmmaWq
0

Nybörjarfrågor!!!

Har tidigare haft råttor, och har nu lite funderingar kring att skaffa gerbiler :-) Har dock lite frågor som jag gärna vill besvaras från er erfarna ^^

1. Hur stort ska de bo (alltså minimum höjd*bredd*längd) för två stycken?

2. Är de som med råttor att man kan ha tjejer tillsammans och killar tillsammans (inte mixade då), utan att de bråkar?

3. Är gerbiler allätare eller gräsätare? Vad ska man ge, ska man tänka kostcirkeln, och hur ofta ska de ha s.k färskmat i så fall?

4. Är gerbiler generellt friska av sig och hur länge ungefär lever de?

5. Finns det något som de absolut inte ska i buren (förutom hjul och plastinredning då) ? Finns det något i matväg som de absolut inte får äta?

Tacksam för svar Glad

vickis
0

svar på 4. dom lever 3 till 6 år har jag hört men alla säger olika!:P men får dom ett bra hem så kan dom leva ganska länge:)

dom kan ju också få sjukdomar så det brår ju på:!

southdakota
0

1. De ska helst bo i ett akvarium på minst 100 liter, men även en SAMLA-låda (Plastlåda från IKEA) på 130 liter eller en rymlig duna/plast-bur (Inte mini) går bra.

2. Ja, det går bra. De ska alltid bo tillsammans med en artfrände.

3. De äter främst vegetarisk kost, men kan även äta kött. I fångenskap ska de främst äta gnagarblandning med sädesslag och så vidare, färskfoder kan man ge någon gång i veckan i form av till exempel broccoli, morot, tomat, mjölmask med mera. Man följer inte den mänskliga kostcirkeln när man utfodrar sina gerbiler.

4. De är generellt sätt friska och lever oftast i cirka 3 år.

5. Inte vad jag kan komma på.

Lycka till! Glad

EmmaWq
0

Okay, vad bra! Lite tips på inredning, någon bild kanske? :-) Vad är saker som är ett "måste" i en gerbilbur?

Och hur lätta är de att få tama? Är de som typ hamstrar när det gäller tamhet?

southdakota
0

Ett måste i en gerbil-bur är mycket, gärna hårt packat, spån som de kan gräva gångssystem i. Och så saker att gnaga på, till exempel kvistar, kartonger & toalettrullar. Då har du tillgodosett deras två största instinkter - att gnaga & gräva! Det är viktigt att göra sitt bästa för att göra gerbilernas miljö så naturlig och berikande som möjligt, så att de utlopp för sina instinkter. Glad Sedan kan saker som till exempel allergier komma i vägen (Spånet), men det ska inte vara av lathet eller någonting sådant man struntar i deras behov.

EmmaWq
0

Okay, jag förstår :-) Vad skulle man kunna ha istället för spån då? Kan man ha till exempel alspån, bokflis eller stl-strö?

EmmaWq
0

Okay, jag förstår :-) Vad skulle man kunna ha istället för spån då? Kan man ha till exempel alspån, bokflis eller stl-strö?

EmmaWq
0

jag tänkte även höra, hur gör jag med samla-lådan? Gör jag bara en massa små hål i taket för luft eller fäster jag galler över, eller har ni några tips?

EmmaWq
0

Ska gerbilerna ha något kosttillskott i vattnet??

cecilia34
0

Jag har stl-strö och det funkar jättebra . Se bara till att packa det hårt och lägg även in, om du har , papprör som extra hjälp till gångar.

Du kan göra en massa hål i locket på samlalådan eller använda nät eller galler. Men jag är inte riktigt säker på vad för nät / galler man använder. Men det finns det andra här som vet.    Glad

De behöver inget kosttillskott i sitt vatten, bara rent friskt som det är.

Ellenfyrkant
0

Det nätet jag tycker är bäst att använda är tätt så.k. minknät. Alltså smårutat.

Mvh Ellenfyrkant

EmmaWq
0

#10 Okay, var köper man det? :-)

vickis
0

jag tycker att man bode kunna köpa det på nån byggafär:P

EmmaWq
0

#12 Jo förmodligen :P Jag tänkte mer en specifik affär, och där det kanske inte är apdyrt..

Ska nog använda en SAMLA-låda 130liter från Ikea då, och fästa gallret eller liknande ovanpå. Sedan ska det bli kul att inreda :-)

Det jag har förstått är att de älskar att gräva och gnaga. Så mycket bottenmaterial och sedan olika gnagbara tunnlar och så etc :-)

Ellenfyrkant
0

#11 Det är ganska dyrt galler, smårutat galvaniserat "hönsnät" kan funka. Jag har det till mina hemmabyggen åt mina dvärghamstrar. Det är galvaniserat och ser alltså ut som hönsnät i mönstret men rutorna är betydligt mindre. Det köpte jag på Biltema, tror det var 10 meter för 80 kr eller dyl.

Mvh Ellenfyrkant

EmmaWq
0

Vad bör man ha för underlag i buren, och vad har ni??

Vet att den generella rekommendationen är spån, men var på ett djurgymnasie där de hade någon typ av jord (?) och det såg skitballt ut! Vad kan det ha varit för material, och är det något man kan ha också?

vickis
0

jag har inte spån då det blir väldigt dammit jag har al spån tror jag att det heter! små trä bitar ungefär kan man säga:P

Ellenfyrkant
0

#11 Glömde svara på vart man kan köpa nätet, i olika byggvaruhus inte direkt något speciellt där jag vet att det brukar finnas.

#15 "Jorden" du pratar om är troligtvis torv. Glad Har inga egna erfarenheter om olika underlag till gerbiler.

Mvh Ellenfyrkant

cecilia34
0

Nej, jord är inte ett bra bomaterial att bo i, det blir snabbt ohygieniskt och de kan inte gräva hållbara gångar i det . Inte att rekommendera.

Torv har jag ingen erfarenhet av

EmmaWq
0

#18 Jag har för mig att torv stod som ett okay material, men det bästa är ju att köra på alspån, stl-strl eller spån :-)

EmmaWq
0

men en samla-låda från IKEA (130liter) är alltså okay att ha som bur åt 2-3 indivder??

southdakota
0

Ja, det är OK :)

EmmaWq
0

Har hittat ett akvarium som är 95*40*40 cm, låter det bra? (bredd*höjd*djup)

southdakota
0

De måtten funkar bra :)

EmmaWq
0

Vad är minimimått i liter på ett akvarium för två individer då? :-)

southdakota
0

Lagligt har jag för mig att det är 54 liter, eller någonting sådant, har det inte i huvudet. Men man brukar rekommendera minst 100. Skrattande

EmmaWq
0

Okay :-) Som minst blir det ju 130liter (SAMLA låda), men har riktat in mig på antingen en som är 160liter, eller 312liter ^^

Sen tänkte jag använda antingen alspån, spån eller torv

och sedan ska de ha toarullar, och olika rör (i trä), och ett hus (också i trä) och lite olika grenar som jag har förstått antingen ska vara av fruktträd eller björk etc

Några andra tips på grejor i buren?? ^^

Justbe
0

312l Akvarium tror jag att du menar va?

jag skulle tro att det är bättre om du köper? den på 160l

Jag lever inte för att äta Jag äter för att leva.

Jag är en medis på Barnens iFokus.

[Jessica_91]
0

#27 Tråden är nästan två år gammal ^^.