Gerbil frågor:
1. Hur många ska dem minst vara i en bur?
2. går det att ha ogiftiga växter i buren? ex kaktus utan tagg som är ogiftig?
3. Sand eller spån?
4. Vad äter dem, och vad ska man inte ge?
5. Vad är det viktigt att buren är utrustad med?
6. Värme?
1: minst 2 ska dom vara. 2: det där med växter är jag inte så kunnig om. 3: de ska ha spån som burmaterial (minst 20 cm tjockt lager) och så ska dom ha tillgång till ett sandbad med finkornig sand. 4: de äter en varierad kost med frön och dylikt och även färsk foder. Som torrfoder är det enklast att köpa Gerbil Nature om man inte orkar göra egna foder blandningar. Och vad de INTE ska äta är bland annat stenfrukter och sådant som är för syrligt/surt. 5: det är viktigt att buren för det första inte är en gallerbur. Sedan i övrigt så är det vattenflaska, hus, och sandbad som bör finnas i buren. 6: någon extra värme är ej nödvändigt.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
1. Honor ska endast hållas två och två eftersom balansen i flocken rubbas lätt om det är fler, även fast vissa har tre så är de inget att rekommendera för nybörjare. Hanar kan hållas i större grupper lättare men vill man ha så stabil flock som möjligt ska man endast ha 2 st här också. 2. Det vet jag faktist inte, men tror det är bättre att ha ätliga örter och växter. Ska finnas en tråd om det. 3. Som bottenmaterial, spån, då minst 15 - 20 cm men gärna mer. Sand ska dom ha i sitt sandbad. Men vill man kan man tex koppla ihop två burar (akvarium), en stor med bara spån och en mindre som man har sand som bottenmaterial, där kan man ha matskål och vattenflaska mm. 4. Gerbil nature är ett jättebra grundfoder, går att hitta på de flesta välsorterade djurbutikee, eller på zooplus.dk. Sen ska dom få färskmat ca 3 gånger i veckan, tex barnmat utan kryddor, gröt, kokt ägg osv! Man kan utgå från att gerbiler inte ska få stark, kryddig eller sur mat. Inte stenfrukter heller (avokado ex). Kokt köttfärs och mjölmaskar är mycket protein rikt. 5. Spån, spån i mängder! Så mycket man får i, sen ska det ju vara lite luftrum, kanske 10 - 15 cm enligt mig. Spara all kartong också, speciellt toarullar, mycket uppskattat :D 6. Buren ska hållas i ett normaltemp rum förnyare lite svalt och i absolut inte i direkt solljus. Se upp för drag också.
#1 Oj här var man lite långsam visst :D
**1. Hur många ska dem minst vara i en bur?
**Minst två gerbiler i en bur. Om du har honor ska man bara ha två, varken mer eller mindre eftersom dom börjar bråka och stöter ut varandra annars. Hanar kan man ha flera av.
**2. går det att ha ogiftiga växter i buren? ex kaktus utan tagg som är ogiftig?
**Just kaktus skulle jag inte ha, det är taggigt och gerbilen kan göra sig illa. Någon växt måste väl gå att ha i men jag vet inte så det får någon mer kunnig svara på.
**3. Sand eller spån?
**Det fungerar ed både och. Dock är sand både tungt och dyrt så kör med spån. Det finns stora balar med spån på Granngården till bra pris, där köper jag mitt.
**4. Vad äter dem, och vad ska man inte ge?
**Till basmat kan man ge gerbil nature som finns i vanliga djuraffärer. Färskmat är bra om du ger dina garbiler 2-3 gånger i veckan, då kan du ge: Kokt broccoli (kokad utan salt!), hallon, morotsblast, sallad, maskrosblad och äpple. Finns mycket mer man kan ge dom, det kan du söka på här på hemsidan. Om du vill testa att ge dina garbiler nån mat som du aldrig gett dom förut så fråga alltid här först, här finns uppfödare och experter som vat vad man ska och inte ska ge! Här kan du läsa lite mer: HÄR!
