Åhh! De bråkar, IGEN!
Jag hade fem gerbil-hanar tillsammans i en bur. Det gick toppen tills två började bråka. Den ena började jaga den andra och småbitas på en av dom. Jag flyttade den som bråkade till en egen bur med en kompis. Så nu har en bur med tre stycken gerbiler i och en med två. Det har gått ett halvår och nu, helt plötsligt när jag kommer in imot rum så är en lite blodig och den andra gömmer sig. När jag tar en närmare titt så har båda bilmärken. Han som har blivit utsatt heter skorpan. Han har hamnat i bråk två gånger tidigare, han fick riktiga sår och han förlorade sin ena arm. Han har aldrig startat ett bråk utan det är de andra som bråkat med han. Nu vet jag inte vem som startade bråket men eftersom att han gömde sig så tror jag att den andra som började. Jag har bestämt att skorpan få bo själv. Men jag har ingen bur eller något. Och så kan jag inte sälja han för vem vill köpa en ensam gerbil med bara tre fungerande tassar!? Vad ska jag göra !? :(
Oj, hoppas att ni fattar, när jag själv läste så blev det lite rörigt.
Bor Skorpan i den bur med två eller tre gerbiler? I vilken bur bor den gerbil som jagade och bet andra (när du hade alla 5 ihop)?
Skorpan bor med två stycken, så alltså blir det tre. Han bor med en kompis i en egen bur. Men skorpan kan inte bo i en transportlåda vilket han gör just nu. Vad ska jag göra med han?
#3 Usch vilken jobbig situation. :/ Om du verkligen inte känner att du kan omplacera Skorpan så får du nog se om du kan hitta ett nytt hem till något av dina gerbilpar.
Har gerbilen som Skorpan bråkade med varit aggressiv tidigare mot andra gerbiler? Kommer den gerbilen fortfarande bra överens med den andra gerbilen som bor med honom?
Hur gamla är dina gerbiler?
Ja, men jag vill ju samtidigt att han inte bor själv :/ Nej, två timmar innan händelsen så var de ute och sprang och busade. De sov tillsammans den dagen oxå, inga som helst tecken. Den gerbilen som bråkade med skorpan är snäll mot sin andra burkompis/brorsa. Skorpan är ett och ett halvår, och hans burkompisar är etthalvår bara.
#5 Jo han behöver ju en ny kompis då, speciellt om han är så ung ändå.
Om du inte har mer plats så ser jag tyvärr ingen annan lösning än att du får omplacera antingen Skorpan (med kravet att han ska få en ny vän i nya hemmet) eller något av dina andra gerbilpar (och själv skaffa en vän till Skorpan). 
Det blir bara värre och värre för varje dag som går för skorpan. Han var "förlamad" eller var man ska säga i ena hans arm, men han kunde endå stödja på den. Han blev biten på andra sidan och nu så kan han knappt gå. Jag tog fram lite mat till han och ropade på han. Han kröp ut ur hålet och kravlade sig upp. Hans öga var "ihopgeggat". Han försvann in i hålet lika snabbt igen. Jag vill ta bort gegget, men om jag håller han så får han ont i armen, och när jag sist tog upp han så bet han och hängde sig i mitt finger. Jag har aldrig sett han dricka heller. Han ser ut att lida jättemycket och jag måste nog avliva han, det är nog det bästa sättet. :'(
Oj, ja gerbiler visar inte gärna att dom har ont, så när dom väl visar det så är det inte bra….
Det låter som att han har fått sig ett par rejäla bett av sin bråkande "kompis".
När du berättar att han är skygg - biter dig och inte äter eller dricker så låter det som att avlivniong är det mest "humana" för honom - för även om han blir återställd från skadorna kan det vara svårt att få en sån gerbil att gå ihop med en ny sen.
Hoppas det löser sig för dig och Skorpan!