Tjillevippen bits!
Mina två Gerbiltjejer är syskon och ca 3 år gamla. Nu på senare tid har den ena, Tjillevippen, börjat bitas när man lyfter upp henne i handen. Hon bits rejält och det uppstår ofta blodvite.
Min reaktion är ju såklart att släppa ner henne i buren igen, men varför gör hon så? Hon har aldrig blivit skrämd eller nåt.
Maja, den andra, är däremot hur snäll som helst och har aldrig bitits.
(visste inte vilken forumgrupp du ville ha denna i så du får flytta på den om du vill)

Jag visste att jag hade glömt en forumkategori! *flyttar tråd till nya kategorin "allmänt om gerbiler"
Nu är jag ärligt talat inte så haj på gerbilers betenden, men min första tanke är biter hon dig & du alltid släpper ner henne så förstärks betendet eftersom hon vet "att bits jag så blir jag nedsläppt igen." Ja, det var en tanke..
Du är säker på att hon inte har ont nånstans då så det är därför hon bits? Eftersom det kommit nu menar jag..
Annars kanske vår duktiga uppfödare Twister tittar in & har nåt bra svar på lut ^^
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

En del gerbiler jag haft började även de bitas på äldre dar, och blev mer enstöringar.. Så skulle tro att det beror på att de har ont någonstans, eftersom de börjar bli gammla.
Har hon blivit rufsig i pälsen, slöare eller liknande på senaste tiden?
Det bästa är nog att vara försiktig när du tar upp henne och inte släppa, även fast hon biter. Biter hon otroligt hårt kanske det är bästa om man har handskar…
Försök också att få henne att gå upp i handen frivilligt.
Hoppas det blir bättre!
Tack för era svar!
Jo, det är så att jag såklart släpper ner henne i buren när hon bits, så hon har väl lärt sig det precis som du säger EmmaJ.
De är ju rätt gamla och lite rufsiga båda två, och det kan ju vara så att hon har ont någonstans? Jag ska ta på mig mina skinnvantar och lyfta henne lite försiktigt idag. Tack för ert stöd!
Antingen är det fysiskt eller psykiskt, frågan är bara vilket.
Kommer hon upp självmant i handen? Prova att hon kommer upp själv och att du sedan lyfter henne utan att röra hennes kropp. Biter hon då också? Jag vet inte hur du tar upp dina gerbiler men jag tar dem direkt över ryggen och djuret har ont där är det ju lätt att förstå om de bits.
Har hon gillat att bli hanterad förut?
Ska försöka svara på dina frågor en efter en…
Nej, hon går inte upp i handen självmant, men brukar inte heller rygga tillbaka om jag ska lyfta upp henne. Jag lyfter över ryggen och sätter försiktigt upp dem i handen, det är då Tjillevippen bits i ett finger eller nåt annat hon får tag i. Hon har väl egentligen aldrig varit så sällskaplig som Maja, men hon har ju inte bitits innan. Hon kanske börjar bli lite gammal och öm i kroppen?

Ja, det var det jag misstänkte, att hon blivit öm i kroppen alltså. ;)
Därför vore dte bästa om du kunde försöka locka upp henne i handen med tex ett solrosfrö. Bits hon fortfarande kanske det kan vara något annat. :/
Ska försöka ta det jätteförsiktigt med henne, och se om hon kan gå upp i handen själv. Tack för allt stöd!

Hur går det med Tjillevippen?
// Emma, aka Althea

Ja just det ja! Det hade jag glömt…Så plumbt av mig 
// Emma, aka Althea
#10 Helt ok! Hur ska du kunna hålla reda på allt som skrivs här inne?