**5. Vad är det viktigt att buren är utrustad med?
**En mat och en sandskål är viktigt. Sand byter man varannan dag, men är den nerkissad innan det så kan man byta då också. Lite gångar och hus i trä eller i keramik (absolut INTE plast leksaker!). Mycket spån är såklart också viktigt. Läs mer här: HÄR!
6. Värme?
Här står lite om värme: HÄR!
//Klara
De andra har svarat bra på frågorna Det ända är att jag skulle inte ha kaktus då vi inte vet om an kan ha eller inte så varför riskera? Du kab ha andra saker som örter sallad m. m. Du kan titta på min hemsida här under om du vill handlar enbart om gerbiler och har lite nybörjare tips och annat :)
1. De ska var minst 2 st i en bur. Man ska helst inte ha fler än 2 honor/bur, när de blir könsmogna börjar de oftast att bråka och då kan de bita ihjäl varandra, och då måste man vara beredd på allt som kan hända
2. Är inte så pluggad på växter man man kan ge de tex. äppelkvistar, päronkvistar mm.
3. Man ska ha spån (eller annat underlag som de kan gräva gångar i!) men man måste ha sand (tex chinchilla sand) som de kan bada i då de inte badar i vatten. Man ska helst ha det i en skål eller burk som de kan komma in och ut ur, då de änkelt skvätter utanför!
4. Som bas kan man ha gerbil nature, hamstermat (man ska inte ge de enbart hamstermat!) och sen kan man blanda i lite annat som tex. knäckbröd, olika fröer (de ska inte ha mycket solrosfrön då de änkelt blir feta utav det) undulatfrön mm. De ska få färska grönsaker/frukter 2 - 3 ggr i veckan (hallon, jordgubbar, äpple !inte sura!, sallad, gurka) Sen så kan man ge de kokt kött, kokt ägg, kokt broccoli, babymat. De ska inte äta stenfrukter som avokado mm.
5. Som bur kan man ha ett akvarium, terrarium, Samla- låda, man kan ha mycket spån i dessa burar. Man ska inte ha en galler bur då de brukar börja gnaga på gallret och då kan de "förstöra" eller vad man nu säger (;P) får de kan nosgångarna som de andas genom och de kan skava av pälls på nosen, och de kan få missbildningar på tänderna och de kan fastna med svansen så att tom. en bit av svansen kan åka av. Burinredningen kan se ut hur som helst, men man ska INTE ha plast. inte plasthus, skålar mm. man ska inte ha detta , om de gnager på det så kan det åka ner en bit plast i halsen som kan fastna. Man kan ha en massa roliga trähus och träleksaker i buren. men jag satsar mer på kartong då de inte nyttjar trähusen mm på samma sätt, så de har alltid tillgång till en massa kartonger mm. så de använder tom. en stor kartong till hus och bygger på där under, så går det till här hemma ;P
6. De behöver inte någon extra värme, om de står i ett rum eller liknande, men det ska inte vara för kallt i det rummet så att "vi" fryser, och det ska inte vara för varmt i rummet heller. Tex. på sommaren så om ett rum blir jätte, jättevarmt så kan man ställa en fläkt framför buren, men inte så att det blir dragigt, och det har man inte problem med i ett akvarium så man har väggar "mellan".
Kan komma på en massa mer att skriva men då orkar nog inte ens jag läsa det ;P
//Johanna
+ man ska ha MINST 15 - 20 cm spån i!
dock är inte hamstermat att rekomendera så har man möjlighet att blanda eget eller köpa gerbil nature som är ett (jätte bra foder om man inte vill blanda eget) gör det istället för att köpa hamstermat då gerbiler och hamstrar har olika behov.
tumregeln till vad för frukt o grönt man ska ge är inget sur, salt, kryddig eller starkt :) inga stenfrukter heller för att vara på den säkra sidan :)
Jag köpte hamstermaten som en början när jag skaffade mina gerbiler, och så plockade jag ut en massa solrosfrön för där var en massaaaa i den! Men sen så blandade jag i en massa saker i som de tycker är gott + en massa nyttiga saker så jag tyckte att den blev helt ok och de gillade den. Men man ska INTE ha enbart hamstermat då hamstrar o´ch gerbiler har olika behov.
Men när denna maten som jag hár är slut så ska vi blanda egen så att jag får med allt de behöver! ;)
#8 Men det är bra att du skriver det så att h*n vet det + att nu kan jag ha förklarart varför jag har det och att jag inte ska ha det sen då jag redan vet att man inte ska ha det. Men när jag ska blanda egen så vet jag facktist inte vad jag ska ha för bas för jag hittar aldrig Gerbil Nature?
//Johanna
#10 O, nej nej, det vet jag! Har tänkt spara lite på maten som jag kan blanda i sen när jag ska blanda den andra nya maten så ska jag lägga i lite av den gamla meten i deras matskål, och så blandar jag i lite av den nya, precis som man gjorde när man fick hem de och man fick deras övergångsfoder! :)
Ja gerbilerna har ju som de flesta smådjur väldigt känsliga magar :/
#12 Är det egentligen bra ens? :O
Pommes utan salt är nog inte farligt, bara extremt fett och onyttigt ;)
Ja jag tycker som #15!
På tal om hamstermat - jag ger mina vuxna gerbiler "gerbile nature" men det finns också en påse av samma märke som heter "hamster baby" den brukar jag ge till mina gerbilbebisar när dom börjar äta fast föda - tycker den är bra!
Mycket mindre bitar och lättare att äta för dom från start :)
Tjoho, här kommer jag mitt i allt och undrar. Kan man ha vanlig sågspån tll dem? Funderar på att skaffa gerbiler och det vore smidigt med sågspån eftersom vi har det hemma till hästarna. Bara undrar om det funkar lika bra som kutter eller om det är giftigt eller nåt? 
#19 luktar spånet terpentin så bör du undvika att ha det till gerbiler. Och om det är väldigt dammigt så är det inte heller så bra då de kan skapa luftvägsproblem. Men är spånet luktfritt och dammfritt så kan du använda det :)
#20 Jag tycker oftast att sågspån är mindre dammigt än kutter, det är därför vi har det till hästarna efter som en av dem börjar hosta av kutter. Och sågspånet brukar inte lukta nåt speciellt, bara.. fräscht? 
Och när jag ändå är igång, måste man ha akvarie till dem? Eller kan man ha en plastlåda? Vill helst ha akvarum, men kanske inte hittar nåt lagom stort/billigt med en gång. Så funkar det med plastlåda? Har kollat här inne, men inte sett någon som har det. ^^
#21 man kan ha ikeas SAMLA låda som är på 130 liter, den används av många gerbilägare och funkar fin fint :)
Vad bra! 
#21 Så här kan det se ut i en Samla låda (den största på 130 liter) http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4d715b1fb9cb46222106c926-invigning-av-nya-samla-ladan-d 
Bifogar även en egen bild så du kan se hur stor en gerbil är i jämförelse med lådan.
#24 Åh tack! Den ser ju stor och rymlig ut
Vet du måtten på den? Alltså hur bred och lång den är?
#25 Ja de är superbra
. 78x56x42 enligt Ikeas hemsida, den smalnar dock lite i botten. Eftersom att den är så billig (jämfört med många andra burar/akvarium) så är den ett jätte bra alternativ i väntan på att rätt t.ex akvarium ska dyka upp på blocket. Men den funkar så klart även utmärkt som permanent bur också ^^.
Det har hänt att gerbiler gnagt hål i Samla lådor men då är det riktigt ihärdiga gerbiler och bara man har lite koll så märker man nog ganska tidigt ifall gerbilerna försöker gnaga på lådan. Men det funkar jätte bra för de flesta så det är inget man behöver oroa sig så mycket för. Lådan är formad på ett sådant sätt att det är svårt för gerbiler att få tag någonstans med tänderna.
Andra fördelar, förutom storleken och priset, är att de är lätta att bära och flytta (de har hjul). 
Jag har samla till mina två extremt gnaggalna pojkar, men dom har inte rört lådan. Tror det är en väldigt liten chans att det händer :)
Men det låter ju jättebra!
Är den 56 på höjden eller bredden? ^^
#28 Åh det vet jag inte, har min låda nere i källaren, hoppas någon annan kan svara dig. 
Den är 56 bred :)